Zuckerberg lægger tidslinjen

Nu kommer Facebooks Tidslinje, hvad enten man synes om det eller ej. Det har Mark Zuckerberg bestemt. 800 millioner profiler bliver berørt. Ændringerne giver brugerne bedre overblik over deres nye og gamle aktiviteter på profilen – og samtidig kommercielle aktører bedre mulighed for at målrette reklame mere præcist til den enkelte bruger. Tirsdag er store Tidslinje-dag.
af Randi Hovmann

Facebooks nye Tidslinje
 
Det nye design er oplevelsesbaseret det nye Tidslinje-opbygning er nemlig langt mere visuelt. Det meste af fladen domineres af det såkaldte cover-billede, der ligger i toppen af profilen. Det hidtil vigtigste billede, profilbilledet, er stadig synligt, men får en mere underordnet rolle.
 
Tidslinjen fremstår som en vertikal akse under profilens stamdata. Aksen er selve tidslinjen, og alt, hvad man foretager sig på Facebook eller lader Facebook vide, at man tidligere har foretaget sig, bliver lagt ind på tidslinjen. På den måde kan man lettere dykke ned i sine venners fortid og genopleve egne tidligere oplevelser.
 
På den nye Tidslinje er det let at tilføje flere oplysninger til sine oplevelser, og man kan selv vælge, om en bestemt begivenhed skal fylde mere eller mindre på ens Tidslinje.
 
På samme måde opfordrer Facebook os alle til at udfylde vores Tidslinjer med alle de små og store oplevelser i vores liv. Opfordringen er intuitiv, flydende og lækkert designet – bare klik på plusset, og du er i gang.
 
Man kan let tilføje nye begivenheder hvor som helst på sin Tidslinje
 
Facebook har selvfølgelig i vanlig stil selv lavet en letforståelig og hurtig rundtur, der forklarer de nye funktioner og fordele. Se den her.  
 
Facebook lokker privatlivet yderligere frem i fuldt lys
Tilføj livsbegivenhed
 
De såkaldte livsbegivenheder er opdelt i den slags, der optager os selv og vores venner, og som er med til at bestemme, hvem vi er som personer. Det er dybe, detaljerede informationer, man kan tilføje med et par enkelte klik. Man behøver endda ikke engang tage skrivehatten på og skrive noget tekst selv – det er muligt bare at benytte de prædefinerede, beskrivende vendinger.
 
Samtidig ser vi her igen den generelle tendens til, at de oplysninger, vi afgiver, som udgangspunkt er ganske offentlige. Facebook gør for tiden opmærksom på det, når man er ved at tilføje en begivenhed: ”Each life event starts off set to Public, but you can use this control to change who sees it”.
 
Backstage bliver til frontstage
Problematikken giver mindelser om den canadiske sociolog Erwin Goffmanns påvisning af, at vi mennesker påtager os forskellige roller alt efter, om vi er i vante omgivelser hjemme eller tilsvarende trygge rammer (backstage), eller om vi befinder os i det offentlige rum (frontstage). Facebook er en bastard i denne sammenhæng, idet det er vokset frem som et backstage-redskab, dvs. et sted, der benyttes af privatpersoner til at dele private detaljer. Men i virkeligheden er Facebook i stor udstrækning frontstage, bl.a. fordi det kan være svært og omstændeligt at danne sig et overblik over, hvem det har adgang til ens oplysninger – og hvem der offentliggør personlige detaljer og billeder om dig. Frontstage og backstage smelter sammen.
 
Mange brugere, især yngre personer, er enten ligeglade med eller resignerede over for tanken om at forsøge at opretholde et skel mellem offentlig og privat sfære. Forfatter og foredragsholder Søren Schultz Hansen illustrerer denne pointe i sin bog Årgang 2012: "Årgang 2012 overskrider konstant grænserne mellem deres private sfære og den fælles, offentlige sfære. Og selvom de giver udtryk for nogle bestemte moralske regler og sagtens kan redegøre for, hvor grænserne logisk går, eller moralsk burde gå, handler de ikke efter de retningslinjer de selv stiller op… Reglerne kan ikke gennemføres i praksis, for hvis man konstant skulle udvise en reflekteret omtanke, når man brugte de interaktive og mobile medier, ville man ikke kunne fungere som almindeligt menneske.”
 
Jo, der er stadig privatindstillinger
Dem, der stadig gerne vil have en smule kontrol over, hvad de deler med verden, og hvad de deler med vennerne, kan med fordel undersøge hvad deres indstillinger for de forskellige oplysninger er. Indstillingerne reguleres via knappen Opdater oplysninger (til højre for profilbilledet).
 
Det er også en god idé at sætte end Stardardprivatindstillinger til et niveau, man anser for passende. Privatindstillinger (Privacy settings) findes i den øverste, blå bjælke helt til højre i den lille pil, der peger nedad.
 
Hvor fedt er det, at Facebook bare bestemmer
Forestil dig, at du kommer hjem i din lejlighed og opdager, at der pludselig er malet lyserødt i køkkenet og kanelfarvet i stuen. Det er en ændring, som dit boligselskab har bestemt, så det har de fået udført i alle lejlighederne. Nogenlunde samme mekanisme er det, når Facebook laver grundlæggende om på brugergrænsefladen. Hver gang opstår der modgrupper, og der er meget debat om, hvad det nu skal til for. Det er set før, for eksempel da Facebook indførte deres news feed.
 
Der er modgrupper for snart sagt hvad som helst. Der vil nok blomstre nogle stykker op i dagene efter indførelsen af Tidslinje
 
Vreden er på sin vis forståelig. Ændringen er stor, og det kan være vanskeligt at se, hvordan ens data nu er ordnet. Mange vil nok opleve et kontroltab i forhold til at kunne styre, hvad der sker med den information, man lægger ud. Samtidig er det noget, man ikke har bedt om og sikkert ikke har tid eller lyst til at sætte sig ind i nu og her.
 
Facebook ved alt
 
Uanset om man lægger mærke til det eller ej, har Facebook en masse funktioner, der er designet til at få os til at forfine de data, vi har gjort tilgængelige i forvejen. På skærmbilledet ovenfor opfordres brugeren til at angive koblingen mellem billederne i hans fotoalbum og de øvrige oplysninger, her adresse og titlen på billederne.
 
Hvorfor får vi Facebooks Tidslinje?
Hvorfor skal vi have en Tidslinje og et helt nyt design på profilsiderne? Den positive udlægning er, at Tidslinje er meget flottere og giver en større brugeroplevelse. Den giver også bedre mulighed for at dele de gode oplevelser i hinandens liv og mulighed for at iscenesætte og fremvise sit liv som smukke perler på en snor – eller måske som Pandoras storsælgende armbånd med charms, der repræsenterer livets begivenheder. Og er man ubekymret i forhold til en mere flydende overgang mellem det private og det offentlige rum, kan den nye tidsramme være en flot ramme om ens liv.
 
Den negative udlægning er, at Tidslinjen er en lokkedue, en skinmanøvre der giver Facebook lejlighed til at snige andre funktioner ind ad bagdøren, uden vi opdager det. Kort sagt at vi koncentrerer os om at brokke os over designet frem for fx over de nye annoncemuligheder, som Facebook ruller ud i stor stil netop nu. Sikkert er det i hvert fald, at hvis/når Facebook-brugerne fylder deres profiler med alle de private detaljer, bliver det muligt i endnu højere grad at skræddersy annoncerne, og dermed sælge dem dyrere til annoncørerne.
 
Facebook er forretning
 
 
Facebook har selv forudset denne tolkning, og har derfor sørget for at svare på spørgsmålet.
 
Facebook Help Centre forsikrer om, at man ikke sælger dine oplysninger til annoncører
 
Men trods disse betryggende ord kan man pludselig se reklamer og det, der ligner, både i ens egen strøm og de særlige ”Sponsoreret” reklamer i højre side.
 
I nedenstående skærmbillede ses to personers forskellige handlinger. Den ene person har anmeldt en bog, og den anden deler en video fra avisen The Guardian. Denne type er en udvidelse af det almindelige ’Like’-begreb. Det at handlingerne præsenteres på vennernes Facebook-væg gør på samme tid oplysningen mere relevant, men også mere anmassende. Det forlyder, at denne type meddelelser vil blive langt mere udbredt og vil nævne alle mulige typer handlinger, fx Randi bought a Prada bag – Randi attended Politikens event – Randi sent flowers via Interflora osv.
 
Eksempel fra strømmen på Facebook: Sammenstilling af person og produkt
 
Sponsored stories: En af mine venners ’Like’ bruges i højre sides annoncespalte
 
Hvor ender det her?
Ændringer af et vigtigt kommunikationsredskab i ens liv vil ofte frustrere, fordi de gennemtvinges fra oven og dermed symbolsk manifesterer Facebooks magt over brugerne. Frustationen fortager sig dog som regel hurtigt, ligesom det tidligere er sket. Tiden arbejder for Tidslinjen.
 
Ændringerne af privatlivets grænser kan også forventes at blive både tålt og udnyttet med tilfredshed af flertallet af brugerne. Men når kommercialiseringen af Facebook på basis af Tidslinje rulles ud, vil man nok se, at en mindre gruppe bekymrede Facebook-brugere vil stige af og søge til alternative sociale medier eller gå mere offline. Tiden – og kvaliteten af de alternative tilbud – vil vise, hvor stor denne gruppe eks-Facebook'ere bliver.
 
God fornøjelse med store Tidslinje-dag.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også