36 fejl på Facebook

Alt for mange virksomheder begår fatale fejl på Facebook. De spammer med posts, skælder ud eller rabler løs om sig selv uden at tænke på deres fans. Hvor mange fejl begår din virksomhed? Se, hvor mange flueben du kan sætte i tjeklisten over de 36 værste Facebook-fuckups. Skam dig, hvis du har flere end fire.
af Nikoline Christensen
Fejl på Facebook selvfedFejl på Facebook selvfed
Fejl nr. 25: Ualmindeligt overdrevet selvfed corporate branding på Facebook, har du virkelig lyst til det?
 
Her kommer listen over forfærdelige fuckups.
 
1. Posts hver fulde time
Den hyppigste grund til, at venner un-friender hinanden, er for hyppige posts. Hvis familie og venner dropper hinanden på grund af overdreven posting, hvad kan virksomheder så lære af det?
 
2. Alt for få posts
En Facebookside med for lidt eller ingen aktivitet placerer din virksomhed på den digitale kirkegård. Dér er ikke rart. Det er vigtigt at poste kontinuerligt og husk, at hver post tæller, da dine fans ser de fleste.
 
Fejl på Facebook postings
På x-aksen ses antal gange om dagen og y-aksen viser antal delinger af posts. Det anbefales ifølge grafen at poste hver 0,5 dag, altså hver anden dag
 
3. Upersonlige auto-posts
Det kan være besværligt at poste manuelt på Facebook, så nogle virksomheder benytter sig af platforme, der gør det muligt at auto-poste fra andre sociale medier som Twitter, blogs og hjemmeside. Den form for posts får 70 procent færre kommentarer fra fans og er derfor en dårlig idé.
 
4. Megalange posts
Lange, kedelige posts er...zzzzzzz. Posts på over 250 karakterer giver 60 procent færre likes, kommentarer og delinger. Det er altid en god idé at formulere sig kort og præcist – og med førnævnte statistik er der håndfaste tal på, at det betaler sig at begrænse længden på virksomhedens posts.
 
5. Hard sell, bad smell
Facebook er et socialt medie, der lægger op til interaktion med dine fans. Bruger du blot siden til at sælge dine produkter, mister den sin betydning. Facebook er derimod en god platform til at skabe og promovere kvalitetsindhold, der øger dit brands rækkevidde og skaber autenticitet.
 
6. Altid samme slags posts, altid samme slags posts, altid samme slags posts
Bliver dine fans konstant bombarderet af posts med det samme indhold, er der ikke langt fra irritation til blokering. Det gælder om at variere – du skal poste både humor og alvor, links til relevante artikler, videoer, fotos samt links til blogs og hjemmesider.
 
Fejl på Facebook EdgeRank
EdgeRank er en Facebook-algoritme for, hvilke posts der finder vej til dine fans' newsfeeds. Scorer din side højt på affinitet, engagement og aktualitet, er der en god chance for, at netop dine posts dukker op på newsfeeds
 
7. Masser af passive fans
Lykken er ikke gjort, blot fordi du har mange fans. For én aktiv fan er bedre end 10.000 passive. Facebook opererer med en algoritme kaldet EdgeRank, der afgør, om posts finder vej til dine fans’ newsfeeds. EdgeRank afgøres af 1) Affinitet: personlig tilknytning til siden. 2) Engagement: det gennemsnitlige engagement siden får fra sine fans og 3) Aktualitet: jo nyere opdateringen er, jo større er chancen for, at den vises. Hvis kun en lille del af dine fans interagerer med dine posts, vil de underpræstere og kun vises for en brøkdel af dine fans.
 
8. Afspærring af væggen
Mange virksomheder forhindrer deres fans i at poste kommentarer og andet på Facebooksiden. Det gør det besværligt at engagere sig i siden, og virksomhedens frygt for det sociale medie er dårlig PR, da adgangsbegrænsningerne til væggen ikke får folk til at stoppe med at tale om virksomheden. Vil du ikke hellere give dem et forum, så du kan forsvare dig?
 
Fejl på Facebook trolls
Hvis I ser jeres Facebook-brugere som potentielle trolls, der bare er ude på at ødelægge alt for jer ved jeres mindste fejltrin, så er I på vildspor og skræmt af jeres egen skygge
 
9. Sletter kritik
Hvis I tillader jeres fans at poste på Facebooksiden, må I ikke slette vrede kommentarer og posts. Det skaber grundlag for flere frustrationer og kan lede til konflikt. En direkte konfrontation kan ofte løse problemet, og måske kan virksomheden lære noget. 
 
10. Posts kl. 15
Det er en mindre fejl at poste på dårlige tidspunkter, men ikke desto mindre en fejl. Det har vist sig, at de posts, der sendes ud omkring klokken 8.00 og klokken 18.00, bliver delt flest gange.
 
Fejl på Facebook Postings time
På x-aksen ses tiden og y-aksen er delinger af posts. Grafen viser, at indhold postet klokken 8.00 deles mest, og det næstbedste tidspunkt er klokken 18.00
 
11. Forsinkede svar
Sociale medier er digitale, og alting sker med lynets hastighed. Lad være med at svare på kommentarer eller spørgsmål flere dage efter – det ødelægger den direkte relation til dine fans. Intet er vigtigere end lige nu.
 
12. Uregelmæssige posts
Uregelmæssige posts skaber uforløste forventninger. Det er en dårlig idé at starte Facebooksiden med et højt aktivitetsniveau, hvis der ikke bliver fulgt op på det. En høj standard skaber store forventninger. Hvis forventningerne ikke bliver mødt, mister dine fans interessen for siden.
 
13. Afbrydelse af dine fans' samtaler
Når fans kommenterer og svarer hinanden, er det en god idé at lade dem tale færdig. Facebook fjerner ikke normer for høflighed – lad være med at afbryde dine fans’ samtaler. Når samtalen er ved at dø ud, kan du give et ekspertsvar og sparke den i gang igen. Balancen mellem at negligere dine fans og overøse dem med opmærksomhed er vigtig.
 
14. Ignorerede fans
Når fans poster på din Facebookside, er det ikke en god idé at ignorere dem. Du ignorerer heller ikke et menneske, der taler direkte til dig på gaden... øh, eller gør du?
 
15. Skældud
Der er ikke noget, der hedder et konstruktivt skænderi på Facebook. Nok giver Facebook en mulighed for at forsvare sig imod vrede fans, men det er altid virksomheden, der i sidste ende kommer i klemme. Som svar på angreb fra oprørte Facebook-brugere postede Nestlé følgende kommentar på sin Facebookside i forbindelse med en mindre problematik: “Thanks for the lesson in manners. Consider yourself embraced (…)”. Den sarkastiske kommentar resulterede i flere oprørte brugere og fans, der ikke mente, at man kunne tale sådan til sine kunder. Efterfølgende er der skrevet et hav af artikler om fadæsen, som alle ligger permanent på Google, når man søger på Nestlé. Bad branding.
 
16. Misforståede svar
En misforståelse kan ske i ny og næ, men sker det ofte, udstråler det inkompetence og ligegyldighed. Har din virksomhed misforstået en bruger eller kunde, er det relevant med en undskyldning.
 
Fejl på Facebook kid
Taler du til brugerne, som var de børn eller unge, kan det forekomme nedladende (med mindre din virksomheds produkter udelukkende sælges til disse aldersgrupper)
 
17. Tale til fans som var de børn
Facebook er blevet voksen i løbet af de seneste år. Hvad der tidligere var et forum for universitetsstuderende, er nu for alle. Det hurtigst voksende marked for Facebook i 2009 var voksne på 55 og derover. Den største demografiske gruppe på Facebook er mellem 35-54, der udgør 29 procent af alle Facebook-brugere.
 
18. Tilfældige invitationer til Facebook-events
Kender jeg dig? Kender du mig? Da jeg er en 57-årig single far fra Nordjylland, finder jeg det en anelse mærkeligt at blive inviteret til rave party i København i weekenden. Not cool.
 
19. Tilfældige efterspørgsler om deling af posts
Før du spørger en fan, om de vil dele en post for dig, så vær sikker på relationen. Du ville heller ikke spørge en tilfældig mand i køen på Espresso House, om han lige kunne sende sine venner en mail om din blog eller hjemmeside.
 
20. Væggen som evig velkomst
Linker du til noget spændende på din Facebookside, er det tåbeligt, hvis links altid fører til sidens kedelige væg. Før i stedet dine fans til det interessante indhold eller en flot forside.
 
21. Links uden beskrivelse af indholdet
At dele et link uden en beskrivelse af indholdet er dovent og giver ikke dine fans nogen grund til, hvorfor det er vigtigt at tjekke linket. Det er ikke skadeligt, men langt fra ideelt.
 
22. Gentagne overskrifter
Du har fundet et fedt link og deler det med dine fans. Hvilken beskrivelse skriver du så? Overskriften. Du har blot glemt, at dette vedlægges linket. Fortæl i stedet, hvad det handler om, hvorfor det er vigtigt, og hvordan det kan biddrage med noget.
 
Fejl på Facebook About
About-boksen, hvor dine kontaktoplysninger skal stå. Lad være med at skrive lange virksomhedsbeskrivelser her
 
23. Lange ligegyldige virksomhedsbeskrivelser
Tænk over, hvor du placerer virksomhedsbeskrivelsen og hvordan. Vælger du About-boksen, lander den lange tekst på forsiden, hvor mail og kontaktadresser kunne have haft en god plads. Samtidig kan det virke mere overskueligt for dine fans kort at beskrive virksomheden og linke til hjemmesiden for mere information.
 
24. Belæringer
Alt for mange Facebook-skribenter mener, det er deres job at fortælle andre, hvad de skal gøre eller give fans dårlig samvittighed over de ting, de ikke deltager i. I Facebook-universet har folk lov til at ytre sig, som de vil, samt vælge fra og til.
 
25. Ævl løs om dig selv
Social media marketing handler mindre om virksomheden og mere om virksomhedens fans. Det er en ensom affære kun at fortælle om dig selv, og det skader relationen til dine fans. Facebooksiden bliver kedelig, hvis den alene er fyldt med information fra din egen hjemmeside. Et godt tip er at finde andre relevante links på nettet og engagere dine fans.
 
26. Vær uforberedt
Er din virksomhed ikke klar til Facebook, er dine fans heller ikke klar til dig. Den interne kultur i din virksomhed er afgørende for, om brugen af sociale medier bliver en succes. Service og kundefokus skal være kernekompetencer i modsætning til politikker, procedurer, processer og produkter. Et fokus på kunden kan skabe bedre og vedvarende relationer.
 
27. Usammenhængende branding
En god måde at skabe et lille online-samfund for virksomheden er at linke tilstedeværelsen i forskellige fora til hinanden. Er der kommunikation mellem hjemmeside, Facebook, blogs og Twitter, giver du dine fans et godt overblik. Begynder du at benytte denne form for cross media er det afgørende, at budskaberne er afstemte. Hvad er vores brand, formuleret i én sætning eller ét billede?
 
28. Stavøfajl
Ikke så meget at diskutere: Stavefejl og andre grammatiske udskejelser påvirker opfattelsen af afsenderen. Og det er ikke en positiv påvirkning.
 
29. Råb hurra for sølle tre likes
De fleste mennesker er på Facebook, men det er ikke et massemedieværktøj som tv og radio. Det kan være en lang proces at opbygge en engageret fanskare. Giv det tid.
 
30. Mikroskopisk profilbillede
Profilbilledet er en fantastisk måde at sende beskeder til dine fans. Skift det, når der er noget spændende på programmet og brug 180x540-pixel billeder, så de springer i øjnene.
 
31. Irrelevante billeder uden links og beskrivelser
Du føler måske selv, at billedet er sjovt, sødt eller sigende. Det forekommer dog, at billederne ikke siger dine fans noget og skaber forvirring. Forvirring er aldrig godt. Pas på med intetsigende genrefotos (denne artikel har vist et par stykker af slagsen!)
 
32. Videoer der ikke kommunikerer formålet inden for fem sekunder
Det er en stor fejl at vente med budskabet til sidst, og det er ikke kun en fejl for nybegyndere. I det hurtige univers, som online-medier skaber, er der ikke tid til at vente for lang tid på pointen.
 
33. Selvglade videoer
Et klassisk problem er, at videoen fokuserer mere på den, der har lavet den, end personen, der kigger. Det er kedeligt, og der er en vigtig pointe i at appellere til beskueren.
 
Verdens korteste video, der både profilerer virksomheden og produktet
 
34. Laaaaaaange videoer
Dine fans har travlt og har ikke tid til lange videoer. Beskueren vil have korte, skarpe beskeder, der går til sagen. Overvej samme længde som tv-reklamer, altså under et minut. Måske en anelse længere.
 
35. Glem reklamen for din Facebookside i andre medier
På samme måde som vigtigheden i at linke dine sociale medier til hinanden, er det afgørende at gøre opmærksom på dem. Hvis du gerne vil udvide din fanskare, så smæk et link op alle tænkelige steder og i alle dine marketingsinitiativer.
 
36. Drop Facebook
Nu kan det virke som en uoverskuelig opgave at lave en perfekt Facebookside. Der er heldigvis ikke mange, der er interesseret i det perfekte. Fordelene ved Facebook er mange, og det er bare at komme i gang.
 
---
 
Tjek eventuelt op på dette kursus: Lær Facebook på én dag.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også