Er markedsføring kørt træt

Marketing-guruen Philip Kotler er i Danmark

Markedsføring har altid levet af det nye, hvad enten det var det nye produkt eller det nye råb om samme på markedspladsen. Men selve sagen, markedsføringsfaget har udviklet sig meget lidt. Jo, i 80’erne kom direct marketing og forlængelsen - one-to-one markedsføring - til. Der er kommet trade marketing, internet-marketing osv. Men fundamentalt er det varianter over det samme. Og at marketing er i krise, kan vel aflæses af, at alle reklamefolk nu taler om kommunikation i stedet for om marketing. Men det kan nok også konstateres, når markedsføringens grand old man, Philip Kotler, kan lanceres som noget helt nyt, når han gæster København fredag. Han skrev i 1967 grundbogen "Marketing Management" og den er brugt som bibel for alle i markedsføring (for dem der kæmpede sig igennem de 900 sider) i over 30 år.

 

Så kunne man måske tro, at det var fordi indsigten var så dyb, at bibelen holdt sig. Helt sådan er det nu ikke helt. Henrik Dahl betegnede engang Kotlers modeller som værende af "den type, hvor man skriver de ord og begreber, der undrer én, ned på et stykke papir, indeslutter hvert begreb i en rektangel og forbinder rektanglerne med dobbelte implikationspile."

 

Men nu kan man selv opleve, om manden virkelig har visket tavlen ren for intetsigende pile, og nytænkt verden, som forannonceringen lover.

 

Arrangement afholdes 24. oktober på Det nye Teater.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også