Få det fede job med det fede CV

Det ligner lort. Det er ikke opdateret, og det er præcis det samme, du sender ud hver gang. Det er synd. For et godt CV kan ændre dit liv og din jobsituation her og nu. Et godt CV kan skaffe dig til samtale på dit ønskejob. Specielt hvis du skræddersyr det til de forskellige stillinger, du søger. Det handler om at sige farvel til standard-CV'et og god dag til et målrettet, gennemarbejdet CV med klar markering af de personlige kompetencer. Kforum har samlet de bedste skabeloner og programmer, der kan få dit CV til at ligne en lækker lagkage af overskud. Hemmeligheden bag det effektive CV er branding. Brand dig selv efter disse retningslinjer:

Brand nr. 1: Arbejdsgiverens sikre valg

Klassisk CV - Et godt valg, hvis du gerne vil fremstå som en, der følger traditionen og gør, som det bliver krævet. Styrken er, at du virker traditionsbevidst og professionel som jobsøger. Det giver tyngde. Svagheden er, at du kan fremstå en smule kedelig og uopfindsom. Derfor er dette ikke det oplagte CV-valg til jobbet som kreativ ildsjæl på bureauet.


Brand nr. 2: No bullshit-personen

Kortfattet CV - Kort og godt! Kort giver hurtigt overblik, og det vigtige drukner ikke i ligegyldige IT-kurser og dine løbeture. Styrken er, at du fremstår no bullshit-agtig. Et godt brand, hvis du har en ph.d., MBA fra INSEAD og er leder for en succesrig virksomhed. Altså har de formelle kvaliteter til overflod. Ikke så meget snak: Navn, titel og uddannelse er nok. Svagheden er naturligvis, at du ikke kan skjule dig og dine manglende kompetencer. Altså noget som nyuddannede, autodidakte og folk med alternativ karriere skal holde sig fra. Her er det kortfattede sjældent godt, fordi konteksten og personligheden, i mangel af formelle kvaliteter, er nøglen til at komme til samtale.


Brand nr. 3: Den loyale idealist

Motiveret CV - Arbejdsgivere hader, at du søger andre stillinger eller bare skal have et job. For dem er virksomheden et helt specielt sted, ellers var de ikke blevet chefer her. Netop derfor elsker de at høre om dette enestående sted. De elsker at høre om de ædle motiver, som kan drive mennesker til at blive en del af dette paradis. Det kan du fortælle med det motiverede CV. Nu er det ikke længere et tilfældigt møde, men et unikt møde mellem den rette person og den rette virksomhed. Svagheden er, hvis intet motiv bliver synligt i CV'et, eller hvis det fremstår som falsk tale. Tilbage står du som en løgner, der på irriterende facon bliver ved med at påstå, at du ikke har drømt om andet hele dit liv end at arbejde i netop Varemærkestyrelsens 4. afdeling. Brug kun den motiverede skabelon, hvis du virkelig har et motiv, som er værd at skrive om.


Brand nr. 4: Specialisten

Kompetence-baseret CV - Mange stillinger kræver helt bestemte kompetencer. Dem har du måske, og de kan let forsvinde i det klassiske CV. For eksempel har du ledet tværfaglige teams i en multinational koncern i en udviklingsproces for IT-produkter til b2b-markedet. Det er vigtigt at få frem, fordi jobbet, du søger, handler om at gøre det igen. Kompetencen er jobbet, og derfor skal CV'et vise kompetencer med stort K. Svagheden er naturligvis, hvis du ikke har kompetencerne. Brug i givet fald en anden skabelon.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også