Fra strategi til handling - Novo Nordisk og Novozymes tekster

Skrevet af
Specialet omhandler, hvordan det skriftlige sprog kan bruges i brandingen af en virksomhed. Specialet tager udgangspunkt i Novo Nordisks opsplitning i to selvstændige virksomheder den 14. november 2000 (lægemiddelvirksomheden Novo Nordisk og enzymforretningen Novozymes), og analyserer hvordan virksomhedernes strategiske værdier sprogliggøres i deres tekster - tekster, der repræsenterer én ud af mange handlinger, der tilsammen giver omverdenen et billede af de nye virksomheder.

Med den lingvistiske tilgang som redskab svares der for eksempel på: Hvordan har de to virksomheder valgt at positionere sig hver især? Hvordan sprogliggøres de vedtagne værdier i virksomhedernes tekster? Og kan det på nogen måde ses i teksterne, at de to virksomheder er en del af Novo Gruppen, eller har Novo Nordisk og Novozymes tværtimod haft meget travlt med at vise omverdenen, at de kan klare sig selv?

I specialets sidste kapitel opsummeres analysens resultater meget overordnet, og det bliver diskuteret, hvilke indvendinger, der kan rettes mod at have et gennemgående værdisæt som et af succeskriterierne for virksomhedens kommunikation.

Læs specialet 'Fra strategi til handling - hvordan virksomhedsværdier realiseres i væsentlige tekster fra Novo Nordisk og Novozymes.' i pdf.

Relaterede artikler

Ny global aktivisme truer danske virksomheder - Ugebrevet Mandag Morgen har foretaget, viser, at 19 ud af de 25 allerstørste danske virksomheder de seneste år...
Hvem sætter dagsordenen? - Politiken i tvivlsom David-Goliath argumentation.
Shareholder og/eller stakeholder value - Novo’s Nordisk demeger
Lotte Darsøs visionsindustri - om kunst og erhvervssamarbejde - Vi er i Slovenien. Det er juni 2001 og vi sidder midt i Sloveniens symfoniorkester med alle sanserne åbne. I de foregåen...
Opfind eller forsvind – Mindlab for staten - Inde i Erhvervs- og Økonomiministeriet sidder en mand, der har store visioner for den offentlige sektors fremtid. Han he...
Million-kroners-spørgsmålet - Anmeldelse af ”INNOVATION IN THE MAKING”. Lotte Darsøs bog handler om udvikling af viden i organisationer – populært sag...
Pris til Novo Nordisk - Berlingske Corporate Image-pris gik til Novo Nordisk.
Corporate Image er nøglen - Corporate Image er et nøgleord i erhvervslivet. Hvad enten man er en stor eller lille, offentlig eller privat virksomhed...
Jagten på et image- et spørgsmål om balance - Nutidens organisationer er under stigende pres. At skabe en profil og tage point på den globale markedsscene er i dag nø...
Branding bedrager - Vi er på vej til at ødelægge "branding" som meningsfuldt udtryk. For branding er mere end reklamekampagner. Et brand er ...
Danmark bedst til bæredygtighed - Novo-gruppen og SAS blev i går kåret som de to bedste virksomheder i Europa til at rapportere om henholdsvis bæredygtigh...
Novo betaler for åben ledelsesstil - Den 10. april 2002 var en dramatisk dag for Novo Nordisks ledelse og aktionærer. Det var den dag, hvor koncernchef Lars...
Novo Nordisk topper i imageanalyse - Novo Nordisk indtager førstepladsen i Børsens Nyhedsmagasins årlige imageanalyse efterfulgt af Novozymes på andenpladsen...
PR-investeringer kan koste forskningen - Medicinselskaberne bruger stadig større beløb på PR, og det kan komme til at gå ud over ny forskning.
Jagten på det positive image - Reklame, PR- og Konsulentbureauer tjener i disse år styrtende med penge på at hjælpe progressive virksomheder med at kom...
Novo er andet end medicin - "De dage er forbi, hvor en kommunikationschef bare skulle skrive en pressemeddelelse og producere en...
Innovation: En tango mellem top- og bundlinie - Hvor mange topledere har truffet beslutning om virksomhedens innovationsstrategi? Hvor mange har også overvejet og beslu...
Corporate Branding Basics - Corporate branding er et af tidens mest fashionable management trends. Men det er mere end et nyt modefænomen. Med corpo...
Opmærksomhedsøkonomien - De nye spilleregler - Opmærksomhedsøkonomi. Borgerne har fået nok af mediernes daglige nyheds- og informationsstrøm - Kun de færreste virksomh...
Gid kommunikationspolitik var LOV! - Anmeldelse af Helle Petersen: Strategisk kommunikation – kvalitetsstyring og måling

Som rådgiver og ...
Kommunikationspolitik - hengemte idealer eller hverdagens nødvendighed? - Flere og flere organisationer bruger tid og penge på at udarbejde en kommunikationspolitik – men ofte glemmer de at omsæ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

25 JOB

Kommunikationsansvarlig

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 1. juni

Kampagnerådgiver

Frist: 12. juni kl. 12.00

Mediechef

Frist: 18. juni
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.