Der er mange meninger om god kommunikation på nettet. Det er ikke et succeskriterie at folk surfer rundt på et net-sted længe, måske kan de ikke finde det, de leder efter!
Forbrugervenlig
kommunikation på Internettet
-Test af brugervenlighed på Forbrugerstyrelsens netsted
Speciale i faget retorik
ved Københavns Universitet , af Sofie
Scheutz, 76 sider.
Dette
speciale tager udgangspunkt i slutbrugerens kommunikationsforståelse.
Ved hjælp af protokolanalyse - også kaldet tænke-højt-metoden - fastlægger
undersøgelsen, hvilke problemer brugerne har, når de anvender det testede
net-sted www.forbrugerstyrelsen.dk.
Undersøgelsen
viser desuden at brugere er taknemmelige væsner. I interviews lovpriser
de det selv samme net-sted, som de kort forinden har haft svære problemer
med at finde rundt på. Ofte med begrundelsen: "Det er nok bare mig,
der er dum". Hvis mange brugere uafhængigt af hinanden begår de samme
fejl, er det næppe brugerne, der er dumme.
Download specialet her
Download bilag til specialet her