Fremtidens reklamemarked er i computerspil

Skrevet af

Anne Sophia Hermansen

71 artikler

0 indlæg

Har du nogensinde lagt mærke til reklamebanderne i computerfodboldspillet "Fifa"? De reklamerer for virkelige varemærker, og det er ikke en tilfældighed. Reklamebranchen har nemlig i computerspil fundet en ny markedsføringsplatform, som brugerne ikke er kede af, og som de i meget høj grad kan huske, efter spillet er slut.

Tendensen er så klar, at reklameeksperten Martin Lindstrøm vurderer, at computerspil inden for de næste 10 år vil blive et af reklameindustriens primære værktøjer. Allerede nu kan man i computerspillene se indlagt reklame, såkaldt "situation placement" for fast food, bilmærker, benzin, tøj, mobiltelefoner, tøj og bananer, og Martin Lindstrøm vurderer da også, at det endnu er lettest at markedsføre livsstilsprodukter til de yngre forbrugere via computerspil. Dette vil dog ændre sig, når reklamemarkedet vågner op fra den søvn, som den ifølge Martin Lindstrøm har befundet sig i siden 1980'erne.
- Men i takt med, at den interaktive verden i stigende grad bliver vores foretrukne kommunikationsform, vil reklamebranchen få et problem. Den eneste udfordring er, at det er svært at lære at omstille sig, for det vil kræve enten en helt ny generation af marketingfolk på banen eller en komplet omdefinering af hele reklameindustrien, siger Martin Lindstrøm.
Politiken 21-05-2004

Relaterede artikler

Årets reklame er? - Hvad er årets bedste reklame? Vi har spurgt syv kommunikatører. De svarer alt fra Tryg Forsikring til Whopper Virgins, o...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Public Affairs Specialist

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.