Foghs nye strategi

Skrevet af

Rasmus Jønsson
Cand.comm

6 artikler

0 indlæg

Anders Fogh fik virkelig tanket selvtillid på weekendens landsmøde i Venstre, som var en lang klappekage-fest med et eldorado af stående bifald og ”hvor er vi gode” taler. Landsmødet var alt for tæt på det kommende valg til at de delegerede fik lov at krydse klinger og debattere politik. Derimod var målsætningen, at bruge landsmødet til at mobilisere internt, og til yderligere at styrke det momentum, som Venstre har genvundet efter sommer. Derfor havde Venstre også drysset lidt ekstra show på, med grafiske lækkerier, dynamisk set-up og sjov underholdning, så de mange delegerede fik noget for deres 3000 kr.

Trods det, at Venstres landsmøde efterhånden mere tager form af et langt iscenesat show end af et politisk møde, var landsmødet kommunikationsmæssigt uhyre interessant. Og set ud fra en række af de kommunikative anslag, Venstre leverede på landsmødet, tyder meget på, at de i næste valgkamp endnu engang vil sætte nye standarder i den hjemlige politiske kommunikation.

En historisk tale
Søndag morgen gav Fogh et drøn af en tale, som meget vel kan gå hen og blive en historisk begivenhed og et nybrud for, hvordan danske partiledere optræder på store møder. Talerstolen, mikrofonen og de to telepromptere, som Fogh havde brugt til sin lørdagstale, var fjernet. I stedet hoppede Fogh ud på den tomme scene med en lille trådløs mikrofon, diskret sat i hans let opsmøgede ”arbejdsskjorte”. I over fem kvarter holdt han så en tale om sine visioner for det 21. århundrede, uden så meget som en lap papir med stikord på.

Politiske sager, emner og udfordringer blev meget præcist gennemgået i den lange tale, med en skræmmende retorisk præcision, imens Fogh gik rundt helt ude ved scenekanten og underbyggede sine pointer med et energisk kropsprog. Stort set alle Venstres gamle slogans blev elegant garneret med partiets nye punch-line i talen, som han leverede i et højere og mere dynamisk tempo end han plejer.

Talen - som Venstres spindoktorer prøvede at sælge, som om Fogh bare improviserede på slap line – var et produkt af en række interne oplæg, som Fogh det seneste år har holdt i partiet. Derudover havde Fogh trænet begge taler på partikontoret i Søllerød i to dage op til landsmødet, så helt spontan var Foghs tale altså ikke. Men det var stadigvæk en statsminister i topform, der optrådte søndag morgen, og kan han bibeholde den stigende formkurve i selve valgkampen, bliver Lykketoft kørt fuldstændigt over i valgkampen.

Storytelling
En af de kommunikative fornyelser, som Venstre præsenterede på landsmødet, var en ihærdig brug af storytelling. Specielt i Foghs taler var tendensen tydelig, hvor han både fortalte historier fra sine ture til Kina, Irak og rundt om i det danske land, og også malende fortalte om sine møder med Bill Gates, indvandrere og andet godtfolk. Venstres inspiration til at gøre brug af storytelling er hentet fra den netop overståede amerikanske valgkamp, hvor det blev brugt meget. I Venstre vil man dog starte med det i det små, så medlemmer og vælgere kan vende sig til den nye genre.

Storytelling vil dog også blive et nyt og meget brugt element, når Fogh skal ud og sælge sine fem nye løfter til vælgerne i den kommende valgkamp. Papegøjemetoden - hvor han bliver ved med at gentage den samme remse fra start til slut i valgkampen - vil stadigvæk blive brugt ihærdigt, men ved at pakke budskaberne ind i historier, vil Venstre forsøge at bløde op for den stive og mekaniske profil, som Fogh har tendenser til få. Derfor vil han også møde vælgerne uden talepapir og på en mere afslappet facon, end set tidligere.

Priming
På landsmødet kunne Venstres nye form for priming også spores. Venstre ved, at det er utroligt vigtigt at prime dagsorden med deres kommende valgtemaer, men de er også klar over, at de ikke kan bruge priming-opskriften fra sidste valg. Dengang var de meget bevidste om i tiden op mod valget at gøre vælgerne opmærksomme på de samfundsproblemer, som de havde valgt til at føre valgkamp på. Når først vælgerne var blevet gjort opmærksom på de problemer, der var på sygehusene, i ældreplejen og i tilstrømningen af indvandrere, virkede det jo meget logisk, da Venstre efterfølgende kunne komme med løsningerne i selve valgkampen.

Denne gang kan de ikke så præcist gøre vælgerne opmærksom på problemerne, da de nu sidder i regeringen. Det ville i givet fald betyde, at vælgerne ville kræve handling med det samme og ikke først vente med at få dem løst efter en valgkamp. Derfor sker primingen nu på den måde, at Venstre, hver gang de har lejligheden til det, forsøger at dreje vælgernes og journalisternes fokus over på de overordnede områder, som de vil sætte fokus på i valgkampen. Denne fokusering udgør en væsentlig del af Venstres langsigtede strategiske kommunikation, hvor f.eks. Fogh hver gang han har lejlighed til det - eksempelvis ved nytårstaler, regeringsrokader, åbningstaler og landsmøder – taler om de områder, som Venstre vil bygge deres nye kontrakt med vælgerne op om.

En ny type indvandrerdebat
Specielt på indvandrerområde ses primingen tydeligt, hvor der fra Venstres side er et helt klart ønske om igen at få flyttet temaet længere op på vælgernes og mediernes dagsorden. Partiet har nemlig udvalgt dette tema som et af de centrale omdrejningspunkter i den nye kontrakt med vælgerne, som de vil præsentere som det første, når Fogh trykker på valgknappen. Venstres løfte til vælgerne i den kommende valgkamp vil dog være vendt 90 grader i forhold til løftet fra 2001 valgkampen. Dengang var budskabet ”indvandrerne vælter ind over grænsen – men Venstre kan stoppe dem”. I den kommende valgkamp vil det være ”indvandrernes manglende integration er en trussel mod vores velfærdssamfund – men vi vil integrere dem”.

Momentum
Venstres landsmøde viste med al sin tydelighed, at partiet har genvundet styrken. Formanden er i topform, partiets strategiske kommunikation er sat på skinner, internt er der kampgejst og modstanderne fra Socialdemokratiet virker resignerende. Derudover har Venstre igen vundet journalisterne tiltro, hvor stort set hele journalistkorpset er af den opfattelse, at Venstre er på vej frem, mens Socialdemokratiet og især Mogens Lykketoft er kørt fast.

Meget tyder derfor på, at Venstre har det så vigtige momentum, som både herhjemme og internationalt har vist sig så afgørende for, om man vinder valget eller ej. Det store spørgsmål er derfor, om hvor længe Venstre kan bibeholde dette momentum, for erfaringen viser at det hurtigt kan vende.


Artiklen er bragt første gang på www.altinget.dk





Relaterede artikler

Medierelationer i forandring: - Spindoktorer er blevet legitime kilder for journalisterne. Ny forskning viser, at journalister og pr-branche spiller mer...
Hvordan man slår en historie ihjel - Godt spørgsmål. Du kender nok allerede svaret, for det sker hver eneste dag. Lede kapitalister, korrupte politikere elle...
Selvspinneriet - Først handlede det blot om spin. Så handlede det om metaspin. Journalistisk navlepilleri ifølge den ene lejr. En garanti...
Anne-Mette Cross-promotion - Der gik et gisp igennem salen, da hun kom svansende i sin meget lille og meget lilla sambakjole.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Pressechef

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedhjælper

Frist: 6. december

Formidler og strateg

Frist: 7. december

Studentermedhjælper

Frist: 4. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.