Frit slag for slogans

Virksomheder og organisationer har nu fået mulighed for at sikre sig rettighederne til slogans og payoffs, som det hidtil ikke har været muligt at registrere som varemærker.
af Charlotte Rau Jacobsen

Muligheden er opstået efter en afgørelse i Patentankenævnet, som kan få betydning for især reklamebureauer, fordi andre allerede kan have sikret sig retten til helt almindelige sætninger. Det vurderer mærkeretseksperten Annemette Ellermann fra advokatfirmaet Johan Schlüter.
- Hvor man før ville sige, at det her kan man ikke få eneret til, så kan man i dag overhovedet ikke vide sig sikker, understreger Annemette Ellerman. Hun forudser, at der fremover vil komme situationer, hvor det vil blive nødvendigt at vurdere, hvornår det ene slogan ligger for tæt på et andet. Reklamebranchen hilser imidlertid de nye muligheder velkommen. Direktør Sune Bang fra Young & Rubicam vurderer, at en mere liberal praksis på området ikke vil få den store betydning for branchen her og nu.
Børsen 04-06-2003

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også