Seks nye emojis til København fra Kforum og Kontrapunkt
Seks nye emojis til København

Skrevet af

Redaktionen Kforum

1014 artikler

57 indlæg

De smiler. De er sexede. De bliver flere og flere. De kan mere og mere. Vi taler om de små, sjove emojis, som først var teenagernes foretrukne tegn, men er blevet et nyt visuelt sms-sprog for os alle sammen. Mulighederne vokser, og der er netop kommet mange flere emojis. Vi savner dog stadig nogle, der kan udtrykke hipsterlivet i København. Ikke mindst, fordi andre hippe byer som San Francisco og New York har fået deres egne små, hyggelige tegninger.
De seks nye
 
 
 
San Franciscos Golden Gate i tåge, New Yorks skyline og Frihedsgudinden. Dybt misundelig og dybt inspireret. Sådan nogle ville vi også have for København. Pronto. 
 
Derfor bad Kforum designeren Peter Urban fra designfirmaet Kontrapunkt om at komme med et bud på seks nye emojis for og om København, til alle københavnere. Dem præsenterer vi her, og vi vil gerne have, at I finder på flere. For vi har brug for dem, næste gang vi skal drikke øl på bådudlejningen, caffe latte ved søerne eller spise en kartoffelmad på Cafe Dyrehaven. Hjælp os med at hjælpe til, at København bliver beskrevet i flere små tegninger. Send dem til os på webmaster@kforum.dk
 
Til inspiration får du her seks typiske københavnersituationer beskrevet med emojis, du allerede kender, og de seks nye. Vi håber, det får dig til at sende nogle flere til os.
 
Når du har lyst til at mødes og spise en is i solen på Islands Brygge, skriver du bare:
 
 
 
 
De ikoniske havnebadstårne er blevet Københavns nye vartegn. Hverken vi selv eller turisterne fatter, hvordan vi kan have så rent vand i havnen. Rollen som nyt københavnerikon giver en emoji. Peter Urban/Kontrapunkt.
 
Hvad har du brug for, når du for alvor har lyst til at feste igennem på Dronning Louises Bro? En boombox, selvfølgelig, så du skriver bare:
 
 
      
 
 
En boombox, kendt fra Droning Louises Bro. En københavner-klassiker. Vi kan allerede mærket beatet i vores mobil. Peter Urban/Kontrapunkt.
 
Du er veluddannet og vellønnet. Du bor på Østerbro og nyder din betalte barsel. Efter lidt børneyoga med lille My skal du gå en tur med din latte rundt om Søerne. Du skriver bare til veninderne:
 
 
 
 
Caffe latte-barselssegmentet på Østerbro. En stereotyp på bydelen, men med god grund. Peter Urban/Kontrapunkt.
 
Nørrebro er kendt for meget forskelligt, men ikke mindst for denne grimme graffiti på Nørrebrogade. Den er et lokalt landmærke på godt og ondt. Er du på Nørrebro for at spise pizza og drikke cola, skriver du blot:
 
 
 
 
 
Budskab fra Spyo på Nørrebrogade. De fleste københavnere kender denne graffiti, og derfor er det en oplagt lokal emoji. Peter Urban/Kontrapunkt.
 
København har kun et eneste megabrand af uendelig styrke. Det er Christiania, som politisk og kulturelt er et unikum på verdensplan. Derfor har fristaden naturligvis krav på en lille tegning. Skal du på staden for at ryge på Månefiskeren eller spise økologisk på Morgenstedet, så skriver du blot:
 
 
 
 
Christianiaflaget siger næsten sig selv. Vi kan ikke slå det ihjel, det er en del af os selv. Peter Urban/Kontrapunkt.
 
Vores By. Vores øl. København er brygget på humle, og der bliver drukket øl døgnet rundt. Der er tomme flasker på gader og stræder i indre by. Et grimt, men desto mere ikonisk københavnerfænomen. Hvis du går fuld rundt klokken fem om morgenen i indre by og vil skrive til din ekskæreste med hjertesorg, så skriver du blot:
 
 
 
 
Fyraftensbajere og dertilhørende efterladenskaber på vejene tidlig mandag morgen. Skål. Det er og bliver København indre by. Peter Urban/Kontrapunkt.
 
Her er de så alle seks samlet. Find gerne på flere. Hvad med SAS-hotellet, Empire Bio, Jægerborgsgade eller Noma? Den slags steder har vel også krav på en emoji. Send dem til os på webmaster@kforum.dk
Peter Urban/Kontrapunkt.
 
For helt grundlæggende:
 
 
 
 

Relaterede artikler

Er du til junkfood eller regnbuer? - Dine emojis fortæller en hel del om dig og måske også det, du helst ville undgå blev fortalt. Fx om du er celeb-fikseret...
Christiania som brand - Christiania opfylder næsten alle de grundbetingelser, der i den teoretiske litteratur knytter sig til corporate branding...
Forelsket i København - Kulturvirksomheden Golden Days synes, vi skal have en kanon for København - som vi har fået det for Danmark. Ambitionen ...
Tuborg ... selvfølgelig ikke - Man skal være ganske varsom med at udtale sig om kvaliteten af en pay-off, indtil man kender den kampagne, den skal bakk...
Hobbitten i habitten - Reklamemanden Søren Nøhr hylder sin branchefælle - idémanden Jacob Ludvigsen, der netop er død, 69 år gammel. Ludvigsen,...
Hippien er den nye hipster - Den gode nyhed: Du kan tage dit hipster-look op til næste level. Den dårlige nyhed: Nu skal du virkelig mene noget med d...
Københavnersnuden strikes back - Hvorfor nu denne hetz mod København? Hvorfor skal vi betale 500 mio. kroner for resten af Danmarks velfærd? Hvorfor syne...
København, jeg er din sidste søn - Københavnere, det er tid til at genopdage, hvor vi lever, og hvem der lever omkring os og hvordan. Efter at vores digita...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

50 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Pressemedarbejder

Frist: 10. april

Praktikant

Frist: 16. april

Digital Redaktør

Frist: 19. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.