Fra vagthund til redningshund

Public journalism, civic journalism, solution journalism, medborgerjournalistik. Begrebet dækker over mediernes opfattelse af og gøren brug af borgerne som aktive deltagere i samfundslivet frem for at anse disse som passive tilskuere. Netop denne form for aktivering eksperimenterer den nye avis weekend-nu med.

Avisen vil som den første i Danmark være baseret på en journalistisk genre, der adskiller sig fra den traditionelle journalistik ved at inddrage borgeren i langt højere grad end sædvanligt. Således er idéen, at
læseren bidrager til at sætte dagsordenen ved fx at svare på spørgsmål, som journalisten stiller, bidrage med egne erfaringer osv.

Spænding i medieverden
Foruden medierne og forskningsverdens store interesse for avisens interaktionsforsøg, ventede også Peter Bro, fra Syddansk Universitet i Odense, spændt på den første udgave. Han var forinden inviteret til at
fortælle de ansatte på weekend-nu om historien og baggrunden for public journalism.

"Public journalism opstod som et eksperiment i USA i starten af 90'erne på baggrund af en stigende utilfredshed med medierne og den måde, pressen beskrev borgernes virkelighed på," fortæller Peter Bro. "Efter en rekordlav deltagelse i præsidentvalget i 1988 skrev en af USA's mest anerkendte politiske kommentatorer David S. Border i Washington Post: "Vi har bevæget os for tæt på de folk, vi dækker, og for langt fra de folk, vi arbejder for."

Tættere på borgeren
"De fleste journalister opfatter typisk pressen som demokratiets vagthund, der sørger for, at de folkevalgte politikere repræsenterer og varetager borgerens interesser bedst muligt. I public journalism opfattes journalisten mere som redningshunden, som angiver mulige løsninger eller anvisninger til at få problemerne løst," siger Peter Bro.

"I traditionel journalistik er det først og fremmest politikerne og pressen, der kommunikerer sammen, og pressen formidler så budskabet videre til borgerne. I public journalism skal politikerne og borgerne tættere på hinanden, og det er pressens opgave at sørge for det."

Public journalism's vigtigste opgave er at få borgeren engageret i samfundslivet og den politiske debat, blandt andet ved at skrive om emner, som borgeren interesserer sig for, i stedet for det journalisten og politikeren finder væsentligst.

Internettet som en del af avisen
Som et led i aktiveringen af borgeren satser weekend-nu på at bruge internettet som en vigtig del af avisen og ikke som et appendiks. Nettet er meget velegnet til at bedrive public journalism, fordi det gør en
umiddelbar kontakt og samspil med læseren mulig. Læseren opfordres til bidrage med sine egne erfaringer og svare på spørgsmål, som journalisten stiller. På den måde er det nu muligt for læseren, at deltage mere aktivt i det politiske liv.

Læs mere om public journalism:

Forfatter: Peter Bro
Titel: Public journalism - historien, holdningerne og håndværket bag den nye aktivistiske journalistik. Læs mere

Forfatter: Marianne Hansen
Titel: Tag ved lære af public journalism
Læs mere

Center for journalistik og Efteruddannelse har en lang række artikler
om emnet, søg på "public journalism".

Det amerikanske Poynter's Institute har samlet links til rapporter, artikler og bøger foruden egne artikler om emnet. Læs mere

New Center For Civic Journalism har det erklærede formål at skabe journalistik, der engagerer borgeren I det offentlige liv. Se
projekterne


Desuden kan du søge på fx Google og finde mange flere sites om
public journalism.

Relaterede artikler

Journalist vs. journalist - Skal journalisten pleje politikerens image? Det synes en del skriverkarle for tiden. Andre afslører magtens mænd. Men hv...
Gratisavisen - det billige skidt - Gratisaviserne er gratis for læserne. Men Urban og metroXpress kører også gratis med, når 'rigtige' medier har bøvlet m...
En knap så trekantet nyhedstrekant - Nyhedstrekanten er blevet en trist selvopfyldende profeti. Det er på tide med et alternativ til den klassiske nyhedstrek...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

47 JOB

Kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsmedarbejder

Frist: Hurtigst muligt

Pressechef

Frist: 22. juni

Kommunikationsmedarbejder

Frist: Snarest muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.