Gratisavisen - en avis til tiden?

Skrevet af
Hvad er gratisavisen for en størrelse, hvordan læses den og af hvem, og hvor er dens plads på dagbladsmarkedet? En svensk doktorafhandling analyserer den svenske gratisavis Metro - søsteravisen til den danske MetroXpress.

Ingela Wadbring fra Institut for Journalistik og Massekommunikation på Göteborg Universitet har skrevet en doktorafhandling om gratisavisen Metro i Sverige. Titlen er "En tidning i tiden? Metro och den svenska dagstidningsmarknaden". Afhandlingen, som blev afleveret i april 2003, stiller og besvarer tre spørgsmål: Hvad er Metro? Hvordan er avisen blevet modtaget af læserne? Hvordan har Metro påvirket avislæserne og annoncemarkedet?

Sådan her introducerer Ingela Wadbring til afhandlingen:
From the time the free daily newspaper Metro was introduced in Stockholm in 1995 until the autumn of 2002, Metro International has expanded its free paper operations to 25 locations worldwide. Other companies have since then launched similar newspapers – over 80, in fact. Of these, about 50 titles remained on the international newspaper market in the late 2002. Not only was it the start of a new paper, it was also the start of something quite new in the newspaper world, both in Sweden and internationally.

Download det engelske resumé af afhandlingen her (pdf)

Relaterede artikler

Stop hyleriet - Hvor svært kan det være? - Aviserne skal tage sig sammen og forstå hvem deres læsere er. Chefredaktør på Metro International, Per Mikael Jensen for...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

57 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationschef

Frist: 12. december

kommunikationspraktikant

Frist: 15. december

Studentermedhjælper

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.