Holdning
Grønt – eller bare lidt muggent?

Skrevet af

Peter Bysted

1 artikler

0 indlæg

”Identificer lige fem grønne, danske brands og sig et par kærlige ord om dem på Kforum”. Det burde være en overkommelig opgave i et land, hvor vi og vores virksomheder i egen selvopfattelse er grønnere end alpeoverdrevet i en Milka reklame.

Så umiddelbart ser det ud som en nem opgave, for der er jo både....., for slet ikke at tale om........ Nej, vel?

 

Men jeg er blank. Spørger lidt i Irmakøen, blandt kolleger og i familien og bliver bekræftet i, at de alle er næsten lige så uvidende som mig selv. Max Havelaar og Greenpeace dukker op, men bliver hurtigt nægtet Ø-mærket, fordi de ikke er pakket og kontrolleret i Danmark. I stedet kan vi i fællesskab mønstre Øllinggaard og Aarstiderne – begge så danske som æ, ø og å og sympatiske forsøg på at satse på både holdning, kvalitet, oplevelse og tryghed i forbindelse med fødevarer. Begreber, som i øvrigt burde være indlysende for enhver producent – og som tilfældigvis er basale ingredienser i skabelsen af et stærkt brand på det område.

 

Således tomhændet, hvad angår umiskendelige og bredt beundrede grønne, danske brands, dukker spørgsmålet op:

 

Hvem BURDE være de 5 grønneste danske brands?

 

På en sikker førsteplads det danske landbrug, naturligvis. I en bedre verden ville vi i 2008 kunne kigge tilbage på et landbrug, der i tide så, at forædling i ordets allerbedste og bredeste forstand var vejen frem. Offensiv naturforvaltning, forskning i beskyttelse af grundvandet og konstant forsvar for kvalitet og fornyelse inden for fødevareproduktion var nogle af nøgleordene, der sikrede landbruget en plads i forbrugernes hjerter.

 

Den danske vindmølleindustri burde ligge på en andenplads. Uden fingersnilde smedemestre i begyndelsen af halvfjerdserne, energikrise, gode tilskudsmuligheder og derfor investeringslystne bønder var det ikke gået. Kigger man tilbage på historikken, er der ikke megen glamour over det, men til gengæld masser af råstof til et stensikkert grønt brand med berettiget dansk stolthed.

 

Den danske modebranche burde være elsket som en succeshistorie, der kombinerer det at være Danmarks fjerdestørste eksportindustri med en soleklar holdning til miljø og bæredygtighed. Og det gælder holdning til alt fra råvareproduktion, pesticidrester, arbejdsmiljø og børnearbejde. Men vi har svært ved at tro på hensigterne.

 

Danske energiproducenter burde være et elsket brand. Hvis de altså aktivt begynder at forske i alternative energikilder og hudløst ærligt fortæller os, at vi stadig fyrer op under vores ekstremt høje energiforbrug med kul – og at de har i sinde at gøre noget ved det. Hvad holder dem egentlig tilbage?

 

DANSKERNE burde være det ultimative grønne brand. Hvem ved, måske beslutter vi os kollektivt for – lige inden klimakonferencen i 2009 – at lade være med at flyve til Thailand i tide og utide – bare fordi det er lidt småkoldt. Måske genfinder vi glæden ved begrebet ”sæsonens råvarer”. Måske tager vi os endelig sammen til at afstå fra at købe drikkevand, der er fløjet hertil fra Fiji.

 

Måske tager vi os sammen og fortæller landbruget, modebranchen, energiproducenterne og alle de andre, der pynter sig med smukke grønne ord, at vi synes, de spilder oplagte chancher for at blive et elsket brand.

 

Det kunne jo være, nogen ude i verden fik et godt øje til os.

Relaterede artikler

Bright Green versus Dark Green - Vi mangler danske virksomheder, som kan, vil og tør formidle en grøn fremtid for fremtiden i stedet for i fortidens bill...
Den ultimative stakeholder - Bæredygtighed er god fornuft for image og profit. Naturen er den ultimative stakeholder fordi den hensynsløse udnyttelse...
Smoothies strategien - Ikke uden grund er deres logo en mand med en glorie. Smoothies-firmaet Innocent er et grønt forbillede for mange. De har...
The Full Green Monty - Grøn branding ender ofte som en overfladisk og påklistret ligegyldighed uden forbindelse til resten af virksomhedens for...
Et klima for Bonderøvsbranding? - Danmark skal være vært for Klimatopmødet. Mødet skal redde jorden fra undergang, og det skal vi sørge for. Dansk erhver...
Fra vugge til vugge - Forstil dig en verden uden bilkirkegårde og lossepladser. En verden af absolut og ekstrem genbrug. En verden, hvor et pr...
På vej mod bæredygtighed – et spørgsmål om ledelse - To nye bøger tager fat på et par af tidens absolut mest hotte emner: Bæredygtighed og klima – og hvordan vi arbejder med...
Hvor klimagærdet er lavest - Danske virksomheders topledere har fået en overskuelig step-by-step håndbog, som kan hjælpe dem med at komme i gang med ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

53 JOB

Visuel kommunikatør

Se alle job Indryk job

Job

Praktikplads

Frist: 25. november

Strategisk kommunikationskonsulent

Frist: 21. november

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 25. november kl. 10.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.