Nogle mener, at det er en del af menneskets natur at fortælle historier.
Forståelsen for dette synspunkt vinder i disse år indpas i flere
og flere virksomheder, som har fået øjnene op for historiefortællingens
muligheder. Således sætter virksomhederne ord på deres værdier i
en stadig mere kompleks hverdag.
Fortællinger i organisationer fungerer - ligesom fortællinger i
hverdagslivet - som et redskab til at danne mening og øge forståelsen
af komplekse hændelser og situationer for det enkelte individ. I
flere virksomheder har man fået øjnene op for, hvordan man ved hjælp
af at fortælle "den gode historie" om en specifik hændelse i virksomheden,
kan få stor ledelsesmæssig effekt. En effekt der strækker sig langt
ud over, hvad den konkrete historie drejer sig om, og som kan få
betydning for alle medarbejdere i virksomheden.
Virksomhedens "gode historie" er god, fordi den er for alle ansatte.
Det er en historie, som medarbejdere på alle niveauer vil kunne
nikke genkendende til og som derfor giver mening for dem, selv om
de måske kun får den genfortalt og ikke har oplevet hændelsen "på
egen krop". Det skaber en følelse af sammenhold blandt medarbejderne
i virksomheden, idet man via en historie om en hændelse i virksomheden
bliver delagtiggjort i noget, som er karakteristisk for det at være
medarbejder netop her. Man bliver fælles om noget som ikke i samme
omfang giver mening for udenforstående.
Fortællinger fører til læring
Organisatoriske historier kan i denne sammenhæng defineres som en
måde, hvorpå man tilfører mening til nutidige hændelser på baggrund
af fortidige hændelser. Historierne bruges med andre ord som erfaringsgrundlag,
både for medarbejdere, der er etableret i virksomheden, men også
med helt nye medarbejdere, som dermed bliver givet mulighed for
at få indblik i virksomhedens værdier og måde at arbejde på. Historiefortælling
bliver dermed også et redskab til at lette indkøringsfasen for nye
medarbejdere og introducere dem for den organisatoriske kultur.
Organisatorisk kultur eksisterer på flere niveauer. Mest tydeligt
er det informationsmateriale, der udleveres om organisationen til
nye medarbejdere. Mens de værdier, som organisationen baserer sig
på, ligger et lag dybere - som et mere implicit og uhåndgribeligt
niveau. Det er gennem dette dybere og mere implicitte niveau, at
det er muligt at komme bag om ledelsens klichéfyldte retorik om,
hvordan organisationen er skruet sammen og hvilke værdier, den er
præget af.
Kultur er et uhåndgribeligt begreb. Og hvordan påvirker, udvikler
og kommunikerer man det uhåndgribelige? Hvordan gøres det muligt
for den enkelte medarbejder at komme ned under overfladen og forstå,
hvad det er, der reelt er indeholdt i den pågældende organisations
kultur? Svaret er historiefortælling. Gennem fortællinger er organisationskulturen
til konstant fortolkning og genfortolkning. Medlemmerne af organisationen
fortolker med andre ord en del af kulturen i virksomheden, hver
gang de enten genfortæller eller får fortalt en organisatorisk historie.
Fortællinger som ledelsesværktøj
Der er således flere grunde til at historiefortælling bliver betragtet
som en ny måde at tænke ledelse i organisationer på. Bevidst brug
af historiefortælling kan vise sig som et ekstremt effektfuldt redskab
for ledelsen, når der skal sættes ord på virksomhedens værdier.
Herunder sætte dagsordenen for, hvilke sæt af værdier, der skal
være de mest fremtrædende i virksomheden fremover. "Den gode historie"
er med til at understøtte meninger og vise vejen frem - også på
tværs af sproglige og kulturelle barrierer.
Netop ledelsens evne til at formidle virksomhedens værdier og holdninger
bliver fremover et væsentligt parameter for hvilke virksomheder,
der vil stå distancen i kampen om at kunne rekruttere de bedste
nye medarbejdere. Det viser flere undersøgelser. Og ved at bruge
"den gode historie" til understøttelse af virksomhedens værdier
og holdninger opnår man større troværdighed - og gør også et større
indtryk på de eftertragtede kandidater.
Natural Born Storytellers
Som sådan er der ikke noget nyt i historiefortælling. Mennesket
har altid fortalt historier, som har skullet illustrere en pointe
eller formidle en morale. Det falder de fleste ganske naturligt.
Inspiration til teorier om organisatoriske fortællinger kan findes
i den narrative del i litteraturvidenskaben og centrale begreber
herfra såsom hændelse, plot, morale og fortælling kan man nu finde
i organisationsteorien.
Det nye er, at man taler om historiefortælling i organisatorisk
kontekst. At "den gode historie" også kan have værdi som ledelsesværktøj
- det er nyt. Men det betyder ikke, at der er brug en stor omstillingsproces
i virksomhederne, for de gode historier findes allerede. I alle
virksomheder. De skal ganske enkelt bare identificeres.
Kilder:
Christensen, Allan (red.): Det lærende Perspektiv, Aalborg Universitetsforlag
, 2000 Nymark, Søren R.: Organizational Storytelling, Forlaget Ankerhus,
2000
Schultz, Hatch, Larsen: The Expressive Organization, Oxford University
Press, 2000