Hvordan segmenterer man et postmoderne menneske, der hele tiden gør en dyd ud af skifte mellem
livsstile?
Den ene dag går man på MacD, den næste dag på fin restaurant. Det ene
øjeblik læser man Goethe, det næste øjeblik ser man Jerry Springer
Show. Den ene dag køber man økologisk, den næste dag er man bedøvende
ligeglad?
Torsten Grunwald,
vedrørende artiklen "Fremtidens segmentering": Det er klart at
vi stadig er praktiske væsener, der underlægges diverse sociale spil.
Men når disse spil i stigende omfang forlanger refleksivitet,
individualitet og kreativitet i forhold til de gængse regler, bliver det
da vanskeligere at være sociolog? Eller er det virkelig blot et spørgsmål
om at udvikle nye metoder til at fange de mønstre, der MÅ ligge bagved
folks adfærd?
Torsten Grunwald,
stud.scient.pol.:
Svar:
De to spørgsmål kan ses som to forskellige
formuleringer/varianter af det samme spørgsmål, som derfor besvares
under ét.
Det er
rigtigt, at det bliver sværere at segmentere i fremtiden. Men dette gør
sig især gældende hvad angår de traditionelle segmenteringskriterier
som indkomst og uddannelse samt "naiv" segmentering efter
forbrugsmønstre (f.eks. om man foretrækker trestjernet salami eller
parmaskinke). Det karakteristiske ved Minerva-modellen er, at den
segmenterer på basis af en række værdier, hvorefter modellens akser
fastlægges ved en korrespondanceanalyse. Hvis alt var fragmenteret og
alle gjorde det ene den ene dag og noget andet den næste, ville alle værdier
forklare lige meget – og ingen af dem forklare ret meget af variansen i
modellen. Dette er ikke tilfældet, og faktisk er modellens
forklaringskraft steget i den nyeste version i forhold til 1997-versionen.
Det er
også vigtigt at holde sig for øje, at vi selvfølgelig ikke taler om
absolutter, men om sandsynligheder. Selvom en Politiken-abonnent sagtens
kan finde på at købe Se og Hør, er sandsynligheden for at han gør det,
mindre end sandsynligheden for, at han ser DR2 (hvis han kan).
Sandsynligheden for at finde en ph-lampe i et gymnasielærerhjem er større
end sandsynligheden for at finde en amagerhylde – men det betyder ikke,
at der ikke findes gymnasielærere med både amagerhylder og blyindfattede
ruder. Og så fremdeles. Der findes godt nok kunstnere, der går i slidte
cowboybukser og islænder såvel som sort rullekravesweater, men det er
alligevel sjældent at se en kunstner i joggingtøj eller violet jakke fra
Regent – medmindre han gør det bevidst for at lave et
"statement", og så skal han nok sørge for at gøre opmærksom
på, at det er det, han er ved. Selvfølgelig kan koderne for signalerne
og forbruget ændre sig - der er ingen, der siger, at det til evig tid vil
være intellektuelt at gå i sort – men de værdier og gruppetilhørsforhold,
der ligger til grund for forbrugsvalgene, ændrer sig med forbavsende træghed.
I øvrigt
henviser vi til artiklen "Havenissens
moralske karakter", hvor emnet uddybes yderligere.