Fusion gavner den danske PR-branche

Fusion mellem Brinkmann Kommunikation og Image Selskabet var denne uges store nyhed i den hjemlige PR-branche

Trods Niels Brinkmanns udtalelser om, at det nye bureau vil blive blandt
branchen største, får det ikke direktør Steffen Lüders fra konkurrenten
GCI Mannov til at ryste i bukserne. Tværtimod byder han fusionen velkommen
og ønsker de to parter tillykke.



- Jeg mener, at fusionen mellem Brinkmann og Image
Selskabet er en god nyhed for den danske PR-branche. Branchens største problem
er, at bureauerne generelt er for små, og fusionen mellem Brinkmann og Image
Selskabet er et skridt i den rigtige retning, siger Steffen Lüders til

Kommunikationsforum.



- Sammenligner man den danske og den svenske PR-branche, så er de danske
bureauer klart underudviklede. Ikke ét dansk bureau kan komme på højde med
de ti største i Sverige - og det er efter min mening foruroligende, fortsætter
han.




Omsætning er mange ting


Ligesom Jens Kofoed fra ABC Public Relations, som
trods langvarige forhandlinger ikke kom med i fusionen, tror Steffen Lüders
heller ikke på de tal, som Brinkmann har oplyst om det nye bureaus omsætning.





- Hvis Brinkmann med 27 medarbejdere kan præstere en omsætning på 50 mio.,
så er det en verdensrekord, siger direktøren.




Han mener, at tallene opstår, fordi man ”sammenligner bananer og appelsiner”.

- En omsætning kan regnes ud på flere måder, og
omsætningen kan aldrig blive et parameter for, hvor stor eller lille en
virksomhed er. Jeg glæder mig til, at vi i branchen får nogle klare retningslinjer
for, hvordan man opgør branchens økonomi, siger han og henviser til den
svenske model, der er langt mere stringent i sin vurdering af branchens
økonomi.




Læs Steffen Lüders artikel
til Hollis Europe om situationen i den danske PR-branche.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også