For mange kaptajner på broen

I sidste ende sagde hjertet nej, siger adm. direktør i ABC Public Relations Jens Kofoed som kommentar til, hvorfor ABC blev hægtet af fusionen mellem Brinkmann og Image Selskabet.

Den seneste store nyhed i PR-branchen
er meddelelsen om, at bureauerne Image Selskabet og Brinkmann Kommunikation
slår kludene sammen. Kommunikationsforum.dk har taget en snak med adm.
direktør og partner i ABC, Jens F. Kofoed, om hvorfor ABC ikke – på trods
af lang tids forhandlinger - var inkluderet i fusionen.


Jens Kofoed ønsker sine konkurrenter tillykke med
fusionen, og bekræfter samtidig Niels Brinkmanns udtalelser til Berlingske
Tidende (02.05) om, at samarbejdet med ABC gik i vasken, fordi ”kemien ikke
passede”.




- Fra vores side set ville det være vanskeligt at samarbejde med Niels Brinkmann. 
Grundlæggende virkede det rationelt at gennemføre en fusion, men i sidste
instans sagde hjertet nej. Både vi og Niels Brinkmann fylder meget, og der
var simpelthen ikke plads til så mange kaptajner på broen, siger Jens Kofoed
til Kommunikationsforum.

Skiftedes
til at afbryde forhandlinger


Ifølge Kofoed startede forhandlingerne oprindeligt
med, at Brinkmann og ABC lå i fusionsforhandlinger. Efter tre måneder
afbrød ABC forhandlingerne, hvorefter Image Selskabet kom på banen og
begyndte at tale fusion med Brinkmann Kommunikation.


Herefter kontaktede ABC på ny Brinkmann, fordi
man fandt perspektivet i samarbejdet med Image Selskabet interessant.
I sidste omgang var det dog Niels Brinkmann, der brød med ABC, fortæller
Jens Kofoed.




ABC Public Relations er fortsat interesseret i at indgå i et samarbejde
med andre bureauer, men retter nu blikket i en ny retning.




– Det er nødvendigt at indgå i større sammenhænge, hvis man vil overleve
på længere sigt. Pt. overvejer vi at satse på integreret kommunikation
og samarbejde med nogle, som kan noget andet end os. Det kunne f.eks.
være en reklame-, multimedie- eller internetvirksomhed, forklarer Kofoed.




Ingen tiltro til Brinkmanns tal

Han er i øvrigt meget skeptisk over for
Niels Brinkmanns udtalelser om, at det nyfusionerede Brinkmann/Image Selskabet
bliver et af Danmarks største PR-bureauer.



- Oplysningerne er helt forkerte. Brinkmanns
oplysninger om en årlig omsætning på 50 mio. kr. er helt hen i vejret.
Vi har qua forhandlingerne været meget langt nede i Brinkmanns regnskaber,
og hans oplysninger til Berlingske Tidende lyder i mine ører fuldstændig
vanvittige. Jeg opfatter dem som nogle urealistiske forventninger til
en lykkelig fremtid.
Heller ikke de 23
mio. kr., som Brinkmann oplyser til Berlingske at de to selskabet samlet
har haft i omsætning de sidste seks måneder, tror Jens Kofoed på. Han
opfatter de tal som ”meget langt fra virkelighed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job