Google Wave er død – leve innovationen

Når Google lancerer en ny tjeneste, er der stor opmærksomhed omkring det. Det samme gælder, når Google tager livet af den igen. Google Wave var hypet til at være afløseren for stort set alt, hvad vi kender af webkommunikation i dag. Men hvorfor gik det så galt? Og er det overhovedet en svaghed for Google, at man lukker Wave? En lære af forløbet er i hvert fald: Keep it simple.

Google Wave er stadig fantastisk. Du kan jo næsten alt med en bølge. Og du kunne det meste fra den første dag – og kan det hele lidt endnu. Selv om Google har taget livet af tjenesten, er den stadig online og lige forvirrende. Det vil den være frem til slutningen af 2010, hvor den er sat til at lukke.

 

 

Google Wave var og er – lidt endnu – et miks af:

  • E-mail
  • Dokument-samarbejde
  • Live-chat
  • Messenger
  • Billeddeling
  • Wiki

Altså en overvældende bunke af funktioner, der foregik live (du kunne se hvert enkelt tastetryk), og som også kunne lægges på en ekstern hjemmeside. Forvirringen var total.

En af årsagerne til, at Google Wave ikke blev den succes, Google havde håbet på, er, at det var for svært at forstå og for svært at forklare andre, hvad det egentlig var!

Selv om man, som mig, er begejstret for tjenesten, ender det altid med ”… du kan også, og det andet virker den også som, og så, og så, og så…”

Det var for mange ting på én gang. Selv Google havde svært ved at gøre det kort. En time og 20 minutter tog det dem at fortælle om tjenesten, da de offentliggjorde Wave på Google I/O den 28. maj 2009 i San Francisco.

Den vilde hype

Efter præsentationen af Google Wave ventede alverdens nørder – inklusive mig selv – med spænding på få lov til at prøve Wave. Da dagen oprandt og tjenesten åbnede, var det kun få inviterede, som blev lukket ind. Det krævede tilmed en nominering af en insider at få en invitation.

Det betød, at nomineringer blev solgt over eBay og andre steder for flere hundrede kroner, samtidig med at forventningerne voksede langt op i himlen og ud i cyberspace. Hypen var i gang – og med hypen kom også forventningspresset. Forventninger, der altså ikke blev indfriet.

 

Kluntet, langsomt og for avanceret

At Google Wave kan for meget og var for hypet, er ikke det eneste problem. Min egen erfaring med tjenesten med alt fra idéudvikling, chat-interviews, dokumentsamarbejde og sågar et kursus i Wave (som aldrig blev afholdt) er, at det for nytilkomne var for svær at gå til.

At skrive på et fælles dokument kan de fleste godt finde ud af, men at forstå, at der også er mulighed for at putte videoer, afstemninger eller kort ind i dokumentet, var svært. Og at finde ud af at gøre det var endnu sværere.

Ud over et besværligt og til tider uforståeligt brugerinterface druknede Google Wave i begyndelsen ofte i sin egen – på det tidspunkt – succes. Flere gange så det sådan her ud, når man loggede ind:

 

Døden er innovativ

Overordnet set var Google Wave forud for sin tid. Det var en helt ny måde at tænke kommunikation, samarbejde og dokumenthåndtering.

I dag er vi mennesker blevet vænnet til at tænke lineært. I Google Wave blev linjen brudt, vi kunne tilføje, rette, slette og meget mere, live og hele tiden. Sådan var vi ikke klar til at tænke.

Når Google afliver Wave, er det et tegn på styrke fra Google. Det er tegn på, at Google er villige til at kaste ressourcer efter projekter, som er nyskabende. Ifølge Google-bossen, Eric Schmidt, er det deres politik at afprøve ting, og hvis det ikke virker, ja, så bliver det lukket.

Google dræber ofte

Det er ikke første gang, at Google stopper projekter og ændrer deres prioriteringer.

Tilbage i januar 2009 stoppede de bl.a. videreudviklingen af Jaiku og Dodgeball, og listen over lukkede projekter fra Google er lang. Fælles for mange af produkterne er, at Google bruger knowhow og viden fra et lukket produkt i et andet. Teknologi og ideer fra Jaiku og Dodgeball blev f.eks. brugt i Latitude, som er Googles mobile sociale netværk.

Hvis man altid skulle være 100 % sikker på succes, kom vi ingen vegne. Og så var vi gået glip af mange opfindelser og tjenester på nettet.

Fra Google Wave til Google Me

Tilbage står spørgsmålet om, hvad det arbejde, de danske udviklere Lars og Jens Rasmussen har lavet, skal blive til?

Et sted, der sandsynligvis kunne bruge teknologi fra Google Wave, er den rygtebaserede konkurrent til Facebook, Google Me. Selv om Google ikke er kendt for at være de bedste til sociale tjenester (Orkut er kun et hit i Sydamerika og Google Buzz er ikke blevet den store succes), bliver de nødt til at få fat på den sociale del af internettet.

Hvad er det så fra Wave, der kan bruges? Først og fremmest er der en brugergrænseflade (som kræver redesign), og de har elementer som billede- og videodeling, chat, diskussion, beskeder og meget mere. Det hele skal ”bare” pakkes ind, så alle kan forstå det.

Det skal være super simpelt. For det var Google Wave ikke.

Relaterede artikler

Min gode Google - Googles vision er at være alt andet end ond, og deres europæiske talsmand, eks-BBC-manden Peter Barron er godheden selv....

Giv din stemme

3 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Intern kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Pressemedarbejder (Barselsvikariat)

Frist: 12. august kl. 12.00

Pressemedarbejder

Frist: 15. august

Campaigner

Frist: 8. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.