Specialet omhandler, hvordan det skriftlige sprog kan bruges i brandingen af en virksomhed. Specialet tager udgangspunkt i Novo Nordisks opsplitning i to selvstændige virksomheder den 14. november 2000 (lægemiddelvirksomheden Novo Nordisk og enzymforretningen Novozymes), og analyserer hvordan virksomhedernes strategiske værdier sprogliggøres i deres tekster - tekster, der repræsenterer én ud af mange handlinger, der tilsammen giver omverdenen et billede af de nye virksomheder.
Med den lingvistiske tilgang som redskab svares der for eksempel på: Hvordan har de to virksomheder valgt at positionere sig hver især? Hvordan sprogliggøres de vedtagne værdier i virksomhedernes tekster? Og kan det på nogen måde ses i teksterne, at de to virksomheder er en del af Novo Gruppen, eller har Novo Nordisk og Novozymes tværtimod haft meget travlt med at vise omverdenen, at de kan klare sig selv?
I specialets sidste kapitel opsummeres analysens resultater meget overordnet, og det bliver diskuteret, hvilke indvendinger, der kan rettes mod at have et gennemgående værdisæt som et af succeskriterierne for virksomhedens kommunikation.
Læs specialet 'Fra strategi til handling - hvordan virksomhedsværdier realiseres i væsentlige tekster fra Novo Nordisk og Novozymes.' i pdf.
Relaterede artikler
Million-kroners-spørgsmålet
-
Anmeldelse af ”INNOVATION IN THE MAKING”. Lotte Darsøs bog handler om udvikling af viden i organisationer – populært sag...
Corporate Image er nøglen
-
Corporate Image er et nøgleord i erhvervslivet. Hvad enten man er en stor eller lille, offentlig eller privat virksomhed...
Branding bedrager
-
Vi er på vej til at ødelægge "branding" som meningsfuldt udtryk. For branding er mere end reklamekampagner. Et brand er ...
Danmark bedst til bæredygtighed
-
Novo-gruppen og SAS blev i går kåret som de to bedste virksomheder i Europa til at rapportere om henholdsvis bæredygtigh...
Jagten på det positive image
-
Reklame, PR- og Konsulentbureauer tjener i disse år styrtende med penge på at hjælpe progressive virksomheder med at kom...
Novo er andet end medicin
-
"De
dage er forbi, hvor en kommunikationschef bare skulle skrive en pressemeddelelse
og producere en...
Corporate Branding Basics
-
Corporate branding er et af tidens mest fashionable management trends. Men det er mere end et nyt modefænomen. Med corpo...