Facebook: Second Life second time

Kan LEGO, Tuborg, B&O, KIMs og andre store danske virksomheder leve med hel- eller halvdøde firmasider på Facebook? Øjensynligt. Det viser Kforums rundtur på Facebook, hvor vi fandt en sand kirkegård af øde brand-universer. Dansk erhvervsliv har misforstået Facebook, som det misforstod Second Life. Fejlen er tilstedeværelse uden strategi. Kforum giver her fem råd til, hvordan virksomheder undgår at ende på den digitale kirkegård.

Se Kforums kirkegård for firmasider på FB her.

Her kommer så de fem hyppigste fejl, som firmaerne begår i forbindelse med Facebook. Og hvad man i stedet bør gøre.


Novo Nordisk' Facebookside har 1.900 fans, men absolut intet tegn på liv fra koncernens hold. Siden er et skræmmeeksempel på hovedløs selvfølgelig-skal-vi-da-være-på-Facebook-tankegang. Pinligt nok står der under 'Anmeldelser' denne besked: "What a great idea to have created a profile for Novo Nordisk on Facebook. Whoever did that, you're a genius. Thanks."

1. Facebook-fanatisme-fejlen: Virksomhederne tror, at Facebook er budskabet
Facebook har nydt en enorm medieopmærksomhed og folkelig popularitet i Danmark. Det er nu det stærkeste brand blandt sociale medier herhjemme. Derfor har danske virksomheder stirret sig blinde på Facebook og overvurderet tjenestens betydning. Resultatet er, at vi-skal-på-Facebook-i-en-fart er blevet opfattet som en strategi og et budskab i sig selv. På samme måde som det i sin tid gjaldt om at komme på Second Life, lige meget hvad.

Hvad så nu: Sluk for Facebookfascinationen og slå den sære tingsliggørelse af 2.0 ihjel. Find eller hold fast i din egen strategi, som du så vælger medier efter. Spørg dig selv, hvordan FB kan bidrage konkret til din forretning eller organisationsmålsætning.

2. Fire and forget-fejlen: Virksomhederne tror, at oprettelsen er tilstedeværelsen
De danske virksomheder har i stort tal hurtigt fået oprettet en Facebook-side. Men efter oprettelsen har de ikke haft en plan for, hvad der så skulle ske, eller også har oprettelsen i sig selv været målet. Usmart, uambitiøst og ustrategisk, fordi effektiv og sand brug af sociale medier som Facebook kræver vedholdende og aktiv tilstedeværelse efter oprettelsen.

Hvad så nu: Brug tid, mandskab og omtanke efter oprettelsen.

3. Gammel vin på nye flasker-fejlen: Virksomhederne hælder 1.0-content på 2.0-medier
Nye medier har det med at blive skabt i de gamle mediers billede. Facebook er ingen undtagelse. De virksomheder, som har en såkaldt "Facebook-strategi", genbruger på Facebook ofte blot deres strategi og indhold fra andre medier. Man indrykker simpelthen de gode gamle annoncer, rss-feeds og indhold på Facebook, sådan som man er vant til at indrykke content på den corporate 1.0 hjemmeside eller endda som i den trykte avis eller på tv. Det reducerer FB til endnu en kanal at skubbe indhold ud på, frem for at forstå 2.0-mediets sjæl og gøre brugen af FB til et sandt rum for samtale og kommunikation.

Hvad så nu: Mindre marketing og kanal, mere personlig kommunikation. Forveksl ikke social media-marketing med social media-strategi. Samtale fremmer forståelsen.

4. Ingen eller alle-fejlen: Virksomhederne ved ikke, hvem der snakker
Facebook er et egocentrisk medie, hvor det enkelte menneskes relationer til andre mennesker er omdrejningspunktet. Hvor kommer virksomhederne så ind i billedet? Virksomheder er jo ikke mennesker. Og hvilke mennesker kan udtale sig på vegne af virksomheden? Det er svære spørgsmål, fordi Facebook som ingen andre medier sammenblander mennesker, virksomheder og brands. For mange virksomheder har det været så svært, at man helt har opgivet at give siden og virksomheden en personlig stemme. Man har ikke kunnet finde den rette tone, hvilket efterlader et tamt udtryk.

Hvad så nu: Udnævn en Facebook-ambassadør, og giv virksomheden en personlig stemme igennem bestemte medarbejdere. Udform en offensiv social media-politik i virksomheden, som giver medarbejderne plads, tid og lyst til at gå aktivt ind i de sociale medier.


Gør som for eksempel Telia: Giv kundeservice på FB. Nøjes ikke med at kaste folk hen på corporate-siden

5. Henvisnings-fejlen: Virksomhederne misbruger FB som henvisning til egen side
Mange virksomheder er alt for uambitiøse med deres Facebook-side. Siden linker blot til virksomhedens egen hjemmeside. Man er lykkelig, blot der bliver ledt lidt trafik hjem. Resultatet er en kedelig henvisningsside, hvor alt det spændende og relevante findes på firmaets "rigtige" 1.0-hjemmeside. Moralen er, at integrationen mellem firma og Facebook er alt for lav. Det er kedeligt og skræmmer brugerne væk. Skal der skabes større brugerinvolvering og sympati, kræves en egentlig integration med virksomhedens kernefunktioner, som for eksempel salg eller kundeservice. Et vellykket eksempel er Telia, som tilbyder egentlig kundeservice på deres FB-side. Pointen er, at Facebook-siden ikke må ende som kommunikationsafdelingens ekstraopgave eller marketingafdelingens tv-reklame-showreel, men skal ses som hele organisationens mulighed for at komme i dialog med virksomhedens omverden.

Hvad så nu: Få Facebook-siden ud af kommunikationsafdelingen og marketingafdelingen og ind i resten af virksomheden. Sats på forretningskritisk integration og egentlig digital service på Facebook. Det er vejen til brugernes hjerte og skaber en sand oplevelse af relevans.

Undgår du disse fem fejl, er du godt på vej til at skabe en Facebook-side, som folk faktisk har lyst til at bruge. Det skulle jo nødig ende som Second Life - for anden gang.

Ps. Kforum er på Facebook, og vi ved godt, at vi bør tage egen medicin. Der arbejdes på sagen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også