Sig hej til din nye medarbejder (født efter 1993)

Generation Z er digitale indfødte, taler HTML-sprog og er eksperter i brugen af nettet. De kommer til at præge vores fremtidige arbejdskultur. Fords trendrapport for 2015 løfter sløret for de nye tendenser og fortæller om Generation Z.
Ford offentliggjorde i december 2014 deres årlige trendrapport, som afslører indsigter om, hvordan den globale forbrugers vaner og adfærd forventes at forme kulturen verden over fra 2015. Det er godt givet ud at bruge lidt tid på at studere Z’erne, da de så småt er på vej ud på arbejdsmarkedet, og det er dem, som kommer til at bane vejen de kommende år.
 
Generation Z tæller to milliarder på verdensplan. Kilde: Polfoto/Chris Ison. 
 
Generation Z er unge, som er født efter 1993. De er født ind i den digitale tidsalder og kan betegnes som digitale indfødte, modsat de digitale indvandrere fra tidligere generationer. Ingen af os ved helt, hvad Generation Z kommer til at kunne, men der er høje forventninger til generationen, som i alt udgør ca. to milliarder af befolkningen på verdensplan. Generation Z er efterfølgere af Generation Y, som er født fra slut-70’erne til slut-80’erne, og Generation X, som er født mellem midt-60’erne og slut-70’erne.
 
For Generation Z er Java ikke bare et pigenavn. Mange fra generationen begynder som ganske unge at fatte interesse for kodesproget og har ved hjælp af initiativer som Code.org og Mozilla Labs tilegnet sig forudsætningerne for at forstå teknologien og bruge den til eksempelvis at skabe deres egne websites, animationer og spil. Dette forventes dog blot at være begyndelsen, da skoleelever i flere lande er begyndt at modtage undervisning i programmering – en udvikling, som, man forventer, snart bliver standard globalt.
 
Når en så stor del af befolkningen får kodning som modersmål, sætter kun fantasien grænser for, hvad det vil betyde for den teknologiske udvikling og konkurrencen på markedet.
 
 
Trendrapporten afslører, at der i 2017 forventes at være 450 millioner betalinger over mobilen. Generation Z er der allerede. Kilde: Ford trendrepport. 
 

Generation Z er ambitiøse, lader sig ikke let slå ud og har høje forventninger til sig selv. Rapporten fra Ford indikerer, at Generation Z er 55% mere tilbøjelige til at ville starte deres egen virksomhed og have ansatte under sig end Generation Y. Den unge generation omfavner iværksætterånden, og de anerkender og accepterer i stigende grad, at deres eget liv og de produkter, de bruger, er i konstant udvikling. 
 
 
Fejl er et skridt på vejen til succes
For Generation Z er det en naturlig forlængelse af en selv at konstruere og dele indhold online. De har lært af de mange muligheder, internettet giver dem, og formået at drage fordel af det. De kan bruge de sociale medier til at eksponere sig selv og deres budskaber, hvilket muligvis også er en del af forklaringen på, at Generation Z har en større tro på og ønske om at påvirke verden end Generation Y. Det er en generation fuld af håb, som går til verden med et positivt mindset. For dem er det at begå fejl ikke et nederlag, men en del af rejsen til succes – den eneste ægte fiasko er slet ikke at prøve. Ifølge rapporten fra Ford ser denne indstilling ud til at have smittet af på de øvrige forbrugere, som i dag praler mere med deres fiaskoer, end de gjorde før i tiden.
Sammenlignet med Generation Y har Generation Z iværksættere i maven, og 55% starter sandsynligvis en ny virksomhed op. Kilde: Ford trendrepport. 
 
Never off
At de selv opsøger, konstruerer og deler indhold, er muligvis også en af årsagerne til, at netværk for Generation Z har langt større gennemslagskraft end de traditionelle autoriteter. Generationen er online 24/7 og forventer også, at virksomhederne er det. De er vant til selv at researche, før de rådfører sig med eksperter, og de opdager derfor hurtigt, hvis de kan få mere værdi andetsteds. Der er med andre ord store krav til de servicer og tilbud, som virksomhederne tilbyder, hvilket betyder, at vi i fremtiden kommer til at se et langt større fokus på at designe den gode brugeroplevelse.
 
Generation Z er online - 52% bruger YouTube eller andre sociale medier til research. Kilde: Ford trendrepport. 
 
Er du blevet nysgerrig på rapporten fra Ford, som zoomer ind på tidens trends og Generation Z, så brug 15 minutter på at læse rapporten her.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også