Facebook 2.0: Rydder op og samler dit online-liv

Først gjorde Facebook sociale netværkssites mainstream i Danmark, så det ikke kun var teenagere og unge, som brugte dem. Nu forsøger Facebook igen at gøre megatrends på nettet til mainstream blandt 90 mio. brugere. Gennem hele foråret har tjenesten tilføjet nye funktioner, og den 20. juli kulminerede det med en større designændring.
af Lars Damgaard Nielsen
Her i startfasen er det ikke alle brugere som automatisk får vist det nye design når de logger ind. Facebook er stadig igang med at rulle det ud og teste, og brugerne bliver i bedste web 2.0 stil inviteret til at komme med feedback.

 Vil du være sikker på at få det nye udseende præsenteret skal du gå ind på new.facebook.com , hvor du kan vælge, hvilken version du vil have tjenesten vist i: Den gamle, hvor tonsvis af forskellige mere eller mindre brugbare applikationer fylder, eller den nye, hvor der er blevet ryddet godt og grundigt op i udseende og funktioner – og selvfølgelig tilføjet nye ting som er inspireret af mange mindre sociale web 2.0 tjenester.

Udseende
Det gamle Facebook virkede tit en anelse sammenpresset og rodet. Ikke kun fordi det var designet til en skærm med den lave opløsning 800*600, men også fordi der på en enkelt side skulle være plads til alt lige fra kontaktoplysninger til virtuelle akvarier og sten-saks-papir spil. Det er selvsagt svært at gøre pænt.



Det problem løser det nye design. De fleste applikationer er gemt væk under fanebladet "Boxes", bredden af siden er øget til 1024 pixels og det hele er blevet meget mere luftigt. Det minder om den renhed Facebook havde, inden de eksterne applikationer blev introduceret.



Nye funktioner
Det er tydeligt, at Facebook har kigget sig omkring og set, hvad der rykker lige nu blandt hardcore web 2.0 nørder og webentusiaster. Nogle af tingene har de taget til sig og gjort det på deres måde.

1. Mikroblogging:
I det nye design har Facebook gjort meget ud af statusopdateringer med spørgsmålet "What are you doing right now". I det gamle design var det også muligt at skrive, hvad man lavede, så det er i sig selv (er) ikke nogen ny funktion, men måden, det bliver præsenteret på, er ny og giver ny mening til funktionen. I det nye design har boksen har fået en central placering midt på ens egen profilside.



Kombinerer man den centrale placering med, at Facebook for nogle måneder siden introducerede kommentarer til statusopdateringer, og alt andet man foretager sig på Facebook, så minder det rigtig meget om mikroblogtjenesten Twitter. Det er nu muligt at have en samtale kørende omkring, hvad man laver - uden at man skal ind og skrive på en persons wall.

2. Lifestreaming: Lifestreaming er oprindeligt et fænomen, hvor en bruger samler alle de RSS feeds han eller hun genererer på nettet fra fototjenester, blogs, musiktjenester osv. Når der så er aktivitet et af de steder på nettet, man er aktiv, bliver det vist i ens lifestream. På den måde kan venner og bekendte nøjes med at følge en et enkelt sted i stedet for 10.

Det første man rammer, når man på det nye Facebook ser en profilside, er de samlede aktiviteter personen har haft på Facebook - eller på de eksterne tjenester, der er koblet på. Siden april har Facebook givet mulighed for at importere aktivitet fra 12 tjenester. F.eks. del.icio.us (links) , Flickr (billeder) og Blogs. Ligesom på statusopdateringerne er det muligt at kommentere på den aktivitet som kommer udefra. Er det f.eks. en ny blogpost, kan debatten om indholdet ende her i stedet for på bloggen. Det sker i høj grad på en af de største lifestreaming tjenester, Friendfeed, hvor der bliver debatteret meget om det indhold, der bliver postet.

Facebook følger tendenserne fra andre sociale tjenester som f.eks. Plaxo, som også har introduceret lifestreaming med tjenesten Pulse.

3. Mere privatliv: I den gamle version var det kun muligt at styre, hvem der så ens profil og alle de applikationer, som lå på den. Derudover kunne man styre, hvem der så statusopdateringer, billeder og videoer lagt på Facebooks servere. Det nye Facebook kan selvfølelig det samme, men giver derudover mulighed for at styre, hvem der kigger med på hver enkelt applikation. Så hvis du ikke vil have chefen ser, hvor dårlig du er til at stave i Scrabble, kan du udelukke lige nøjagtig ham.

Konklusion
Overordnet set kan jeg godt lide deres redesign i retning af et mere stillistisk Facebook. Det gamle var efter min smag ved at gå for meget i retning af et rodet Myspace. For en webentusiast er det fedt at se, de går efter det, der rykker på nettet og forsøger at introducere lifestreaming og integrere mikroblogging mere. Hvis de får succes, formår de at sprede netelitært nørderi til masserne.

Specielt lifestreamingen venter jeg mig meget af, da det nye design for mig næsten har dræbt applikationerne. Hvis man vil vise, hvem man er, bliver det i højre grad via de aktiviteter, man har på nettet eller Facebook - og ikke om man har et akvarium med grønne fisk som applikation på sin profilside.

Forsøget på at integrere lifestream er rigtig godt, men hvorfor skal jeg ikke selv have lov til at bestemme, hvilke tjenester jeg vil have derind? Jeg kan godt se det fra et forretningsmæssigt synspunkt, men det er ikke særlig brugervenligt.

Selvom Facebook 2.0 har øget muligheden for privatliv, så løfter jeg kun hatten let. Den bliver ikke taget af, for det er stadig så ufattelig indvilket at styre ens privatliv.

Hvis jeg vil gøre en applikation usynlig for en bestemt gruppe mennesker eller en person, kræver det seks klik - og jeg kan endda ikke gøre det under under "settings" og "privacy", men skal over i "See All My Applications" og derefter trykke på "All Applications", før jeg kan få lov til at nærme mig noget, der minder om privatlivsfred. Det er for besværligt.

Fem gode ting:
1. Det er luftigt.
2. Ryddet op i applikationer.
3. Faneblade gør det overskueligt.
4. Fokus på mikroblogging.
5. Fokus på lifestreaming.

Fem dårlige ting:
1. Er alt for lukket.
2. For svært at kontrollere privatliv.
3. Sværere at vise, hvem man er.
4. For mange funktioner.
5. Er alt alt for lukket.

Fremtiden
Man kan være både positiv og negativ over for det nye design og de ændringer Facebook har præsenteret. Men perspektivet er for mig ret klart: Facebook har taget endnu et skridt i retning af at være et net på nettet.

I forvejen er Facebook verdens største sociale netværk og verdens største billeddelingssite med 6,5 mia. billeder. Flickr har til sammenligning "kun" 2,4 mia. Med lifestreaming, kommentar-funktion, mikroblogging og en messenger ligenende service Facebook introducerede i foråret, har du faktisk ikke brug for at være andre steder. Facebook bliver samlingspunkt for al din og dine venners aktivitet på nettet. Folk sørger selv for at tilføje de ting de vil have du skal se, I kan tage debatten inde på Facebook om billederne fra festen og når i mikroblogger så er de små tanker gennem dagen også sikret. Og tankerne kan selvfølgelig også debateres.

Ved at være det sted, hvor al aktivitet er samlet, og hvor stort set alle online danskere er, formår Facebook at skabe et socialt pres på dem som ikke er på Facebook i Danmark. Det blevet lidt ligesom med mobiltelefonen i dag. Hvis du ikke har en, så har folk svært ved at få fat på dig, og dermed er der risko for at du får glip af noget. Og det er de færreste som i dag ønsker at gå glip af en mulighed.

Selvom Facebook er det største sociale site i verden, er det værd at huske på, at det ikke er over alt i verden der står Facebook på browseren. I Japan og Kina har skaberen, Mark Zuckerberg, ikke haft nogen succes med at oversætte tjenesten. Her bruger de tjenesterne mixi.jp   (15 mio. brugere) og qq.com (en blanding af messenger og socialt netværk med 160 mio. brugere). Et af problemerne i Asien er de  store kulturelle forskelle. I vesten er det normalt en styrke at det er folks ægte navne der bliver brugt på Facebook. Men det ikke i Japan. Her forsøger de at undgå deres rigtige navne - hvilket de kan på mixi.jp . Så hvis Facebook vil have det total verdensherredømme, kræver det en bedre kulturel tilpasning og ordentlig oversættelse af siden.

Forsøget på at blive den port alle bruger på nettet er smart, hvis man ser det fra et forretningsmæssigt synspunkt. Selvom Facebook sidste år kun havde en omsætning på 150 mio. dollars (men en estimeret en markedsværdi på mellem 3,75 og 15 mia. dollars) har de alle  muligheder for at gøre deres annoncer meget målrettede og dermed profitable. Allerede nu er det muligt at give en reklame tommelfinger op eller ned, og på den måde indikere om det er noget man er interreseret i at få flere reklamer for. Smart og profitmaksimerende både for annoncørerne og Facebook. Reklamerne bliver vist relevante steder, får flere klik og bliver flere penge værd.

Ud over reklamerne, kommer Facebook også til at spille en rolle i kampen om søgninger på nettet. Senest har Microsoft lavet en aftale med Facebook om at gøre Microsoft Live Search til den interne søgemaskine. Smart, da googles robotter ikke har adgang til Facebooks lukkede servere - så skal du finde noget på Facebook er du tvunget til at logge ind og bruge Microsofts Live Search.

En af de største udfordringer for Facebook er deres lukkethed og som jeg ser det, er det deres akilleshæl. Det er selvfølgelig befriende at der er et sted, hvor alle er samlet, at man ikke skal lede på 10 tjenester efter vennernes aktiviteter og at man kun behøver at tjekke én tjeneste om dagen. Men også skræmmende. For det net i nettet som Facebook forsøger at skabe er lukket og som bruger har jeg som udgangspunkt ikke mulighed for at trække mine data ud til andre tjenester via standarden RSS. Eller flytte mine billeder og vennelister til en anden tjeneste.

Tendensen om åbenhed er noget som så småt er begyndt at præge andre sociale netværk på nettet. "OpenSocial" er en standard Google har lavet med bl.a. Myspace, Hi5, Bebo og Yahoo, hvor ideen er, at programmører kun skal udvilke en applikation én gang - og den så virker på alle netværk. Et andet åbent tiltag er Googles "Social Graph API", hvor det skal være muligt at tage sine venner med fra en tjeneste til en anden. Specielt "Social Graph API" er brugbar i løbet af et liv, hvor man begynder sin sociale net-karriere på arto.dk , bliver ældre og flytter vennerne med over på Facebook, for til sidst at ende på det endnu ikke eksisterende Oldbook.

Hvis ikke Facebook åbner mere op, mener jeg, der på et tidspunkt kommer en kratig modreaktion, når det går op for folk, hvor lukket det er. Naturligt nok er det ikke sket endnu, da det er første gang sociale netværk på nettet er mainstream. Så tanken om at flytte videre har endnu ikke ramt den gennemsnitlige bruger.

Selv hvis oprøreret kommer, er det ikke sikkert det ændrer ved noget. Alt det arbejde og energi brugerne har lagt i at mikroblogge, lægge billeder og videoer op og kommentere på venners aktiviteter er spildt, hvis man sletter sig selv. Den pris kan blive for stor at betale som bruger. Så problemet bliver måske ikke de eksisterende brugere, men dem Facebook i fremtiden vil lokke i deres net - og som om et par år har tilbuddet om et åben socialt netværk, hvor brugerne selv kontrollere alt og kan tage alt med sig igen.

Alligevel tror jeg vi har en vinder i kampen om de sociale netværk - hvis ikke brugerne bliver trætte af den lukkethed Facebook har. Med det nye design har de vist at de følger med og støvsuger nettet for brugbare trends. Man kan lide det, eller lade være. Men det er effektivt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også