Fogh sætter dagsordenen. Kommunikation i den nye regering

Skrevet af

Ikke angivet

339 artikler

0 indlæg

Med stiv overlæbe. Sådan gennemfører Regeringen, dvs. Fogh, sit Blair-inspirerede kommunikationskoncept. Fordelene er klare – ulemperne kommer måske hen ad vejen.

Nyrup kom aldrig til at sætte dagsorden. For han forstod ikke at sætte konteksten, at definere rammen. Gang på gang blev han fanget på pressemøder, hvor journalister sad i vindueskarme og alle vegne rundt om ministrene og styrede løbet, ringede til alt og alle og fik forskellige meldinger. Kommunikationen var uplanlagt.

Lært sin omvendte Blair
Fogh har iagttaget det i 9 år og lært sin omvendte Blair: Gå efter det der optager folk, fx hofteoperationer. Lov ikke for meget, men hold det. Gå efter næste valg - ikke umulige sager som fx EU. Og så frem for alt: du definerer selv både tema og ramme. Alt det har han lært af socialdemokratiet i England, dvs. af Philips Goulds 434 sider lange:” The Unfinished Revolution”, hvor opskriften er lige til at læse. Nyrup fragtede også Gould over til inspiration – men han turde eller kunne ikke ændre på de danske traditioner.
Anderledes med Fogh. Fra første pressemøde er journalisterne trægt bag en rød snor. Fogh har fået en talerstol og står nu højere oppe og taler ned til dem. Og han styrer alene og suverænt det hele.
Det kunne enhver kommunikationsrådgiver have forudsagt. Men nu sker det altså – og pressen er rasende. Før kunne de gå direkte til ministrene – nu skal alt formentlig godkendes hos Finansministeren eller i Koordinationsudvalget (her er i sig selv en lille magtkamp i gang), før nogen melder ud. At Per Stig Møller så måske ikke helt har opfattet det eller vænnet sig til det er en anden sag.

Kort sagt professionelt
Og alle har deres pressefolk, skråstreg spindoktorer, der først filtrerer spørgsmål og sager, så der er tid til at koordinere og tænke sig om, i stedet for at blive kørt rundt af pludselige direkte spørgsmål. Det kører kort sagt professionelt - som i enhver professionel kommunikationsafdeling. Tag fx sagen med råd og nævn. Den vil være upopulær i hele offentligheden, pressen osv. – selv om den næppe koster mange stemmer og selv om enhver stiltiende indrømmer, at det er helt tiltrængt. Fogh afmonterer allerede i nytårstalen oppositionen ved at indkalkulere eksperters og spinatbedes modstand, ikke fordi han egentlig er populist, men rent kommunikationstaktisk fordi han ved, at ingen almindelig vælger rigtig har aktier i alle de konstruktioner. Og så tages opgøret (der ikke engang er så blodigt, som det kunne være), så det ikke forstyrrer det virkelige slag om Finansloven.

Den centralstyrede one-way model
Denne virksomhedslignende styring af pressen - der selvsagt i forhold til tidligere tiders model må virke stærkt generende for Christiansborg-pressen - er givet klog med de omprioriteringer, Regeringen er valgt på, og som skal gennemføres fra dens første finanslov. Foghs blik er fra starten stift rettet mod at opfylde valgløfterne og dermed mod genvælgelse. Spørgsmålet er så, om den centralstyrede one-way model også er klog i det lange løb – når valget kommer igen. For selvom det sikrer, at strukturreformerne kører på skinner, så dæmper den også let begejstringen i baglandet og tøjler ideerne – fx hos regeringspartneren. Den placerer al initiativ hos ledelsen og gør dermed måske i længden Fogh sårbar. Fogh kan i anden del af sin regeringsperiode dels få vrøvl på bagsmækken, dels få mere brug for igen at komme i dialog med borgerne via borgermøder, internetsider samt pressen for at vedligeholde den strøm fra folket og ind, som han baserede sit indtog til taburetterne på. Men foreløbig kører det velforberedt og dygtigt – det må alle nok indrømme, uanset hvor de ellers måtte have sat deres kryds.

Relaterede artikler

100 dage med Anders Fogh - Velforberedt og mediebevidst. Måske for bevidst. Analyse af statsministerens selviscenesættelse de første hundrede dage.
En spindoktor krydser sit spor - ‘Spin‘ er en styrkelse af demokratiet. Ellers lytter partierne nemlig bare til deres medlemmer. Designerpolitik er en st...
Rosen skal ha’ en anden lyd - Socialdemokratiet har en plan for, hvordan partiet kan blomstre op på ny – den er hentet lige fra erhvervslivet, og der...
Skal Mogens Lykketoft være forward i Milan FC? - Efter en lang karriere i dansk kommunalpolitik er der varme rygter om, at Mogens Lykketoft skifter til Milan FC, hvor ha...
For få spindoktorer i dansk politik - I stedet for at stække regeringens spindoktorer burde Folketinget styrke ministeriernes kommunikation. Folkestyrets p....
Med røven i klaskehøjde - Kommunikationsforums Kasper Fogh Hansen drog på Borgen til en samtale med Lykketofts nye personlige rådgiver om moderne ...
Fra hulemand til selvlækker statsmand - en analyse af Fogh Rasmussens retorik - Statsminister Anders Fogh Rasmussen har gennemgået en betydelig retorisk udvikling. I perioden fra 1997 til og med 2001 ...
Hvordan man slår en historie ihjel - Godt spørgsmål. Du kender nok allerede svaret, for det sker hver eneste dag. Lede kapitalister, korrupte politikere elle...
Fuck you, fadbamse - Chefen er i krise og har brug for sin nærmeste k-rådgiver. Så hvor er han? På badeferie på Mallorca? Nej, vel? Jo, overr...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Studentermedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Uddannelseschef

Frist: 3. januar kl. 12.00

Uddannelseschef

Frist: 8. januar kl. 10.00

PR-rådgiver

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.