Event skal teste markedsføring på nettet

Kampagne på nettet for Amnesty International skal sætte fokus på god online-markedsføring.

For første gang nogensinde i Danmark vil bladet e-Markedsføring sætte fokus på god online-markedsføring
gennem en net-event "e-markedsføring - der virker". Opgaven
er at skabe en kreativ onlinekampagne for den humanitære organisation
Amnesty International. Flere kampagner har mulighed for at deltage og
de vil køre på nettet i perioden fra den 21. marts og to
uger frem. Eventen bliver skabt i samarbejde mellem e-Markedsføring,
DoubleClick Danmark, SOL, CIA Interactive og Millward Brown.



Til forskel fra andre konkurrencer vil "e-markedsføring -
der virker" køre flere forskellige kampagner for samme annoncør.
På den måde håber arrangørerne at kunne vise
spændvidden og bredden i internettet som markedsføringskanal.



Hvert enkelt bureau må indsende så mange forslag, de vil.
En jury bestående af repræsentanter fra de ypperste inden
for internetverdenen bedømmer derefter hvilke kampagner, der skal
køre på både SOL og DoubleClicks netværk. De
udvalgte bureauer har godt 14 dage til at færdiggøre deres
kampagner, som skal køre i to uger, hvorefter de bliver evalueret
og vurderet på både hårde data i form af klick- og konversionsrate
og de bløde værdier. Når de endelige resultater foreligger
i slutningen af marts, finder juryen den endelige vinder af en rejse til
New York og hyldesten sker ved en fest i slutningen af april.


Brug mulighederne

Arbejdsfordelingen mellem de implicerede parter er følgende: DoubleClik
Danmark og SOL leverer plads til kampagnerne på deres respektive
sites, CIA Interactive måler og evaluerer kampagneresultaterne og
Millward Brown måler kampagnernes kvalitative effekt, kendskabs
udvikling, positionering etc.



"Med eventen vil vi sætte fokus på de kreative muligheder,
der findes på internettet. Den bedste kreative løsning på
nettet virker både på salget og på de afledte effekter."
Siger Christian Hjorth, adm. dir. for DoubleClick Danmark. Han oplyser,
at eventen har samme målsætning som kampagner og

konkurrencer inden for andre mediegrupper.



"Men til forskel fra andre konkurrencer
vil vi køre mange forskellige kampagner for samme annoncør.
På den måde håber vi at kunne vise spændvidden
og bredden i internettet som markedsføringskanal." Siger Christian
Hjorth, der tror de indsendte løsninger vil spænde fra de
traditionelle gif-bannere til langt mere integrerede sponsorater og alliancer.
"Mulighederne er der, så må det være op til bureauerne
at bruge dem", siger han.



Alle bureauer, som ønsker at deltage i
eventen, kan modtage en skriftlig briefing via Amnesty International eller
læse den på Markedsførings hjemmeside www.markedsforing.dk.
Der vil desuden blive afholdt en fælles
briefing fredag den 23. februar kl. 11 hos Amnesty International, Dyrkøb
3, 1166 København K. Ud fra briefingen vælger bureauerne
selv den kreative platform, målgruppe, placering og optimeringskriterier
for kampagnen.



Forslag til kampagner skal indsendes inden
den 5. marts kl. 12.00 til e-Markedsføring, Finsensvej 80, 2000
Frederiksberg. I forslaget skal beskrives den kreative ide og hvilke kommunikationselementer,
som indgår i kampagneafviklingen fx banner, sponsorater, integrerede
løsninger.
Kontakt DoubleClik Danmark
og SOL for udlevering af prisliste og nærmere beskrivelse af tekniske
muligheder.


Spørgsmål til eventen kan rettes
til Jesper Jürgensen, redaktør på e-Markedsføring,
jj@spforlag.dk og Christian Hjorth, adm. dir. DoubleClick Danmark, 3336
9250.


FDIH bakker op om
tiltaget


Gert Birnbacher fra Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH)
udtaler:
"Udover det positive humanitære
sigte som ligger bag dette initiativ, og som vi er enige i, er vi som
brancheforening meget postive overfor det innovative i dette koncept.
Vi mangler i høj grad nye og innovative forretningskoncepter, som
kan demonstrere internettets kommercielle potentiale.



Det var de nye forretningsideer, som drev den kommercielle udvikling på
internettet indtil for godt et år siden. Den finansille afmatning,
som siden fulgte, medførte desværre også en noget lavere
innovationsrate, når det drejer sig om forretningsmodeller. Vi ser
frem til, at initiativer som dette kan være med til at udvikle vores
appetit for at udvikle de mange uudnyttede kommercielle muligheder, som
internettet rummer" Siger Gert Birnbacher fra FDIH.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job