European Communication Monitor med kommunikationstrends 2013
De vigtigste trends i K-arbejdet 2013

Skrevet af

Redaktionen Kforum

935 artikler

57 indlæg

Kommunikationsfolk er vigtige, men ikke så vigtige, at der bliver ansat nye folk. Alle ved, at internettet skal være mobilt, men få har implementeret nye løsninger. Strategier for krisekommunikation er helt uundgåelige, og det er medietræning også, når direktøren skal i medierne. Det er nogle af konklusionerne fra European Communication Monitor 2013.
I European Communication Monitors årlige rapport vurderer Europas kommunikationsfolk vigtige og uvigtige trends. 2.710 respondenter fra 43 forskellige lande peger på, hvad de ser som de største udfordringer og vigtigste fokuspunkter. Vi bringer her et kort udsnit af de væsentligste nye pointer.
 
Download den fulde rapport ved at trykke på billedet
 
 
1. De overordnede trends
De tre overordnede vigtigste trends for kommunikationsfolk er at skabe et link mellem forretningsstrategien og kommunikationsarbejdet, håndtere de sociale medier og opbygge tillid.
 
De allervigtigste trends for komfolk indtil 2016
 
2. Træn og uddan din direktør i medieoptræden
Kommunikationsfolk vurderer, at deres direktørs evne til at agere i medierne bliver vigtigere og vigtigere. Det kræver nye kompetencer. Der bliver derfor generelt opgraderet på medietrænings-fronten.  
 
Direktører er vigtigere talspersoner end nogensinde før, og deres mediekompetencer skal derfor styrkes
 
3. Stadig behov for implementering af sociale medier
De sociale medier er stadig i fremdrift. Alle virksomheder ved, at de må være skarpe på at kommunikere via de nye medier. Men der er stadig en diskrepans imellem ambitionen for de sociale medier, og hvad der reelt bliver implementeret. Størst diskrepans er der på hele det mobile område. Alle mener, at det bliver stort, men det er stadig kun sporadisk implementeret. 
 
Forskellen på, hvad man synes er vigtigt, og hvad man reelt har implementeret. Twitter bruges f.eks. mere end mobile applikationer, men vurderes ikke at have samme betydning
 
 
Forskellen på, hvad man synes er vigtigt, og hvad man reelt har implementeret. Det grønne felt til venstre er de trends, som er vigtige men endnu ikke implementeret. Det blå felt til højre er både vigtigt og implementeret. Mobile applikationer (apps) og fotodeling (Instagram) skal man holde øje med
 
4. International kommunikation er vigtigere, end det bliver prioriteret til at være
De fleste peger på, at der over de næste par år vil ske en opgradering af den internationale kommunikation. Mange steder er der en stor diskrepans imellem vigtigheden af den internationale kommunikation, og hvordan kommunikationen bliver praktiseret.
 
International kommunikation er vigtigere, end organisationer prioriterer det i dag. 68 % mener, at det er vigtigt, 72 % mener, at bliver endnu vigtigere, mens kun 47 % oplever, at organisationen understøtter arbejdet
 
5. Krisekommunikation bliver stadig vigtigere
Kommunikationsfolk, der ikke har et kriseberedskab, får problemer. For flere og flere oplever jævnligt forskellige former for kriser. De typiske kriser opstår som følge af kampagner, man har lavet, dårlige ledelsesmæssige beslutninger eller produkter, der ikke lever op til forventningerne. De primære redskaber til at håndtere kriser er at tilvejebringe fakta, der kan afklare tvivlsspørgsmål. 
 
Institutionelle kriser og produktkriser er de typiske former for kriser
 
 
6. Kommunikation bliver vigtigere men underprioriteres også
87 procent mener, at kommunikation er vigtigere end nogensinde før, men flere og flere oplever også, at budgetterne bliver beskåret. Kommunikationsfolk er vigtige, men ikke så vigtige, at der bliver ansat nye folk – hvad der nok kan opleves som en frustration rundt omkring i afdelingerne.
 
87 % mener, at kommunikation er blevet vigtigere, men kun 14 % oplever, at budgetterne er fulgt med
 
Mange oplever, at budgetterne bliver beskåret
 
 
 
Se mere
 
 
 
 
 
 
 
---
Du kan også læse Kforums guide til kommunikationstrends her
 
Eller bestille Kforums trendoplæg her 
 

Relaterede artikler

2.253 k-folk kan ikke tage fejl - Den hurtige forandring i kommunikationsbranchen udfordrer konstant medieorganisationer verden over. Nogle hævder endda, ...
2710 k-chefer er fortabte - Hvert år gennemfører den europæiske sammenslutning af k-chefer en gigantisk spørgeskemaundersøgelse af, hvad der er op o...
3387 k-folk vil se mere - Hvert år gennemfører den europæiske sammenslutning af k-chefer en gigantisk spørgeskemaundersøgelse af, hvad der er op o...

Giv din stemme

3 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Social media manager

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: 21. september

Digital marketingprojektleder

Frist: 20. september

Sprogkonsulent

Frist: 4. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.