I de kommende uger viser TV2 filmen Forførerens Fald om Peter Linck – og dermed også lidt om Dagbladet DAGEN. Mon ikke en hel del myter om papirflyverens styrt (der er rigtig mange myter involveret, når journalister er involveret i en konkurs...) endnu en gang skal paraderes i den offentlige manege. For mig selv er historien enkel og svær: Et fantastisk projekt, hvis rækkevidde altid vil præge mit liv – og en pinagtig konkurs og nogle lærepenge, der vil det samme. Peter Linck? Well, inspirerende og en gang imellem uden for radaren.
De tidligere DAGEN-journalister Mads Brügger og Nikolaj Thomassen anmeldte filmen i forgårs i Information i en anmeldelse, der godt nok tager prisen for, hvor nærige anmeldere egentlig har lov at være.
Sådan er historien om DAGEN også: Taletiden i andre medier er ikke mindst givet til folk, der – ukendt for offentligheden – har helt personlige regnskaber at gøre op. I tilfældet Forførerens Fald er det blevet til en anmeldelse, hvor filmens instruktør parkeres som ”venstreradikal”, hvor Peter Linck selv beskrives som ”psykofantisk” og avisprojektet Dagen ”i sit inderste væsen” kun rummede ”en idiotisk forretningsplan samt Peter Lincks megalomaniske ambition om at være bladkonge”.
Forførerens Fald trailer 1
Forførerens Fald trailer 2
Det indbyggede storhedsvanvid
At Brügger og Thomassen selv har et håndfast perspektiv på sagerne, kan ikke overraske. De to journalister skrev allerede for fem år siden bogen ”Ingen kender dagen” som en sine steder ret underholdende førstehåndsbeskrivelse af avisprojektets mere gakkede dimensioner: Det indbyggede storhedsvanvid, overforbruget, amatørismen i den finansielle styring.
Brugger og Thomassens historie
Brügger og Thomassen har siden DAGENs pinagtige forlis i adskillige sammenhænge spillet rollen som projektets historiefortællere. Helt ok, selv om historierne, ikke mindst dem om Peter Linck, som hovedregel får mindst én ekstra skrue i hænderne på de selvbevidste journalister, hvis drive altid har været den personlige fortolkning og i dette tilfælde også det personlige regnskab. De to har i årevis fået masser af spalteplads, men tankevækkende nok under de ikke filmmanden Frank Poulsen hans særlige version. Ret nærigt, kan man mene.
Poulsens historie
Poulsens historie dyrker privatlivet og følelserne hos levemanden Peter Linck. Mere mytologi og fair nok. Andres historier er imidlertid anderledes, herunder alle dem, der ligger hos DAGEN-projektets mere end 50 ansatte. Nogle er stadig vrede, som Brügger og Thomassen, men mange flere – ved jeg – er faktisk inspirerede og glade for at have været med på et af disse års mest visionære avisprojekter.
Min historie
Det sidste er en del af min egen historie, hvorfor jeg nødvendigvis må korrigere postulatet om, at DAGEN kun rummede Peter Lincks ”idiotiske forretningsplan.” Så langt fra: I en tid, hvor medieverdenen er fuld af gratisaviser, der alene produceres med et fokus på annonceindtjeningen, repræsenterede DAGEN en unik, redaktionel vision formuleret og eksekveret af dusinvis af dygtige journalister. At gøre det provinsielle og småborgerlige Danmark mere internationalt, at dyrke det generøse lige så meget som det ”kritiske,” at styrke de gode fortællinger og – nå, ja – gøre det inden for et design og et layout, der var banebrydende smukt og enkelt.
Kvalt i overmod og forstørret selvtillid
At projektet ikke lykkedes, er indlysende. At nogle af os – mig selv inklusive – blev kvalt i overmod og forstørret selvtillid, er lige så klart. Men at parkere det samlede projekt som Peter Lincks megalomaniske soloprojekt, dét er historisk tunnelsyn. Og synd for en vision, der den dag i dag inspirerer gode aviser – fra fx Information til Politiken.
Del artikel
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.
Branden i Børsen er seneste eksempel på hændelser, der afføder sorgfyldte opslag på sociale medier, hvilke bevidst eller ubevidst giver afsenderen en hovedrolle i tragedien, mener rådgiver og partner.
Mette Frederiksens opslag på Instagram havner i kategorien, man inden for politisk kommunikation kalder for hate bragging, mener digital direktør i k-bureauet Operate.
Den nye thought leader-annoncefunktion på LinkedIn er ved at blive rullet ud i Danmark. Her er, hvad du skal vide om den nye funktions muligheder, ifølge en specialist.
Kommunikationschef i NRGi Tommy Jakobsen fyldte sidste måned 50 år og kan kigge tilbage på en karriere i Bang & Olufsen, Lego og nu NRGi. Her er hans bedste råd og læringer til kommunikatører.
Nikes adm. direktør skyder skylden for investorbekymring på medarbejdernes dalende kreativitet og for meget hjemmearbejde. Bureaudirektør er ikke imponeret over kommunikationen.