Etik over for profit - en kritisk diskussion af begrebet CSR

Skrevet af

Sascha Skydsgaard
Cand.ling.merc

1 artikler

0 indlæg

Joan Paepcke
Marketing Ansvarlig

1 artikler

0 indlæg

I specialet diskuteres det hvorvidt der er tale om et spændingsfelt mellem etik og indtjening inden for corporate social responsibility.
I specialet diskuteres det hvorvidt der er tale om et spændingsfelt mellem etik og indtjening inden for corporate social responsibility. Diskussionen tager udgangspunkt i virksomheders motiver bag udførelsen af CSR - hvorvidt der tale om eftergivenhed ud fra et pres eller om egen moralsk overbevisning.

Overordnet analyseres problemstillingen i at forene virksomheders CSR-aktiviteter med bundlinjen med udgangspunkt i de mere kritiske holdninger til CSR. Desuden præsenteres det nyere begreb corporate social innovation (CSI) som mulig løsningsmodel på spændingsfeltet, samt hvordan CSI kan være med til at opveje nogle af de fremførte kritikpunkter ved CSR.     
 

Du kan læse hele specialet her

Relaterede artikler

Den Sociale virksomhed med stort S - Nobelprismodtager, grundlægger af Grameen-bank og ophavsmand til konceptet om mikrolån, Muhammad Yunus, præsenterer i de...
Red CSR-rapporten fra sig selv - CSR-rapporten skaber sjældent den forventede værdi af to årsager: Den når ikke ud til de vigtigste interessenter, og alt...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

50 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Social media manager

Frist: 22. august

Kommunikationskonsulenter

Frist: 21. august

Kommunikationsrådgiver

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.