Fuck, der røg Mortens brand

For et år siden var Morten Lund vel nok den danske venture-kapitalist, der havde det stærkeste personlige brand. I dag er han mere kendt for at bande på Facebook.
af Morten Gade
Der er ingen tvivl om, at Morten Lund har været dygtig til at se forretningsmuligheder i dygtige mennesker. Det har han bevist med sin investering i Skype, Bullguard og senest med det flotte salg af Zyb.

En mand med et brand
Der er heller ingen tvivl om, at Morten Lund om nogen har fremført sig som et personligt brand. Sidste år sponsorerede han Reboot som “Morten Lund” (skrevet med Times). Og hans gamle venture-firma Lund/Kenner lancerede sig med sloganet ventures without money – i stedet for penge fik man som nystartet virksomhed først og fremmest adgang til Morten – og til hans fantastiske netværk.

Men der er desværre heller ingen tvivl om, at sagaen om Nyhedsavisen har gjort meget for at ødelægge brandet Morten Lund i den brede danske offentlighed. I mødet med en branche, der får mere mediedækning end nogen anden (mediebranchen) har hans fremtræden været milevidt fra den dygtige investor, man kender ham som i it- og webbranchen. Medierne har nydt at fremstille den let ustrukturerede Morten Lund som en slags vildfaren cirkusklovn. Og konkurrenterne har båret ved til bålet.


Opgaven undervurderet
I it- og webmiljøet i Danmark har der været masser af tillid til Morten Lund: ”Det er ikke helt tydeligt for mig, hvad han vil – men han ved nok, hvad han gør,” lød omkvædet.

Men i dag er der vel ingen, der har været i tvivl om, at Morten Lund har undervurderet den opgave, han gav sig i kast med – på mindst to fronter: Dels de forretningsmæssige udfordringer, der skal løses for at tjene penge på at udgive en avis i Danmark. Dels har han groft undervurderet den betydning, det lukkede mediekredsløb har for at drive en avis.

Nyhedsavisen lancerede sig selv som en business disruptor (se fx disruptive innovation) Det brand blev forstærket med Morten Lunds indtog. Det betød, at de klassiske medier trak sig sammen og latterliggjorde projektet. Det betød igen, at det blev endnu sværere at drive forretningen, end det allerede var – og det bedrede givetvis ikke forholdet til medarbejdere, hvis tillid til Morten Lund og projektet Nyhedsavisen til sidst nok har kunnet ligge på et meget lille sted.

Mærkelige medier
Danske journalister mener gerne, at medieudviklingen er det mest interessante, man kan følge. Derfor ser man typisk alenlange artikler, hver gang en konkurrent skifter format til tabloid eller opfinder et nyt tillæg. Men det lukkede mediekredsløb gør også, at man har en tendens til at være særlig hårde over for den nye dreng i klassen. Svaret på det er altså ikke at spille fornærmet.

Morten Lund & kumpanernes kommunikation om avisen hjalp ikke ligefrem. Hvem husker for eksempel ikke farcen om det manglende regnskab og den amerikanske storinvestor, der åbenbart trak sig hurtigere end Usain Bolt?

Og undervejs måtte Morten Lunds personlige brand oven i købet kæmpe med de eksotiske co-brands, han havde valgt at kæmpe side om side med:
  • De redaktionelle hovedkræfter – Simon Andersen og David Trads – fremstod småfornærmede, hver gang andre medier talte med dem (men tager det forbilledligt pænt her ved lukningen).
  • Den administrative ledelse Svenn Dam og Morten Nissen Nielsen har fremstået som Don Quijote og Sancho Panza – fuldt optaget af at kæmpe mod vindmøllerne i den danske mediebranche. De bed på lokkemaden fra den øvrige del af branchen og brugte tilsyneladende en stor del af deres vågne tid på at benægte alle reelle problemer, mens de, som Joachim Sperling skriver, forherligede et forretningskoncept, der ikke fungerede. Ikke ligefrem de jordbundne realister, Morten Lund skulle have lænet sig op ad.
  • Men det mærkeligste co-brand var vel medinvestor Morten Wagner fra Freeway. Hvor skæv han var i avisbranchen, kom virkelig til udtryk, da han var i P1’s Mennesker & Medier med Lasse Jensen for nogle måneder tilbage. Jensen spurgte Wagner, om han og Lund havde nogle publicistiske ambitioner for Nyhedsavisen. Efter lidt snakken frem og tilbage fik Wagner fremstammet, at de ville lave ”en rigtig god avis”. Det var ikke helt den publicistiske målsætning, Lasse Jensen fiskede efter. Og mødet mellem de to blev ikke bedre af, at Morten Wagner spillede rollen som dot-com-millionær til fulde og blev interviewet over Skype(!) fra den flyveskole(!!) i Florida(!!!), han opholdt sig på.

For alle andre var det tydeligt, hvad Nyhedsavisens største problemer var. Men Morten Lund omgav sig med en flok, der alle virkede, som om de havde travlt med at løse nogle helt andre problemer. Det fik ikke Morten Lund og konstruktionen omkring Nyhedsavisen til at fremstå stærkere.

Nu har han så truffet det voksne valg og sagt stop. Og nu står brandet  Morten Lund så over for en ny udfordring: Hvordan skal han genrejse sig som seriøs investor, efter han er blevet verdensberømt i Danmark som ham der fra Nyhedsavisen, der bander på Twitter og Facebook?

Mit råd er, at han holder sig til de brancher, hvor han kender systemet langt bedre – og hvor mange stadig anser ham som en dygtig investor. Medarbejderne på Nyhedsavisen derimod – de står selvfølgelig over for en langt større udfordring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også