Sådan taler du googlesk

Verdens største søgemaskine har fået nyt logo. Det virker. Du kan snuppe Googles identitetstricks her.
Vi er alle flasket op med globale brands og kan lynhurtigt identificere deres budskaber og logoer. De erfaringer, vi gør os i mødet med det enkelte brand, afstemmer vi med det, brandet fortæller os. Derved skaber vi vores egen virkelighed og oplevelse omkring brandet. Det er en kontinuerlig proces, der udvikler sig, i takt med at brandet vokser, og vores oplevelser øges. 
 
De brands, vi har den stærkeste oplevelse af, er ofte de brands, vi fysisk har tættest på. Vi identificerer os med brandets værdier og påtager os brandets identitet som en del af vores egen. Vores oplevelse af brandet udfordres derfor som regel, når brandet opdaterer sin visuelle identitet.
Googles nyeste logo i de karakteristiske primærfarver. Kilde: Google.
 
Vi bruger Google konstant og til mere og mere. Logoet, eller i Googles tilfælde logotypen, er brandets stærkeste markør, og selvom det kun er en del af den samlede identitet, så afføder det naturligvis en masse kommentarer, når der pilles ved det. Er det flot eller grimt? Er det bedre eller værre end det gamle? Er det et troværdigt logo i forhold til vores oplevelse af brandet?
 
Organisationer og virksomheder er i dag underlagt en stadig mere krævende udvikling. Det afspejles i deres brands og identiteter. Men hvordan designer du til den udvikling i 2015?
 
Det er ingen hemmelighed, at de fleste virksomheder på Forbes 100-listen over Most Valuable Brands ikke var på listen for ti år siden. Mange af de formater, der designes til, og de kanaler, der skal kommunikeres via, eksisterede slet ikke. Derudover skal identiteter i dag kommunikere i et stadigt mere fragmenteret mediebillede, og de afkodes hos brugere med skiftende behov og forventninger. Jo større brands, des vigtigere er det, at identiteten favner bredt. Og særligt i Googles tilfælde synes opgaven overvældende.
 
 
Selvom vi husker de fleste logoer som statiske størrelser, har de også udviklet sig en del med tiden. Her eksempler fra IBM og Microsoft. Kilde: complex.com.
 
For hvordan designer man en identitet til verdens største og mest innovative virksomhed?
 
Tobias van Schneider, Lead Product Designer hos Spotify, beskriver fint omfanget af opgaven med Googles identitet her:
 
“NO ONE has ever designed a digital identity at such a big scale. No one knows better than you. Keep on rocking! No one even remotely knows the implications and challenges of implementing a digital identity, not only across an internal team of <60.000 employees but also across so many public touch points worldwide. Designing a logo that goes onto a beer bottle is one thing, designing a digital identity for billions is a completely different story”.

Med andre ord: Det designlandskab, vi ser ud over i dag, er større og mere omfattende end nogensinde før. Det kræver et orkestreret samspil af færdigheder for at nå i mål. Nuvel, det kræver stadigvæk godt håndværk at udvikle et logo i klassisk grafisk design-forstand  - og et godt strategisk og konceptuelt hoved at forbinde alle stumperne til en fortælling. Men Googles nye opdatering viser også en stærk kombination af langt flere discipliner.
 
Google har på 17 år gennemgået en helt utrolig udvikling. Fra at være et researchprojekt på Stanford University i 1995 til at have 70 kontorer i 41 lande i dag. De er samtidig gået fra at fokusere på at optimere mulighederne for at søge data til selvkørende biler.
 
Google har på 17 år undergået en kæmpe udvikling. Kilde: YouTube.
 
Denne artikel er, som antydet i overskriften, ikke tænkt som en anmeldelse af den opdaterede Google-identitet. Der er mange, der kender langt mere til Googles udvikling, end jeg gør, og som allerede er kommet med nogle rigtig fine betragtninger. Brand New er et godt sted at starte.
 
Til gengæld vil jeg hellere prøve at skrive lidt om, hvad jeg som designer på et innovationsbureau har taget med fra Googles arbejde med design og identitet. Det er kogt ned til fem punkter:
 
1. “Focus on the user and all else will follow”
Ovenstående sætning er første bud i Googles manifest: Ten things we know to be true. Selvom hovedbrandet i Google-imperiet nu hedder Alphabet, og de strukturelle ændringer nok er katalysatoren for en opdatering af identiteten, så starter Googles arbejde med brugeren.
Alle overvejelser handler om at guide brugeren til at opnå sit mål. Ikke direktøren, ikke aktionærerne, ikke interessenterne. Brugeren.
 
Det første bud siger også noget om vigtigheden af interaktionen med brugeren. Brugeren skal have en god oplevelse med brandet, og det er bl.a. identitetens opgave at sørge for det. Et konkret eksempel på dette er, at den nye geometriske logotype kan programmeres til blot at fylde 305 bytes mod tidligere 14.000, så brugere med lav hastighed, får vist deres søgning hurtigere.
 
Lektien er her: Hvordan kan du fokusere på brugerens behov?
 
Læs mere om Googles filosofi her.
 
2. Altid beta
Google har fået startup-virksomhedens DNA-kode ind med modermælken. De tænker nye muligheder, hvor andre ser begrænsninger. Som teknologivirksomhed kan det næsten heller ikke være anderledes. Men Google er i særdeleshed i stand til at køre innovationsforløb og få imponerende meget værdi ud af det. De justerer ofte og bruger deres enorme database til at generere feedback fra brugernes oplevelser.
 
Deres identitet er nu nået til version 7.0, og version 7.1 er sikkert lige om hjørnet. Aktiemarkedet har også tillid til deres innovative evner. Faktisk er tilliden så stor, at værdien steg med ca. 6 % (svarende til ca. 20 milliarder), da de annoncerede den nye Alphabet-struktur, som åbner for flere nye forretningsområder.
 
Lektien er her: Hvordan kan du sørge for, at dine løsninger bliver ved med at være relevante for brugeren?
 
Google opdaterer ret ofte deres identitet. Kilde: Google.
 
3. Gennemgående genkendelighed
Vi kommer ikke udenom Material Design. For et års tid siden lancerede Google sit bud på et nyt ‘designsprog’. Material Design var et gennemført stykke designarbejde, der forsøgte at gøre den digitale virkelighed mere afkodelig ved hjælp af grid-baserede layouts, animationer og skygger. Alt sammen hentet fra fysiske studier med papir. Material Design fik Apples tidligere forsøg med Skeuomorphic Design til at se håbløst anakronistisk ud og har siden gået sin sejrsgang på diverse formater. På overfladen er det visuelle udtryk blevet omtalt som Flat Design. Det mest interessante, synes jeg, er dog ikke det æstetiske og visuelle udtryk, men at Google har formået at udvikle en ny måde at designe den digitale brugeroplevelse på.
 
Material Design blev lanceret af Google sidste år og er et bud på et nyt designsprog, der ved hjælp af animationer og skygger forsøger at gøre den digitale virkelighed mere afkodelig. Kilde: Google. 
 
Google er lykkedes med et designsprog, der gør identiteten genkendelig i alle brugeroplevelser. Fra mødet med de klassiske identitetsmarkører, logo, farver, ikoner, og helt ned i de enkelte UI-komponenter.
 
Lektien er her: Hvordan kan du gøre designet gældende for brugeren i mødet med alle elementer?
 
4. Bevægelse
Bevægelse er et vigtigt element under paraplyen Material Design. Google har tænkt brugen af animation som en underspillet guide gennem hele brugeroplevelsen. Alle animationer er designet til at hjælpe brugeren på vej. Med den nye opdatering har Google tilføjet fire små prikker til deres identitet. Et kunstgreb, der på én gang har tilføjet et element og samtidig gjort alle de øvrige elementer overflødige. Man kan sagtens forstille sig, at de fire prikker med tiden kan ende som Googles swoosh.
 
Lektien er her: Hvordan kan du på alle måder understøtte brugerens oplevelse?
De fire nye prikker skal med tiden gerne identificeres med brandet Google. Kilde: Google.
 
5. Innovation in-house
Google forstår om nogen at udvikle sig indefra, og den nye identitet er også skabt in-house. Lige fra opdraget i Material Design til de konceptuelle tanker og helt ned i udvikling af skrifttypen Product Sans (der ligesom logoet loader hurtigere end sin forgænger). Google får dog jævnligt inspiration fra eksterne designere og andre rådgivere, men værdien og udviklingen er stærkt forankret indenfor murene.
 
Jeg arbejder selv både med organisationer, der har en intern innovationskultur, men også med det modsatte. Der hersker i mit hoved dog ingen tvivl om, at hvis du ønsker at nå bare en brøkdel af Googles højder, skal du fokusere på den interne innovationskultur. Det gælder fra udviklingen på gulvet og hele vejen op i direktionen.
 
Googles nye logo er skabt internt i Google. Kilde: Google.
 
Lektien er her: Hvordan kan du bidrage med at accelerere den interne udvikling?
 
Jeg håber ikke, at ovenstående lyder som en Google-fanboys bekendelser. Indholdet af Googles forretning med salg af personlig data er i selve definitionen kontroversiel. Deres slogan "Don’t be evil" har også flere gange fået ridser i lakken.
 
Googles slogan "Don't be evil" beskrevet visuelt. Kilde: YouTube.
 
Men i forhold til arbejdet med innovation og design er Google til gengæld et inspirerende foregangseksempel, som langt flere virksomheder og organisationer herhjemme burde lære af, hvis ikke de vil overhales indenom.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også