Erhvervs-journalistikken er ufarlig

De tre store morgenaviser lever på ingen måde op til deres egne journalistiske idealer når det handler om erhvervsstof. Tværtimod: Aviserne er ukritiske og præget af vanetænkning. Det viser et speciale fra Århus Universitet som gennemgår 1365 artikler.
af Anna Knorborg Buschmann, Annabeth Garvold

Anna Knorborg Buschmann og Annabeth Garvold har gennemgået de tre morgenaviser i ugen 22-28. oktober i fjor. Samtlige artikler, noter og henvisninger er tjekket for om de kan siges at være udtryk for erhvervsjournalistik.

Derudover er forsider og sektionsforsider i de tre aviser gennemgået over en hel måned. 1365 erhvervsartikler er herved møjsommeligt vurderet efter 27 kriterier. Hvilken branche handler artiklen om. Er det ind- eller udlandsstof? Hvilken journalistisk genre? Hvor mange citerede kilder og hvilken type kilder? - er blot et udpluk af spørgsmålene.


Læs specialet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også