Sådan smager en bestseller!

At kunne engagere sin målgruppe på de sociale medier har i flere år stået rigtig højt på Rosinante&Co's agenda. Det har senest resulteret i en større Instagram-kampagne, der hypede bestsellerforfatteren Ken Folletts nye bog 'På kanten af evigheden'.
 
Konceptet var simpelt: Et halvt år før udgivelsesdagen (16. september 2014) udskrev vi på forlaget en konkurrence, hvor vi bad Follett-fans landet over om at slå ventetiden ihjel ved at bage kager, der på forskellig vis hyldede forfatteren. Når kagen var ude af ovnen, skulle man tage et billede og uploade det på Instagram med hashtagget #kenfollettkage. Hver måned kårede vi månedens kage, og kampagnen sluttede i forbindelse med udgivelsen, hvor Ken Follett selv valgte en samlet vinder af konkurrencen ud fra samtlige bidrag. Førstepræmien var her et bagekursus hos Mette Blomsterberg.
 
Udover 150 uploadede kager medførte kampagnen en masse opmærksomhed og begejstring fra både fans, samarbejdspartnere, Ken Follett selv og hans engelske forlag i det halve år, konkurrencen kørte. Og på Rosinante&Co lærte vi en hel del om 'how to', men også om 'how not to' på Instagram.   
 
Her ses nogle af de Instagram-kager, som var med i konkurrencen.
 
Hvorfor lige kager?
Ken Follett har mange dedikerede fans i Danmark, som alle havde det til fælles, at de utålmodigt ventede på, at På kanten af evigheden, sidste bind i Century-trilogien, udkom. Det var derfor oplagt at lade ventetiden være et tema. Og da vi gerne ville prøve Instagram af som medie, måtte vi finde på en ide, der indebar noget visuelt. Endelig skulle det være lidt sjovt og skævt, og det endte med kageideen.  
 
Hvad virkede?
Vi bød alle kager velkommen. Vi gjorde meget ud af at gøre opmærksom på, at alle kager – skæve, store som små – var velkomne. At det ikke var en ny bølge af ’Den store bagedyst’, vi havde søsat. At det var indsatsen og glæden ved Ken Folletts bøger, der var i centrum. I den forbindelse brugte vi små tekstopslag til hele tiden på forskellig vis at gentage, hvad konceptet gik ud på og var desuden meget aktive med at kommentere, re-gramme og bakke op om de Ken Follett-kager, der blev lagt op under hashtagget. 
 
En af Rosinante&Co's egne kager, som skulle holde liv i kampagnen. 
 
Vi bidrog selv. Forlaget fungerede som lokomotiv i nedtællingskampagnen, så vi den 16. i hver måned selv lagde en #kenfollettkage op. Det var helt afgørende for kampagnens succes, at vi sørgede for løbende at puste ny energi i den. Læsernes #kenfollettkage kom derefter typisk i slipstrømmen heraf. Sideløbende opfordrede vi også kolleger i huset til at bage, så vi kunne komme godt fra start og samtidig gøre det til en fælles kampagne, som hele huset følte ejerskab af. 
 
Vi samarbejdede med andre. For at sikre en udbredelse af konceptet fik vi fra begyndelsen Indeks Retail (Bog&Idé, Bøger&Papir, BOGhandleren) med som partner, således at de omtalte konceptet på henholdsvis deres blog og sociale medier. Samtidig sendte vi alle forlagets kager til Ken Folletts kontor i England (som fotos forstås!). Folletts stab blev så begejstrede, at de begyndte at poste kagerne via Folletts egen Facebook- og Twitter-konto med i alt ca. 225.000 følgere. Det førte i øvrigt til, at Follett himself meldte sig som dommer til at finde den samlede vinderkage. 
 
 
Ken Follett meldte sig som dommer til konkurrencen og besluttede ud fra billederne af alle Instagram-kagerne, hvem der skulle vinde den store #kenfolletkagekonkurrence.
 
Hvad virkede ikke?
Konceptet var for uklart i begyndelsen. Før vi gik i luften, troede vi, at det svære var at få folk til at yde den relativt store indsats, det er at bage #kenfollettkage. Problemet viste sig dog hurtigt at være, at det var uklart for folk, hvad en #kenfollettkage var. Vi måtte derfor efter kort tid ændre konceptformuleringen, så en #kenfollettkage både kunne være en kage, der fortolkede et af Folletts værker, men også blot være en kage, man fordrev ventetiden før På kanten af evigheden med. Efter tilretning af ordlyden startede strømmen af kager for alvor. 
 
Et halvt år var for længe. Kampagnen løb over et halvt år, og det var svært at holde gryden i kog så længe. Det krævede en stor indsats fra vores side af at kommentere på kager, gøre opmærksom på konceptet i forskellige varianter, kontakte partnere og præsentere nye kager. 
 
Hvad fik vi ud af det?
Vores ønske var at skabe hype og varme op til bogen blandt Folletts fans. Det lykkedes. Folk tog konceptet til sig, vi kunne se et hashtag leve og vokse, og vi kunne følge alle kommentarerne rundt omkring på folks Instagram-profiler. Desuden fik vi mange smukke og fantasirige kager på hashtagget. 
 
Samtidig fik #kenfollettkage super god feedback fra læsere, boghandlere og journalister. Både som kommentarer på diverse sociale medier, men også som noget, man refererede til i daglig kontakt i andre forretningssammenhænge. Og endelig stod vi med en superglad forfatter, der har sendt stor ros til kampagnen og var med til at gøre den international. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job