Etik splitter PR-branchen

Uenighed om god skik og etik splitter branchen for Public Relations.

Branchen er uden en klar fælles linie, når det gælder centrale principper og
metoder. Det viser Mandag Morgens store undersøgelse blandt 21 PR-og
kommunikationsbureauer på det danske marked. Uenighed om god skik og etik
splitter branchen for Public Relations. Virksomheder og organisationer rådes til åben og ærlig kommunikation. Men selv lever PR-branchen ikke op til principperne. Det viser en omfattende
undersøgelse, Ugebrevet Mandag Morgen har gennemført blandt 21 PR- og
kommunikationsbureauer på markedet. Udadtil hyldes åbenhed, men i praksis
dækker mange af dem over deres kunder og metoder. Alle bekender sig til
saglig og kritisk kommunikation, men kun et mindretal underkaster jævnligt
kundernes oplysninger et uafhængigt tjek. Og der er ingen fælles indstilling
til, hvilke typer kunder man vil arbejde for. Undersøgelsen viser også, at
det er let at finde eksempler på lyssky tricks og gadedrenge i PR-branchen.
Direktør i Lassen Kommunikation, Nicolai Lassen, afslører, hvordan han som
lobbyist agerer via mellemmænd, negativ omtale af kunders konkurrenter og
med tætte kontakter til journalister og politikere. Han fortæller bl.a. om
sit arbejde bag kulisserne i den højaktuelle sag om København Kommunes
udlejning af Cirkusbygningen. Formanden for Branchen af Public Relations
Virksomheder i Danmark, Steffen Lüders, vil nu tage initiativ til en intern
drøftelse i branchen om fælles etiske principper.

undersøgelsen er gennemført af journalist Jacob Rosenkrands. Han kan kontaktes på e-mail: jr@mm.dk

Se her hvordan de enkelte firmaer har svaret i rundspørgen fra Mandag Morgen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også