Firmaer skal stille krav til efteruddannelse

Skrevet af

Sarah Bartsch

11 artikler

0 indlæg

Pia Stevn, centerleder på Center for Uddannelsesplanlægning på Teknologisk Institut i Århus, skriver i dag i Børsen, at virksomheder og uddannelsesinstitutioner ofte går fejl af hinanden, når medarbejderne skal efteruddannes.

Derved får medarbejderen ikke tilført den viden, der skal give virksomheden konkurrencekraft. Center for Uddannelsesplanlægning har siden begyndelsen af 2002 indledt et konkret samarbejde med 25 virksomheder, med det formål at styrke deres uddannelsesplanlægning. For det er ifølge Pia Stevn ikke viljen til at videreuddanne medarbejderne, der mangler. Mange virksomheder har ifølge Pia Stevn svært ved at formulere, hvad det er, de gerne vil have deres medarbejdere til at kunne i fremtiden. Andre virksomheder får slet ikke formuleret deres forventninger til uddannelsesinstitutionen. Efteruddannelsestilbuddene skal forbedres kraftigt, og de skal planlægges i samspil med virksomhederne, hvilket kræver holdningsændringer og træning. Især små og mellemstore virksomheder kræver en synlig effekt af uddannelsen, som de har finansieret, og derfor må lederne i virksomhederne formulere deres mål og få et overblik over, hvad deres medarbejdere kan.
Børsen 30-08-02

Relaterede artikler

Efteruddannelser på kommunikationsområdet - I en vidensøkonomi som den danske er der et stort behov for efteruddannelse: det gælder ikke mindst i kommunikationsbran...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

53 JOB

Communications Specialist

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Content creator / Tekstforfatter

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 20. januar

Chef

Frist: 19. januar kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.