Forandringskommunikation i 180 centimeters højde

Virksomhedens forandring slog fejl. Hvorfor? Fordi den interne kommunikation svigtede, var for overordnet og for upersonlig. Effektiv forandringskommunikation bør ikke blot ske på stormøder, men også i 180 centimeters højde, hvor mellemledere og medarbejdere står ansigt til ansigt i det daglige. Det kan læses ud af en undersøgelse, som Burson-Marsteller har foretaget. Tal fra danske og europæiske virksomheder viser, at man opfatter kommunikation om forandringens mål som vigtig. Men virksomhederne dumper deres egne præstationer som kommunikatører.
af Maria Sennels

En ny undersøgelse af virksomheders forandringskommunikation, som Burson-Marsteller har foretaget, viser, at 85 procent af europæiske virksomheder har oplevet strategiske forandringer inden for de seneste fem år, samt at mere end halvdelen af disse forventer at se endnu flere forandringer i de kommende år.

 

Hør her, hvad Maria Sennels finder mest overraskende i undersøgelsen

Mariasennels-1 from Kommunikationsforum on Vimeo.

 

I dag er ledelse derfor et spørgsmål om at kommunikere og involvere organisationen i at forstå virksomhedens foranderlige virkelighed. Det er en kompleks og krævende proces  –  kun 23 procent af respondenterne fra undersøgelsen svarer, at deres virksomhed håndterer strategiske forandringer effektivt.

 

forandringskommunikation

Allervigtigst er det for virksomhederne - når de selv skal sige det - at engagere medarbejderne, men to tredjedele af virksomhederne indrømmer, at det ikke lykkes. Det er især galt med kommunikationen: Over halvdelen af virksomhederne mener, at kommunikation om mål er vigtig, men kun hver fjerde synes, at man klarer denne kommunikation godt

 

forandringskommunikation

På europæisk plan fremhæves bl.a. god timing som vigtig i forandringsprocesser. Men generelt lægges der på europæisk plan mere end i de danske svar vægt på en ligelig række af kommunikative faktorer for forandringssucces, både lyttende og mere beordrende tiltag

 

Hør her hvad Maria Sennels mener er den største forskel på danske og andre europæiske virksomheder

mariasennels-4 from Kommunikationsforum on Vimeo.

 

Mentale udfordringer: Manglende involvering

Når topledelsen ønsker at forandre virksomheden – enten fordi man er tvunget til det i forhold til markedet, eller fordi topledelsen selv ser nødvendigheden af at gennemføre forandringer – oplever den ofte modstand eller i bedste fald, at mellemledere og medarbejdere er passive. Grunde kan være

  • at ledere og medarbejdere tænker, at forandringerne ikke vedrører dem
  • at de oplever den nye strategi som højtsvævende direktionssnak
  • at de mener, ’at så dårligt går det jo heller ikke’
  • at de tvivler på ledelsens motiver
  • at de mener, at ledelsens prioriteringer af mål og midler er forkerte.

Uanset grunden, er det nødvendigt, at ledelsen i sin kommunikation imødekommer disse mentale udfordringer gennem dialog og involvering.

 

Hør her hvorfor Maria Sennels tror, forandringer er så vanskelige

mariasennels-2 from Kommunikationsforum on Vimeo.

 

Fra benægtelse til engagement via kommunikation

Benægtelse efterfulgt af frygt og vrede er naturlige stadier, som vi alle skal igennem i forbindelse med forandringer, før vi når til et stadium, hvor vi formår at forstå, acceptere og engagere os i den pågældende forandring. Udfordringen er at tilrettelægge sin kommunikation i forhold til disse mentale faser. Opgaven bliver ikke lettere, når man som leder opdager, at medarbejderne ikke gennemlever disse faser samtidigt.  

 

 

forandringskommunikation

Danske virksomheder tror allermest på stormøder og mellemleder-kommunikation til forandringskommunikation. Derimod har man mindre tiltro til intranet og hjemmeside, som man mener, der bruges for mange spildte kræfter på

 

forandringskommunkation

På europæisk plan vurderer man intranet, mellemlederkommunikation og stormøder som næsten lige vigtige i forandringskommunikationen. Og man føler sig pænt på omgangshøjde med idealerne, rent præstationsmæssigt. Kun mund-til-øre-metoden bedømmes ude i Europa til at være vildt overvurderet

 

Kaskadekommunikationen fra topledelsen er ikke tilstrækkelig

Mange virksomheder er tilbøjelige til udelukkende at fokusere på envejskommunikation, og dermed forpasser virksomhederne muligheden for at opnå mere end blot at skabe opmærksomhed omkring forandringerne blandt mellemledere og medarbejderne. Det er derfor essentielt, at virksomhederne formår at supplere kaskadekommunikationen fra topledelsen med kommunikation, som er mere relevant og inspirerende for den enkelte medarbejder.

 

Hør her hvorfor Maria Sennels tror, virksomheder stadig bruger mange ressourcer på kaskade-/masse-kommunikation.

mariasennels-5 from Kommunikationsforum on Vimeo.

 

 

Desuden er det afgørende, at virksomhederne involverer medarbejderne gennem deres nærmeste leder. Det er gennem relevant kommunikation, dialog og involvering, at medarbejderne engageres og dermed opnår det nødvendige drive.

 

Hør her hvad Maria Sennels konkret mener med medarbejder-involvering

mariasennels-3 from Kommunikationsforum on Vimeo.

 

 

Oversæt økonomi til følelser

De fleste virksomheder erkender, at det er nødvendigt at involvere medarbejderne, men alt for få formår både at kommunikere forståeligt og sikre relevant involvering. Ofte bliver ledere og medarbejdere bedt om at komme med forslag til strategien, som så efter topledelsens bearbejdning alligevel ender i uforståeligt og kompliceret managementsprog.

 

Medarbejderne har ofte lettere ved at relatere til simple budskaber – såsom hvorfor virksomheden er sat i verden – end de har ved at skulle forholde sig til de kortsigtede og langsigtede økonomiske målsætninger for virksomheden. Det hjælper ofte medarbejderne med at besvare spørgsmålet ”Hvad betyder det for mig?”, hvis man formår at kommunikere strategiske, økonomiske og tekniske budskaber i et mere simpelt og emotionelt sprog.

 

Hør her hvordan Maria Sennels mener man bedst får succes med forandringer

mariasennels6 from Kommunikationsforum on Vimeo.

 

Link til undersøgelse om forandringskommunikation:

 

 

---

 

Søger du faglig, uformel og involverende inspiration. Mød eksperterne og de dygtigste praktikere på kurset Besparelseskommunikation

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job