Framfab prefab future

Skrevet af
En svensk etnolog har skrevet en doktorafhandling om It-firmaet Framfab. Et firma som udover boo.com var inkarnationen af It-boblen i skandinavien. Bogen er en epokgørende kulturanalyse af et firma, hvor aktiekursen faldt fra 275 kr. til 50 øre på et halvt år. Et firma fanget i netværkssamfundets opadgående og nedadgående spiraler. Et firma hvis mission var: "To create the future by discovering and developing the ideas that drive the network economy". Et firma som lever af at sælge varm luft til en meget høj pris og netløsninger til meget store firmaer. Spørgsmålet er hvad det siger om os, vores samfund og vores drømme. Kulturforskeren Robert Willim prøver at komme med et svar. Fast forward som der står på Framfabs logo. For fremtiden varer evigt. Det gælder heldigvis også i den økonomisk trængte netbranche. K-forum bringer essayet fra afhandlingen i PDF. Robert Willim har desuden skrevet en længere artikel om Framfab til det nye tidsskrift reflexioner, der udkommer til efteråret.

Relaterede artikler

OMD får også en løve - Det danske mediabureau OMD følger trop på BBDO og Framfab og vinder en Media Lion i Cannes.
Danske Framfab med succes i Cannes - Kreativiteten har ikke taget skade hos Framfab. Den danske afdeling af web-firmaet vandt en guldløve og en bronzeløve fo...
REBOOT 4.0 - Intro anti-hype - Reboot-programmet var simpelthen en skuffelse. Det er svært at vide om Gray, Hall, Hurts, Rushkoff, Williams, ...
Exit hawaiiskjorten - Tæt barbering til den ny økonomi.
Revolutionen fortsætter… - Reboot 4.0 prædiker stadig internet-revolutionens budskab. Er det troværdigt?
Målgruppeanalyse på internettet - Hvordan identificerer og beskriver man forskellige brugerprofiler ved hjælp af korrespon-danceanalyse? C...
Fra Anti-hype til Hype - Jeg frygtede på et tidspunkt for mit eget liv efter 45 minutters diskussion af Weblogs. En samlet Weblog over konfer...
Virksomhedskultur det bedste salgsargument - Internetfirmaet Framfab har lanceret CultureMag, der mest af alt minder om et internationalt livssstilsmag...
Danske Framfab med succes i Cannes - Kreativiteten har ikke taget skade hos Framfab. Den danske afdeling af web-firmaet vandt en guldløve og en bronzeløve ...
Personalisering i et brugerperspektiv - For år tilbage da dot.com feberen var på sit højeste, var begrebet personalisering et af de buzz-words, man of...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Studentermedhjælp til Kommunikation

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedhjælper

Frist: 30. juni

Projektleder - Corporate Communications

Frist: Hurtigst muligt

Pressechef

Frist: 30. juni
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.