Følg dit hjerte

Skrevet af

Camilla Holm
journalist

4 artikler

0 indlæg

Malene Lundahl
journalist

42 artikler

0 indlæg

IBM satser på at finde nye medarbejdere via deres nye Student Academy. Men en ting er at kapre de unge talenter inden de er færdiguddannede, noget andet er at fastholde dem over en årrække.

p>

Af Camilla Holm og Malene Lundahl, Advice A/S

 

IBM prøver en ny taktik til at ansætte og fastholde sine medarbejdere. Ideen kaldes Student Academy og bygger på at fastholde studentermedarbejdere og gøre dem til en fast del af virksomheden. Til det formål har IBM ansat Per Lindved Madsen i en stilling som Global Service Onboarding Manager. Denne lidt usædvanlige titel dækker ikke kun over det hverv at ansætte folk, men også over at fastholde dem.

 

Dette er i sig selv ikke noget nyt, men det er teorien og metoden bagved derimod. Per Lindved Madsen har nemlig en lidt anden indgang til rekruttering og fastholdelse end andre HR-folk. I ph.d.-afhandlingen "Begær og kærlighed" fra marts 2001 satte Per Lindved Madsen Søren Kierkegaard på erhvervslivets dagorden med budskabet: Følg dit hjerte og lav noget, du virkelige brænder for.

 

Ansøgeren skaber jobbet
Teorien skal i hverdagen omdannes til et samarbejde mellem Per Lindved Madsen og den enkelte studentermedarbejder med det formål at finde frem til, hvilken plads og funktion studenten i fremtiden skal have hos IBM. Således vil IBM i fremtiden fortsat ansætte studentermedhjælpere - men ikke til nogen specifikke stillinger eller opgaver. Det finder man ud af senere, lyder filosofien.

 

Ifølge Per Lindved Madsen er medarbejdere nemlig allerede motiverede for at arbejde, hvilket er en stor forskel i forhold til mange tidligere teorier, der opfatter det som lederens job at motivere medarbejderne.

 

IBM's personalepolitik bygger således på, at det er virksomhedens og lederens opgave at kunne skabe rammerne om det job, medarbejderen ønsker sig og har lyst til at udvikle sig i. På IBM's hjemmeside lægger man under "jobopslag" og "studerende" således op til, at de studerende skriver en uopfordret ansøgning med deres ønsker og behov. IBM ser så på mulighederne for at realisere de studerende jobdrømme.

 

Fastholdelse - men hvor længe?
På denne måde håber IBM at kunne holde på studentermedhjælpere, IT-elever og IT-traniees, hvilket igen betyder et større rekrutteringsgrundlag og færre problemer med at finde kvalificeret arbejdskraft.

 

IBM's rekrutteringsstrategi er interessant i den forstand, at den viser nye veje inden for rekruttering til IT-branchen. Ved at sørge for uddannelse og konkret og relevant erfaring så at sige former IBM deres nye medarbejdere til virksomhedens kultur og behov. At det langt fra er alle IT-virksomheder, der har det nødvendige økonomiske og strukturmæssige fundament for at kunne gennemføre en sådan type eksperiment er en anden sag.

 

Samtidig kan man sætte spørgsmålstegn ved, om IBM i længden kan holde på de unge talenter. Med en afsluttet uddannelse og et par års erhvervserfaring vil de unge være attraktiv arbejdskraft i mange konkurrerende virksomheder, og hvis ikke IBM løbende formår at forny sig og give de unge nye udfordringer, er der stor chance for at de vil finde sin en ny arbejdsgiver. En ting er at kapre de unge håbefulde inden de er færdiguddannede, noget andet er at fastholde dem over en årrække. Tiden vil vise, om IBM formår mere end det første.

 

Kilder: Politiken Job, 10. juni 2001 og www.ibm.dk.

 

Læs mere om IBM's rekruttering i Kompetencekampens våben.

 

Relaterede artikler

Hvad er et godt rekrutteringssite? - De fleste danske virksomheder bruger i dag deres website som en del af deres rekrutteringsindsats. ’Jobs’, ’People’, ’Jo...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

47 JOB

Head of External Media Relations

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.