Et brand i brand - hvad nu?

Skrevet af

Redaktionen Kforum

907 artikler

57 indlæg

Der udskrives hermed en navnekonkurrence. Opgaven er at finde et nyt navn, logo og værdigrundlag til det land, der tidligere gik under navnet Danmark. Landet har under de seneste ugers uroligheder frasagt sig alle ydre kendetegn, ambassaderne er rømmet, og indbyggerne er gjort til internationale pariaer. Det nu navnløse land har delt sig i to lejre: kulturkonservative kapitalister har dannet en alliance med venstresnoede pladderhumanister rettet mod tilhængere af den ubetingede ytringsfrihed - en gruppe, der bl.a. omfatter Jyllandsposten, Ekstra Bladet, Dansk Folkeparti og Anders Fogh Rasmussen. En de-merger kan blive nødvendig, og der tages forbehold for, at endnu en navnekonkurrence derfor kan blive udskrevet.

 

Danmarks førende brandforsker Majken Schultz har i utvetydige vendinger forklaret indbyggerne, hvad der gik galt: Man fejlede, fordi befolkningen og dens regering ikke i tide udstedte en fatwa mod Jyllandsposten og stenede den samlede chefredaktion. Vi tillader os at tolke udtalelserne derhen, at rebranding ikke er tilstrækkeligt, og at mere radikale metoder såsom denne navneproces må tages i anvendelse. Majken Schultz er derfor oplagt som overdommer i konkurrencen.

Der stilles følgende krav til de indkomne forslag:

  • Der ønskes et internationalt klingende navn, som landets eksportvirksomheder nemt kan referere til.
  • Landets nye logo må ikke indeholde religiøse symboler såsom kors, og farverne rød og hvid må ikke indgå. Logoet må ikke kunne tolkes i nogen som helst retning og skal i enhver henseende være resistent over for brandbare væsker.
  • Der ønskes et værdigrundlag, der signalerer ytringsfrihed, men som klart afgrænser, hvad man kan ytre sig om.
  • Begreber som globalt udsyn, ansvarlighed, rummelighed og tolerance skal indgå centralt i værdigrundlaget.
  • Der ønskes et forslag til, hvad der kan erstatte det hidtidige kongehus, med henblik på at bevare landets styrkeposition indenfor ugebladsindustrien.
  • Der ønskes et forslag til, hvad man kan stille op med ordet "Jylland".

Bureauer med omfattende erfaring inden for globalt orienterede værdi- og forandringsprocesser vil blive foretrukket.

Dommerkomiteen vil udover Majken Schultz bestå af tidligere kulturredaktør Flemming Rose, Abu Laban, Naser Khader, Hans Skov Christensen og tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen.

Forslag sendes Dansk Industri, der i samarbejde med Institut for Menneskerettigheder midlertidigt har overtaget styringen af landet.

Relaterede artikler

En rigtig kursusbog - Mads Christian Esbensen og Bo Bredsgaard Lund har smidt en vægtig sag på bordet for dyrkere og iagttagere af politisk ko...
Branding 3.0 - Først var produktet i fokus for brandingen. Så kom virksomheden i centrum. Og nu rækker brandingen ud efter virksomheden...
Superbrandet ’Majken Schultz’ - Brandingteoriernes førstedamer, Majken Schultz og Mary Joe Hatch, har skrevet en læseværdig bog som bringer branding på ...
Logo go - Logoer skal virke og virke. Som en knytnæve i synet. Som en god popsang i øret. Som en tryg fornemmelse i maven. Se her,...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

52 JOB

Studentermedhjælpere

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Communication Intern eller Employer Branding Intern

Frist: 22. november

Studentermedarbejder

Frist: 15. december

Praktikant

Frist: hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.