Fire fede fællesskaber

Hvad gør et community til noget særligt? Hvad er det, der får folk til at samles i virtuelle ”møderum” og diskutere et brand og kærligheden til brandet? Efter vores mening er et fedt community kendetegnet ved, at man nærmest kan mærke medlemmernes entusiasme og se den i diverse indlæg, fotoalbum osv. Det er formlen for de fede fællesskaber. I det følgende beskrives fire af slagsen.
Der kan selvfølgelig ikke opstilles en decideret facitliste for, hvad et community skal indeholde, for at det bliver en succes – den skabes nemlig af brugerne og de indbyrdes relationer, de opbygger. Der er mange forskellige communities eller fællesskaber at betragte. Der er brugerdrevne, uafhængige af virksomheden bag brandet, fx Saabklub Danmark. Og virksomhedssponsorerede som fx B&O's community. Derudover er der online communities som fx Voresfodbold og brand communities, eksempelvis Trekkies, hvor forskellen ligger i det, man samles om.

I det følgende beskriver vi kort nogle udvalgte communities, som vi synes, er et besøg værd, også selvom man måske ikke nødvendigvis er fan af det pågældende brand. Beskrivelserne tager udgangspunkt i både brugerdrevne og virksomhedssponsorerede brand communities samt online communities for at illustrere, at der på trods af de åbenlyse lighedspunkter er tale om unikke fællesskaber.

Voresfodbold.dk

 



Voresfodbold.dk er et brugerdrevet community, der retter sig mod danske fodboldelskere. Hvad enten det er Ipswich, Derby, Liverpool, AGF, Esbjerg eller et helt sjette hold, du er tilhænger af, er det her på siden, du kan ytre din mening om stort og småt angående fodbold. Primært foregår kommunikationen gennem blogs, som hvert enkelt medlem opfordres til at tage aktivt del i. Trods det minimale antal aktive medlemmer er vidensdatabasen enorm, og vil du vide, hvad der rører sig både på og uden for banen, samt tage del i bloggen herom, er sitet bestemt et besøg værd. Idéer til, hvordan sitet kan gøres mere attraktivt, modtages gerne derinde, og derfor får brugerne netop mulighed for at forme sitet og indholdet selv, hvilket er en super feature hos (brand) communities.

Derudover er det imponerende, at de medlemmer, der er aktive skribenter, for det første har noget på hjerte, og for det andet er aktive i en sådan grad, at det grænser til besættelse af fodboldbloggen, ment på den positive måde.

De typiske brugere på voresfodbold.dk er passionerede omkring spillet, kampene, spillerne og holdene. De er oplyste og engagerede, ganske som det oftest er tilfældet med medlemmer af communities.

Fem fede features ved Voresfodbold.dk
  1. Medlemmerne har indflydelse på indholdet og udseendet.
  2. Vidensdatabasen er mildt sagt imponerende.
  3. Sitet er vidtfavnende – alle kan være med, uanset hvem de har som favorithold – og man behøver ikke være ekspert i fodbold for at være med.
  4. Gode links til nyheder og andre interessante vidensdatabaser – f.eks. tipsbladet og BBC Sport.
  5. Uafhængigt community – dvs. ingen restriktioner eller forpligtelser.


Trekkies.dk – Danmarks største science fiction forening
 




Ligeledes et brugerdrevet community, der denne gang retter sig mod alle, der elsker Star Trek. Da det netop er en forening, er det selvsagt meget organiseret. Der bliver dermed udgivet medlemsblade, afholdt arrangementer, der er online butik, hvor der kan købes diverse effekter, film, bøger etc., og der afholdes ture af interesse for medlemmerne samt DM i Star Trek.

Derudover er der også et reelt formål med sitet, udover at diskutere alt om serien, nemlig at fremme interessen omkring brandet Star Trek og skabe glæde for alle fans. Siden har eksisteret i 12 år og har været med fra internettets begyndelse og er derfor godt gennemarbejdet. Fællesskabet omkring Star Trek universet er stærkt, måske fordi der hersker fordomme omkring Trekkies og science fiction i det hele taget.

Derudover stadfæstes fællesskabet i de mange arrangementer, hvor medlemmerne mødes fysisk og skaber værdi for hinanden, opbygger venskaber osv. Community'et strækker sig på denne måde ud over det virtuelle rum og ud i den virkelige verden.

Fem fede features ved Trekkies.dk
  1. God brandhistorie – strækker sig fra den spæde begyndelse til i dag.
  2. Mange involverede og aktive medlemmer.
  3. Stor vidensdatabase.
  4. Aktiviteterne spænder både over virtuel værdiskabelse og fysiske møder, hvor der udveksles viden, værdi og skabes kontakter.
  5. Høj grad af ”We-ness”, dvs. vi-følelsen er markant og fællesskabet plejes.

Bang-olufsen.dk
 




Modsætningen til det brugerdrevne community er det virksomhedssponsorerede. Et af de bedre er efter vores mening Bang og Olufsens. Fordi det er virksomhedssponsoreret, er der naturligvis en del reklamer på sitet for B&O's produkter, men det vil også typisk være derfor, man er medlem af communitiet – en interesse for og ”kærlighed” til B&O. Udover de obligatoriske forskellige diskussionsfora består communitiet af en markedsplads, hvor det er muligt at købe og sælge produkter og hvor man kan downloade wallpapers til computeren, software og guides til forskellige produkter.

Ydermere er der et fotoalbum, hvor medlemmerne kan lægge billeder ud af deres B&O-systemer og måske blære sig lidt over for de andre. Medlemmerne har også mulighed for at give deres besyv med i forhold til produkterne, idet det er muligt at skrive anmeldelser af produkter på community'et. Bang og Olufsen benytter dermed community'et til at skabe vigtige relationer til kunderne, og ved at give dem muligheden for at kommentere på produkterne skabes der en loyalitet hos medlemmerne og kunderne. Dette bliver underbygget af det, B&O har valgt at kalde Beovocal. Det er en funktion på community'et, hvor virksomheden lægger spørgeskemaer og diverse undersøgelser ud for på den måde at styrke båndet til medlemmerne – og dermed kunderne – samt indhente værdifuld viden om kundernes meninger om blandt andet produkterne og hjemmesiden.

De typiske brugere af dette community vil naturligvis være B&O-fans og -kunder. Dette site har i modsætning til de foregående et mere internationalt præg, da brugerne er spredt over hele verden, og engelsk er det sprog, der benyttes. Dermed sigter man fra B&O's side på at ramme en bredere kunde- og fanskare end blot de danske entusiaster.

Fem fede features ved Bang-olufsen.dk
  1. Beovocal – muligheden for, at kunderne/brugerne får indflydelse på produktudvikling, hvorved der skabes en reel dialog mellem virksomhed og kunder.
  2. Teknisk betonet vidensdatabase omkring de højteknologiske produkter – god hjælp at hente omkring teknisk kunnen, opsætning osv.
  3. Internationalt islæt, der skaber øgede relationer indenfor community'et.
  4. Gode downloadmuligheder – software til opdatering og guides til opsætning af produkter.
  5. Følelsen af at blive taget seriøst hos brugerne forøges, da der direkte fra B&O's side opfordres til, at brugerne giver udtryk for deres holdning omkring produkter m.m. på sitet.

Saabklubdanmark.dk
 




Endnu et af de mere organiserede brugerdrevne communities støder man på, hvis man besøger Saabklub Danmarks hjemmeside – stedet for alle Saab-interesserede. Klubben af dedikerede Saab entusiaster har eksisteret siden 1992, og der planlægges events, udgives klubblad for fuldgyldige medlemmer, der betaler kontingent, og arrangeres diverse træf for klubbens medlemmer. På sitet er der enkelte reklamer, men det skal dog nævnes, at annoncørerne er Saabklubbens samarbejdspartnere.

Disse er eksempelvis Falck og Aros forsikring, der jo unægtelig er af interesse for bilejere. Den værdi, hvert enkelt medlem dermed opnår ved at være medlem, kan derfor anses som værende andet end ”blot” meningsudveksling om et produkt, man agter højt. Det økonomiske aspekt fremkommer gennem samarbejdspartnerne, hvor medlemmer  i nogle tilfælde kan opnå rabatter. Den typiske bruger er formodentlig Saab-ejer, men det er naturligvis ikke et krav, at man selv har en Saab.

Man kan sagtens forestille sig et medlem, der er fan af brandet, men endnu ikke har haft mulighed for at anskaffe sig en model. Historien omkring brandet har stor betydning for brugerne, hvilket også er nævnt i tidligere karakteristikker af Saab entusiaster, og det faktum, at Saab f.eks. har produceret flymotorer, gør, at traditionerne omkring Saab positivt påvirker stoltheden over at være Saab-ejer. (Kilde: Albert Muniz & Thomas O’Guinn: ”Brand Community” 2001 i Journal of Consumer Research inc. Vol. 27 March).     

Fem fede features ved Saabklubdanmark.dk
  1. Blandingen af fysisk og virtuel aktivitet, der styrker fællesskabet og ”vi-følelsen”.
  2. Medlemmernes mulighed for at vise deres kørende stoltheder frem.
  3. Værdiudvekslingen/værdiskabelsen afgrænses ikke inden for community'et, da der er links til samarbejdspartnerne, hvor f.eks. rabatter kan opnås – dermed er der flere værdier end blot den sociale i spil.
  4. Meget aktiv medlemsskare.
  5. Internationale arrangementer – f.eks. Saab-træf i Holland.

 
Intet uden vi-følelsen
Generelt kan det siges om brand communities, eller fællesskaber i det hele taget, at de ikke fungerer uden ”vi-følelsen”. Hvis vi antager, at det er på plads, kan vi i ovenstående eksempler se, hvad der yderligere kan medvirke til en god brugeroplevelse. Det kan f.eks. være ting som:

  • Aktive engagerede medlemmer er alfa og omega for et communitys overlevelse. Værdien for medlemmerne kommer også i kraft af aktiviteten på community'et, og det er medlemmerne, der gør hvert enkelt community unikt.
  • Muligheden for indflydelse – både på selve community'et og mht. produktudviklingen hos det pågældende brand. Sidstnævnte gælder oftest hos virksomhedssponsorerede communities.
  • Engagement fra virksomheden bag brandet – dette skaber anerkendelse, og brugerne føler sig værdsat. Dog må virksomhederne ikke gå ind og tage styringen over community'et, så der skal være en klar rollefordeling.
  • Blandingen af fysisk og virtuel aktivitet, som sikrer ”vi-følelsen” og styrker relationerne medlemmerne imellem – også internationalt.

Der er selvfølgelig visse fællesnævnere hos de beskrevne communities, men som vi startede med at nævne, er det ikke så meget de rammer, et community tilbyder, der gør det unikt – det er medlemmerne og relationerne disse imellem. Fællesskabet, der skabes inden for hvert enkelt community, er det bærende element. Det er brugernes kærlighed til produktet eller brandet, der bærer fællesskabet igennem. Vil man have succes med opbygge et brandfællesskab, skal man derfor i første omgang forsøge at tilbyde et produkt eller en platform, som brugerne vil elske at fordybe sig i og bruge tid og energi på at bruge og udforske. Entusiasme er kodeordet. Det er vist det nærmeste, vi kommer en hemmelige formel for fede fællesskaber.  

Relaterede artikler

Byggeklodsen til et brandfællesskab - Hvad kan virksomheder lære af voksne menneskers lidenskabelige leg med LEGO? De kan lære formlen for et fællesskab omkri...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Marketings og kommunikationsmenneske

Se alle job Indryk job

Job

Praktikanter

Frist: 10. november

Projektleder

Frist: 4. november kl. 12.00

Pressekonsulent

Frist: 4. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.