Fra Bysted HQ til TV-Byen – en profil af DR’s nye markedsføringschef

Den 1. juli tiltræder nuværende direktør i Bysted HQ, Thomas Hertz, den nyoprettede stilling som markedsføringschef for DR TV. Thomas Hertz skal samle tre af organisationens eksisterende afdelinger til en ny markedsføringsafdeling, der skal markedsføre DR1, DR2 og dr.dk og ad den vej medvirke til at styrke DR’s brand i den benhårde konkurrence på medieområdet.

Det er kun et par måneder siden, at DR TV kunne præsentere et splinternyt design og logo for etteren. Et redesign, der skulle udtrykke de værdier, som DR står for, på en ny og bedre måde. Nu lyder udspillet fra den store mediekoncern, at der skal oprettes en samlet markedsføringsafdeling, der kan styrke DR TV i konkurrencen på medieområdet. Ansvaret for at oprette en afdeling, der kan markedsføre DR TV hviler på Thomas Hertz, der forlader direktørstolen hos Bysted HQ for at tiltræde stillingen som markedsføringschef for ca. 50 ansatte.

Med sine solide erfaringer med kommunikation indenfor både det private og offentlige i ryggen, har Thomas Hertz de perfekte forudsætninger for at løfte opgaven. DR’s TV-direktør Jørgen Ramskov siger om den kommende markedsføringschef, at han ”har alle de kvalifikationer, som vi har ledt efter. Han har arbejdet med kommunikation, grafisk design, webdesign og TV, os så har han erfaringer med ledelse. Vi troede faktisk ikke, at der fandtes en person med netop denne kombination af kvalifikationer – men det gjorde der altså. Jeg glæder mig meget til samarbejdet med Thomas Hertz.”

Erfaringer fra konsulentbranchen
Thomas Hertz er 37 år, og han har de seneste syv år været ansat i kommunikationsbureauet Bysted HQ, de sidste fem år som direktør. Han har desuden arbejdet som journalist og produktionsplanlægger på TV2/Lorry, som informationsmedarbejder i KTAS og i Miljø- og Energiministeriets Departement, og som PR- og kommunikationsrådgiver i Burson-Marsteller A/S siden han blev færdig som cand.comm. fra RUC.

Med den nyoprettede stilling for DR-TV får Thomas Hertz nu mulighed for at afprøve sine erfaringer fra konsulentbranchen på en stor offentlig organisation. ”DR-TV har et enormt potentiale og jeg kan ikke forestille mig et mere spændende sted at arbejde som markedsføringschef. Jeg håber, at jeg kan tilføre erfaringer fra mange år som rådgiver, hvor jeg har arbejdet med corporate branding, presse, kommunikation og webudvikling” siger Thomas Hertz, der glæder sig til at skulle etablere den nye afdeling i tæt samarbejde med medarbejderne fra de tre afdelinger.

Seerne skal vide besked
Thomas Hertz har en ambition om at bringe en mere strategisk tænkning ind i markedsføringsarbejdet. ”Ved at samle kræfterne i en afdeling får vi muligheden for at arbejde mere strategisk og koordineret. Og det skal vi udnytte. Også fordi det kræves. Hvis vi i DR vil have nogle stærke brands for DR1, DR2 og dr.dk og samtidigt sikre en sammenhæng til det fælles DR-brand skal vi have en klar strategi for arbejdet. Pointen er at vi hele tiden skal arbejde med, hvad det er for tanker og følelser folk får, når de lukker øjnene og tænker på DR. Fremstår billedet klart nok? Hvilke værdier dukker op? Og hvad forventer seerne og lytterne så af DR? Det skal vi have styr på. Og så skal vi sørge for at seerne og lytterne oplever sammenhæng mellem TV, Radio og dr.dk, hvor det er muligt.”

Thomas Hertz er som sagt ansat til at oprette og udvikle en ny markedsføringsafdeling for DR-TV, hvis overordnede formål er at få flest mulige tilfredse seere og brugere til de forskellige programmer og tilbud fra DR. ”Seerne skal foretrække DR, fordi de ved, hvad DR vil og står for. De skal ikke blot være godt informeret om DR’s programmer, og hvad der sker på DR, men også hvorfor DR gør som DR gør” siger Thomas Hertz.

DR Radio har sin egen markedsføringschef, som Thomas Hertz kommer til at indgå i tæt samarbejde med. Det sker i forlængelse af visionen om at skabe større mediekonvergens. ”Udover at skabe større og bedre synergi mellem de tre afdelinger (præsentationsredaktionen, trailerredaktionen og pressecenter, red.) så gælder det også om at tænke de forskellige medier sammen redaktionelt.” Der skal i fremtiden være en bedre sammenhæng mellem de forskellige produkter DR kan tilbyde, samtidig med at der stadig skal være en klar adskillelse mellem de forskellige produktbrands. Som Thomas Hertz forklarer, så ”er kunsten at skabe en stærk sammenhæng og værne om forskellen, så man sikrer sig, at de enkelte produktbrands fortsat har egne profiler”.

Desuden siger Thomas Hertz, at der er et behov for at forklare seerne baggrunden for det, som en stor offentlig organisation som DR laver. ”Man kunne tage børnemelodi grandprixet som eksempel og gå ud og fortælle seerne baggrunden for at lave og sende sådan et program, hvilke etiske overvejelser, der ligger bag og så videre. DR er som public service station forpligtet til at fortælle om sig selv og sine dispositioner. Derfor må man også skabe gennemsigtighed og åbenhed ligesom i andre offentlige institutioner.”

Et stærkere brand
Thomas Hertz siger endvidere, at ”det gælder først og fremmest om at få solgt de programmer, som DR sender. Men i sidste ende drejer det sig også om at få folk til at kende DR for det, som DR i står for.” Derfor er den øgede markedsføringsindsats klart nok rettet både mod programfladen og de enkelte medieudbud og så selve koncernen DR. For som Thomas Hertz gør opmærksom på, så hænger de to ting nært sammen, da en indsats på det ene område vil styrke det andet. ”DR’s brand skal fastholdes og jeg skal være med til at sikre, at det ikke udvandes. Og så skal vi fastholde DR’s værdier, som blandt andet er troværdighed, public service og både smalle og brede programmer.”

Perfekt timing
Thomas Hertz har svært ved at udtale sig mere konkret om de opgaver, der venter, og han mener selv, at han først efter at være blevet en del af kulturen i DR, kan specificere de visioner, han har for den kommende indsats. Men det er med både glade forventninger fra DR ledelsens side og fra Thomas Hertzs egen side, at samarbejdet er sat i værk. ”Jeg glæder mig meget og har store forventninger til, at det kan gøre en forskel, at arbejdet samles i den nye afdeling. Jeg ser det som et spændende og godt tidspunkt for DR at lave den slags ændringer på. Med den stigende konkurrence på medieområdet ligger der et større behov i tiden for at profilere sig.” Hvad angår den personlige profilering, så vil vi ønske Thomas Hertz held og lykke med sit nye job.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også