Fra fyrede folk til folk der fyrer

Skrevet af

Marie Graunbøl
Journalist

1 artikler

252 indlæg

Krisetid er fyringstid! Efter år med galopperende optur i kommunikationsbranchen er vinden – som de fleste vil vide – vendt, og prikkerunder er blevet dagens kost i mange små og mellemstore virksomheder, der kæmper for at holde skindet på næsen og må sige farvel til dygtige medarbejdere. Her er 10 banale råd til arbejdsgiveren, der er i gang med at udskrive fyringssedlen – ikke fra arbejdsmarkedsforskere, HR-eksperter eller erhvervspsykologer, men samlet op blandt dem, det handler om: De fyrede!
1. Du er ikke samtalens hovedperson
Du er chefen, der skummer fløden i opgangstider og må tage tæskene, når vinden vender. Din tidligere ansatte er sandsynligvis skråt ligeglad med, om du står til at miste dit sommerhus eller dine to biler hjemme i garagen, når sparekniven skal svinges og virksomheden må skære ned. Drop derfor al snak om egne bekymringer for firmaets overlevelse eller de personlige tab, du som ejer/partner/direktør må lide. Den vil aldrig blive opfattet som solidaritet eller som et behjertet forsøg på at sætte sig i den fyredes sted, men derimod set som udtryk for eklatant manglende situationsfornemmelse og upassende klynk!

2. Sig tak!
Tak er kun et fattigt ord – til gengæld er det gratis! Brug anledningen til at fremhæve, hvad den fyrede har bidraget med, og hvilke kvaliteter du vil savne. Muligvis hjælper det ikke meget i situationen, men anerkendelse er bedre givet på bagkant end slet ikke.  

3. DIY!
Det kan være fristende at sætte andre til at overbringe det kedelige budskab eller samle op bagefter, og selv blandt chefer, der er modige, risikovillige og ansvarlige i opgangstider, findes der tøsedrenge, som ikke tør se en dygtig medarbejder i øjnene, når der i nedgangstider skal prikkes. Også kujoner går i jakkesæt! Husk den gamle gun slingers ordsprog ’the messenger always gets shot’ og overvej, hvad det gør ved dine tilbageværende medarbejderes arbejdsglæde og loyalitet over for virksomheden, hvis de skal feje skårene op efter en beslutning, du og evt. den øvrige ledelse har truffet og derfor må bære ansvaret for. Kort sagt: Du er ’bull's eye’ – det ligger i jobbeskrivelsen!

4. Derfor dig!
’Hvorfor lige mig’ er ofte blandt de første spørgsmål, der melder sig, når en ansat står med fyreseddelen i hånden. Også når der ikke er faglige begrundelser for fyringen, påhviler det udelukkende dig at gøre rede for årsagen i alle dens detaljer. Gætværk, løgne og halve forklaringer har aldrig hjulpet nogen videre i karrieren, men kan til gengæld være anledning til et unødigt krakeleret ego og en kuldsejlet faglig stolthed. Det sørgelige faktum for mange fyrede er, at de må tro på chefen, før de kan tro på sig selv!

5. Tilbyd din hjælp
En fyring vil for mange opfattes som et nederlag, uanset om der er tale om en iskold prioritering på baggrund af svigtende salgstal, manglende kunder i butikken eller fejlslagne forretningsprioriteringer. Under alle omstændigheder er en ulykke dumpet ned i deres liv – måske uden at de selv havde indflydelse på eller ansvar for den. Spørg, hvad du kan gøre for at hjælpe – der er sikkert mere, end du tror!   

6. Hold dine løfter – også de økonomiske
Feriepenge, der ikke bliver udbetalt, en mobiltelefon, som uden varsel er lukket, eller en lønseddel, der pludselig ikke stemmer. Uanset om der er tale om listige manøvrer på lovens skyggeside eller kreative ’besparelser’ for at holde en synkende skude oven vande, vil det altid blive en kilde til konflikt, og du kan ikke forvente, at en tidligere ansat vil finde det rimeligt, at du tørrer virksomhedens slunkne kassebeholdning af på hans privatøkonomi. Og lovens lange arm og ihærdige fagforeninger vil alligevel altid komme, når der er noget at komme efter!  

7. Giv tid!
Det tager tid at finde et nyt job! Det tager også tid at sluge tanken om, at man som fyret skal ud i en ny virkelighed som jobsøgende, hvad enten man må forlade drømmestillingen eller efter moden overvejelse måske vil sande, at fyringen kan forvandles til en velkommen mulighed for at søge mod nye horisonter. Uanset hvad, er tid en vigtig ressource for den fyrede, og den skal gives med rund hånd – også selvom du allerhelst havde set maksimal ydeevne til fordel for din egen kriseramte virksomhed!

8. Bevar værdigheden
En fyring er i sagens natur et ultimativt budskab. Ligesom de færreste tror på, at en tænkepause er løsningen i et fallitramt parforhold, vil også de færreste fyrede synes, det er værdigt at blive tilbudt måske alligevel at kunne blive, hvis nu bundlinjen skulle gå fra rød til sort. Man kan ikke slå halvt op! Sørg for at indgå klare aftaler, holde dine løfter og agere gennemsigtigt, hvis den fyrede alligevel skulle vælge at indgå på ændrede – og usikre – vilkår. Men regn altid med, at det slår skår i tilliden.  

9. Lyt og lær!
Måske er en fyring en kærkommen anledning til at få luft for opsparede frustrationer, og der melder sig en akut trang at vise sin akkumulerede utilfredshed over f.eks. usynlig ledelse, dårlig konflikthåndtering eller manglende faglig anerkendelse. Nu kan medarbejderen endelig få luft – og måske kommer det endda uheldigt ud i en galopperende lavine af affekt og tilsyneladende ukonstruktive anklager. Lyt alligevel! Måske er der noget om snakken og brugbare råd at hente, når det gælder alt det, der skal til for at ruste resten af medarbejdergruppen til at styre sikkert gennem virksomhedens krise!      

10. Alt, hvad du gir’, kommer igen!

Din tidligere ansatte er dygtig til at kommunikere – det var sandsynligvis derfor, du hyrede ham! Der vil – forhåbentlig – komme en dag, hvor du igen skal rekruttere, og hvor din virksomheds renommé er forudsætningen for at tiltrække de talenter, den skal leve af. Det er naturligvis ikke tilfældigt, at Employer Branding er en kommunikationsdisciplin og ’word-of-mouth’ et buzz word, og har du ikke fulgt dine tidligere ansatte anstændigt ud af døren, kommer det populært sagt tilbage og bider dig i røven. Husk, at en dårligt håndteret fyring kan fostre en utrættelig hævntørst, der rangerer på linje med den, som hersker blandt forsmåede elskerinder og barndommens tykke mobbeofre.

Relaterede artikler

300 fyringer i reklamebranchen - Direktør i Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, Finn Kern, vurderer, at kun få bureauer har undgået de...
Undgå panikfyringer - værn om virksomhedens vigtigste aktiv - Det er ikke rationel ledelsesstrategi at skille sig af med sit vigtigste aktiv - medarbejderne
Fyrede medarbejdere hævner sig med stikkeri - Virksomheder, som på grund af krise må fyre medarbejdere, skal gøre sig ekstra umage for at have helt styr på tingene.
Undgå sparket når krisen kommer - Virksomhederne har allerede planlagt, hvordan de overlever de hårde tider. Men har du? Vi giver dig her nogle forslag ti...
Har du skrevet dit fyringstestamente? - Undgå den ubehagelige og uværdige fyring fra arbejdspladsen. Skriv dit fyringstestamente og tag stilling allerede den da...
Fire right, all right when fired - Fyr og bliv fyret. Av, av. Nu gør det ondt. Hvordan kan det gøres ordentligt, og hvordan kan du komme ordentligt videre?...

Giv din stemme

8 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Projektleder

Se alle job Indryk job

Kursus

Styrk jeres leder- og linjekommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Rådgiver

Frist: 14. august

Projektleder

Frist: 10. august

kommunikatør

Frist: 9. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.