Generation C er king

Generation C kalder man alle de mange superproducerende mennesker på nettet. C fordi content stadig er king. Man kunne også kalde dem Generation Q. Q for quantity. For det er i virkeligheden det eneste, de har til fælles. De skriver og skaber og fylder nettet, og derfor kan man lige så godt udnytte deres virkelyst. Og invitere dem med i udviklingsprocessen.
af Katrine Thielke
Du har sikkert allerede prøvet det; du får en ny kollega og straks ryger du i Googles søgefelt for at få mere at vide. Og ganske rigtigt, din nye kollega har en blog, hvor han dagligt kommenterer verdens nyheder, og der er sørme også en sektion af sitet, hvor hans 8 halvfærdige noveller ligger til skue og kommentering, og der er 3 videoer af den bedste måde at lave risotto på, som han har produceret med sin kæreste. Han linker også til en stor samling billeder på Flickr, som er taget med hans mobilkamera, og et kig forbi litteratursiden.dk afslører, at hans Flickr-alias også optræder her med en række følelsesfulde digte.

Din nye kollega er fra Generation C.
 
Generation C – hvad er det?
Generation C er indholds-tsunamien, der siden amatørens opdagelse af internettet er skyllet ind over os. Generation C er medansvarlige for de tusindvis af hits, man kan få på de mest obskure emner på Google.

Det, der driver Generation C, er for det første retten til at være kreativ. Ligesom rigtig mange danskere mener, at det er en menneskeret at være fuld, så er det efterhånden blevet en almen ret at udtrykke sig kreativt. Og trangen findes i mange. Nu er muligheden der for ikke kun at udtrykke sig i et lille lukket forum, men at udgive sine værker for hele verden, stort set uden omkostninger.

For det andet er de rigtige redskaber til stede. Producenterne, der gerne vil have, at vi køber nyt hele tiden, har lavet en mange-trins-raket af billige dimser, der kan bruges til at udleve den kreative trang. Blogs og mikroblogs og sites med billeder og så videre.

En tredje driver er prestige. Skulle man være så heldig ikke at have hørt om den kreative klasse, så har man nok alligevel en fornemmelse af, at det at skabe noget, der er halvfærdigt og anderledes, virkelig kan score point. Har man et projekt kørende i beta, så er man sikkert forrest på innovationsbølgen. Det er the long tail of creativity – der er også plads til små bidder af kreativitet, og selvom videoen om, hvordan man laver risotto, kun bliver set af 20, så er man en indholdsskaber for netop disse 20.

Generation C skaber indhold for at blive mikro-kendisser. Ingen i Generation C gider nøjes med 15 minutes of fame, men de vil have 15 fans of a lifetime.

Vis dit designportfolio – eller vær med i designprocessen

Der bliver flere og flere platforme, hvor Generation C kan vise deres produktioner frem, og disse platforme bliver mere og mere avancerede. I starten var der blogplatforme og enkle billeddelingstjenester, og det udviklede sig med YouTube og tusindvis af videndelingssites.

Et godt eksempel af nyere dato er Issuu.com, som er en platform til at dele sine designs og magasinproduktioner. Man kan lave sit eget portfolio og følge andres – og selve sitet er lige så lækker en oplevelse som et glittet magasin.

 
 
Så Generation C, der måske nok startede som amatørens fremstormen, inkluderer nu også de professionelle – og dem, der ønsker at være det.

Antallet af producenter er stigende
For nogle år siden udtalte den kendte webguru Jakob Nielsen, at det var under 1% af netbrugerne, der rent faktisk bidrog med noget som helst på nettet – dvs. at under 1 % f.eks. kommenterede på blogs. Det er tvivlsomt, om det stadig er gældende i dag, og nogle undersøgelser påstår da også, at andelen af personer, der bidrager ved f.eks. at producere websites, videoer o.lign., er lige under halvdelen af f.eks. amerikanske netbrugere (se links til mere info nederst i artiklen).

En rimelig konklusion er nok, at antallet af producenter er stigende, og at dem, der kan få de ivrige kreative inden for dørene, står sig godt. Som fx  Issuu.

Vil man altså lege med Generation C skal man invitere dem med ind i udviklingsprocessen, f.eks. ved at lade brugerne selv designe en lillebitte del af produktet, som når man selv kan bestemme farven på sine nye Nike-sko. Generation C vil ikke kun forbruge, der vil have et produkt, som de selv har været med til at tilpasse. At lade brugerne skabe produktet kan naturligvis også skabe nogle grimme gadekryds-produkter, som da Penguin Books bad alle interesserede om at være med til at skrive en bog, som ikke overraskende blev ulæselig. Med andre ord: Inddrager man brugerne, skal man stadig kunne være garant for en vis succes.

Måske skulle det hedde Gen Q
Det er klart, at store mængder af indhold ikke er nogen garant for godt indhold. C’et i Generation C kunne lige så godt stå for crap, som det står for creativity og content (eller channel, co-creators, community). Og måske kunne man med rette kalde Generation C for Generation Quantity. For det eneste der nærmest kendetegner dem er, at de producerer a lot.

De store mængder af indhold – eller fyld, som man måske burde kalde det – betyder også noget for dem, der er på nettet i professionelt øjemed. Det bliver sværere og sværere at ligge godt i en Google-søgning, både på de brede søgetermer og de smalle. Et corporate site kan hurtigt blive overhalet af en flok blogs eller diskussionstråde, da Generation C er gode til at producere dynamisk indhold, som Google elsker.
 
Hvad betyder det for virksomhederne?

Generation C får allerede nu tilbudt alskens muligheder for at realisere sig selv digitalt. Der er personlige showrooms at få både på kommercielle sites som Nokia og MSN og på netværkssites som Facebook og Kforum.

Generation C’s indhold bruges også af mange distribueret, som f.eks. hos Threadless.com, som trækker indhold på deres specifikke t-shirt design ind fra bloggere, der skriver om netop den t-shirt. Og i samme boldgade viser Politiken de blogindlæg, der linker til deres artikler, i bunden af denne. Alt sammen gode eksempler på, hvordan Generation C’s produktioner drages ind i traditionelle medier.

Generation C et udtryk for et skift i skabermentalitet, men inden man som virksomheder kaster sig over dem, bør man huske følgende:

- Husk, at det for Generation C handler om dem selvDe publicerer ikke for jeres skyld, de gør det kun, hvis de får noget ud af det, og hvis de ikke føler sig bundet. Det er ikke, fordi de nødvendigvis vil have penge eller indflydelse – skaberkraft er nok motivation – men de vil gerne kunne se deres kreation som et afgrænset objekt og ikke som en del af f.eks. en virksomheds projekt. Det betyder f.eks., at hvis man producerer en video til en konkurrence, så skal man kunne linke specifikt til den, så man kan vise det frem til andre. Det duer ikke, hvis ens video er nr. 57 langt nede på en liste, så man skal scrolle og scrolle.

- Husk: Generation C vil lege med, når det gælder det meste, men barrieren må ikke være for høj.
 
- Husk at nettet er åbent, men communities har aldrig været mere specialiserede og lukkede.

I den analoge verden kan man bare melde sig ind i badmintonklubben og betale sit kontingent, så er man med i klubben. På nettet skal der arbejde til for f.eks. at blive en del af et netværk eller et projekt. Man skal give noget af sig selv. Det gælder også virksomhederne. Hvis man vil starte et projekt, hvor alle ens kunder skal være med til at finde nye veje i bæredygtighed, så må virksomheden være den, der lægger mest blod, sved og tårer i det, ikke kun penge.

- Husk: er du en lille eller mellemstor virksomhed? Producér, det er din eneste mulighed for volumen, og ja, den tæller!
 

Læs mere om Generation C


Begrebet Generation C er ikke nyt – Trendwatching har en lang række briefs, der er værd at læse, også et om Generation C

Idealog har en lang artikel, der overvejer sammenhængen mellem Generation C og en ny renæssance

Læs også om Penguin og den skrækkelige bog, der kom ud af samarbejdet mellem 1500 amatørskribenter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også