Fremtiden om fremtiden

Målet er at skue ind i fremtiden – midlet er forskning. K-forum fokuserer på den stigende brug af fremtidsforskning i konsulentbranchen. Er der egentlig noget nyt i metoden? Eller er fremtiden blot tidens modefænomen?

Hyperkomplekse betingelser eller fremtid?
Når man taler om fremtidsforskning, er det oplagt at spørge til den forandringshastighed, vi er underlagt. Er det ikke stor risiko for, at forandringshastigheden vil undergrave sandsynligheden for at kunne sige noget kvalificeret om fremtiden? Man kan altså fristes til at stille det spørgsmål: er der egentlig noget fremtidsforskning over det nye tiltag, eller er anvendelsen af fremtidsforskning blot et udtryk for en naturlig udvikling? Hvis vi taler om, at det er et grundvilkår at kunne iagttage sin omverden og differentiere sig fra denne, er der ikke meget nytænkende i den såkaldte fremtidsforskning. Dertil kommer der i dag krav om at kunne skabe indblik i og sætte sig i den andens sted. Det, som adskiller lægmand fra professionel i denne sammenhæng, er kunsten til at kunne relatere sig til sin omverden, velvidende at verden bliver fortolket forskelligt afhængigt af blikket, der ser. Netop derfor er det væsentligt, som virksomhed at være bevidst om, at egne interesser bedst imødekommes ved at indfri sine stakeholderes forventninger.

Fremtiden om fremtiden
Trenden indenfor PR og kommunikation peger i retning af, at man satser på fremtidsforskning. Et enkelt bureau (GCI–Mannov) har givet klart signal og taget skridtet ind i fremtiden ved at etablere GCI-future. De øvrige bureauer har ikke meldt helt så klart ud, hvad der skal tegne deres fremtid. En nærliggende tanke er, at mange egentlig allerede har taget hul på fremtiden, men har gjort det som en naturlig del af deres aktuelle aktiviteter. Hensigten med de fremtidige tiltag er at opfange tendenserne indenfor virksomhedens omverden, inden den bliver en betingelse.

Fremtiden i nye klæder?
Formålet med at anvende fremtidsforskere er at ruste virksomhederne til at møde morgendagens udfordringer. Hos GCI-Future sker det gennem en kombination af fremtidsstudier, forandringsledelse, integreret kommunikation og Corporate Governance. Tanken er, at virksomhederne skal lære at udnytte de forandringer og muligheder, der opstår, når der sker ændringer i virksomhedens marked og blandt deres stakeholdere.

Ledelsesstrategi
Redskabet er at gå ledelsesstrategisk til værks, og udgangspunktet er den enkelte virksomheds situation - og ikke tidens trend. Her er Corporate Governance relevant, fordi det handler om at have styr på de overordnede retningslinjer for et godt samarbejde mellem virksomhedens direktion, bestyrelse og ejere. Noget som uden tvivl spiller en stadig større rolle i fremtiden. Derfor satser konsulentbranchen nu på at kunne rådgive om fremtiden i fremtiden for mange virksomheder.

Fremtidsstaben hos GCI-future
Til at tegne fremtiden for sine kunder har GCI ansat medarbejdere med kompetencer som afspejler virksomhedernes behov. GCI Futures ydelser bygger på fire kernekompetencer:

· Strategiske fremtidsstudier
· Corporate governance
· Integreret kommunikation
· Change management

Om GCI-future har fat i fremtiden, vil fremtiden kun kunne fortælle os, når den bliver nutid! Men ene og alene om ønsket om at ville skue ud i fremtiden er GCI-future ikke.

Trend spotting
Krystalkuglen funkler om ’fremtidige trends’ andre steder i konsulentbranchen. Hos Advice A/S har fremtiden gennem en periode været på dagsordenen. I staben hos Advice A/S arbejder Henrik Vejlgaard ud fra en strategisk indsigt i morgendagen. Trendeksperten har netop udgivet bogen ’Trend Management – en guide til at arbejde med trends’. Baggrunden for bogen er mange års erfaring indenfor PR-branchen og modeverden, hvilket har resulteret i en guide til at spotte, hvordan en trend opstår, og hvilket handlingsforløb trenden oftest følger. Henrik Vejlgaard giver med sin strategiske tilgang til trends eksempler på, hvordan trends kan styres, og hvordan de har påvirket og kan påvirke kendte mærkevarer såvel positivt som negativt. Over længere perioder har trendeksperten iagttaget trendcyklusser, hvilket har gjort ham i stand til at rådgive i, hvad virksomheder kan gøre for at bevare deres position på markedet. Det drejer sig om, at virksomhederne på strategisk vis kan lære at optimere deres mulighed for at ramme kommende trends.

Er der mode i fremtiden?
Hvad fremtidsforskningen vil bringe, kan kun fremtiden fortælle os. Men kan det ikke tænkes, at brugen af en fremtidsforsker blot er en måde at skabe nye indtjeningsmuligheder på – altså endnu et markedsføringskneb i kampen om kunderne? Hvilken nyhed er der i at ville forudsige forbrugernes ønsker – er her blot tale om blot tale om et modelune?

Penge i fremtiden
Trendspotting og evnen til at skue i fremtiden syner, som en spirende trend indenfor konsulentbranchen så meget er afgjort. En attraktiv kompetence hos bureauerne bliver evnen til at spotte hvilke forventninger og emner, der står øverst på dagsorden hos den enkelte virksomheds stakeholdere. Samtidig kan der heller ikke herske tvivl om, at der i den forbindelse er penge at hente i fremtiden, men hvad fremtiden derudover bringer må i skrivende stund stå hen i det uvisse. Måske har konsulentbranchen svaret. Vi glæder os til at se, hvordan trenden den udfolder sig nu og i fremtiden.



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også