Glem Online. Fremtiden er Onsite.

Før mennesket begyndte at samle viden i et leksikon, samlede man viden i et Wunderkammer. Her lå orientalske tekopper side om side med ustoppede krokodiller. Jo mærkeligere jo bedre, for man var meget mere interesseret i historier og forunderligheder end udstillingseksemplarer. Information og genstand var det samme, ting fortalte selv deres egen historie.

Efterhånden som oplysningstiden er skredet frem, har mennesket samlet information for sig i registre og biblioteker og genstande for sig i museer og magasiner. Men det er ved at ændre sig nu. Lige nu står vi på tærskelen til, at det hele bliver blandet igen efter 500 års adskillelse. Informationer er på vej tilbage i tingene, Wunderkammeret kommer!

I vore tiders informationssamfund har vi levet efter devisen, at det gjaldt om at ”være på”, altså på Internet. Dotcom-æraen fortalte os, at guldet lå på nettet, at man skulle være Online. Men om lidt vil det gælde mere om at være til stede end at være på. I 2005 vil vi tale om at være Onsite og ikke om at være Online.

I Online samfundet var den ”rigtige” virkelighed digital, man talte om ’virtual reality’. Men i Onsite samfundet skal virkeligheden ikke længere gøres digital, det er det digitale der skal gøres virkeligt. Man taler om ’augmented reality’, en beriget virkelighed.

I Onsitesamfundet er alle ting nemlig blevet intelligente. Bygninger, veje, tøj, biler, møbler, fødevareemballager og smykker er blevet bærere af deres egne informationer. De kan kommunikere med os og hinanden. Tingene har fået deres information tilbage, deres historier igen.

En af de nøgleteknologier, der muliggør denne udvikling, kaldes RFID (Radio Frequency Identifier) tags. Allerede i dag noget nær den billigste form for elektronik, der findes. Med priser, der snart vil nærme sig få ører, kan man ”tagge” næsten hvad som helst og gøre tingene selv til identitets- eller informationsbærere.

I Irma anno 2010 er alle stregkoder er erstattet af en kommunikationschip. Den økologiske kylling har en unik 50.000cifret trådløs IPadresse indbygget i varemærket, som kan fortælle, hvor kyllingen er fra og hvad den eventuelt hed, da den levede, afsløre eventuelle dårlige behandlinger under transporten, vise ernæringsdiagrammer og genkende dig, hvis du har en allergi (så vil den advare dig), vise opskrifter med videoinstruktioner og meget mere. Når du går gennem kassen opdateres kyllingens historie med, at du har købt den, og din konto får også lige en hilsen. Køb og salg er ikke længere et forhold mellem mennesker, men en kommunikation mellem varer og konto. Og når du har stegt den og smidt emballagen ud, kan fremtidens konsulentfirmaer spinde guld af dit skrald ved at scanne affaldscontainere for folks forbrug og finde nye behov, nye produkter. Alle informationer er tilgængelige ved selve kilden, alt ligger Onsite.

Firmaer, der lever af at ophugge de informationer, der ligger i objekterne, vil lynhurtigt kunne udpege kundegrupper og behov. Hvor man før kunne få en god idé, dyrke den i sin produktafdeling og til sidst sælge den i sin salgsafdeling, vil man i Onsite-samfundet umuligt kunne afsætte en vare, der har været så længe undervejs.

De altafgørende kritiske succes faktorer ligger i stigende grad i evnen til at tilpasse sig markedet, afsløre og adressere behov og tilfredsstille behovene hurtigere end konkurrenten får øje på dem. Men det opnås kun ved samarbejde henover de gamle corporate grænser. Innovation er kombination. Og kombinationer skal til som samarbejder, partnerskaber og andre former for ”collaboration” i både innovationsmiljøet, produktudviklingen og salgsleddet.

Hele denne organisatoriske udvikling væk fra statiske virksomhedsstørrelser kan altså i princippet tilskrives en lille talende chip. At viden og objekter igen er knyttet tæt sammen, og at kommunikation er noget, der sagtens kan foregå mellem ting og sager er allerede helt naturligt. Langt den overvejende del af al kommunikation vil i 2010 ikke være mellem mennesker.

Det drejer sig i virkeligheden om, at vi alle sammen har ret til en historie. Også coladåsen og kaffekanden. Det var synligt i wunderkammeret, og det bliver snart synligt igen.

Dette essay har tidligere været trykt i Berlingske Nyhedsmagasin

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også