Etik over for profit - en kritisk diskussion af begrebet CSR

I specialet diskuteres det hvorvidt der er tale om et spændingsfelt mellem etik og indtjening inden for corporate social responsibility.
I specialet diskuteres det hvorvidt der er tale om et spændingsfelt mellem etik og indtjening inden for corporate social responsibility. Diskussionen tager udgangspunkt i virksomheders motiver bag udførelsen af CSR - hvorvidt der tale om eftergivenhed ud fra et pres eller om egen moralsk overbevisning.

Overordnet analyseres problemstillingen i at forene virksomheders CSR-aktiviteter med bundlinjen med udgangspunkt i de mere kritiske holdninger til CSR. Desuden præsenteres det nyere begreb corporate social innovation (CSI) som mulig løsningsmodel på spændingsfeltet, samt hvordan CSI kan være med til at opveje nogle af de fremførte kritikpunkter ved CSR.     
 

Du kan læse hele specialet her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også