K-chefen: Død eller levende?

Enten risikerer k-chefen at forsvinde, fordi hun bliver overflødig og ligegyldig for forretningen - eller også får hun max impact på virksomhedens udvikling i fremtiden.
af Jakob Rasborg
Danske virksomheder er i en rivende udvikling og mange af dem står over for at revolutionere hele deres virksomhedsgrundlag. Kig bare på pengeinstitutterne, der er gået fra at være rene finansielle virksomheder med fysisk tilstedeværelse til at være IT-virksomheder på det finansielle marked.
 
Mange andre brancher vil følge med, men vil k-chefen dø eller sejre i denne transformation?
 
Den ubevægelige K-chef. GettyImages.
 
K-chefen dør, hvis
 
K-chefen blot er tilfreds med at være CEO’ens bedste ven
Fint, godt og flot, at k-chefen er tæt på topchefen og direktionen. Men er der stor nok tilfredshed med det, så finder virksomhedens nye CEO hurtigt nye ”bedste” venner, der kan udvikle forretningen.
 
K-chefen spiller efter gamle regler
Virksomhedens behov udvikler sig hele tiden. Det samme gør kommunikationsområdet. Derfor skal k-chefens initiativer følge med udviklingen. Det er ikke længere nok at toptune intranettet og sikre god ledelseskommunikation. K-chefen skal selv ud og opsøge de nye muligheder og tilknytte dem til k-området. En k-chef, der ”føler sig overset”, har fået efter fortjeneste. 
 
Hvis K-chefen føler sig overset, er det nok fordi hun spiller efter for gamle regler. GettyImages.
 
K-chefen overlader sit k-ansvar til andre
Nye behov i virksomheden skal identificeres og handles på. De skal ikke overlades til andre afdelinger blot fordi, det ikke traditionelt er noget, der har ligget i k-afdelingen. Handler det om kommunikation, der er afgørende for forretningen, skal k-chefen vurdere initiativer, der kan løfte forretningen. 
 
K-chefen nøjes med at flytte viden
For K-chefen kan det være fristende at fokusere på sit gamle patent på at kommunikere og flytte viden fra A til B. Faktum er bare, at udviklingen har fjernet dit patent. Til gengæld er der masser af behov for din egen k-viden i alle virksomhedens vigtigste forretningsprocesser – i R&D, Produktion, Markedsføring, salg - og selvfølgelig i IT.
 
 
K-chef med den rette power. GettyImages.
 
K-chefen overlever, hvis
 
Den nye forretningsmodel er k-chefens vigtigste område
K-chefen prioriterer sine ressourcer og skaber værdi for forretningen, fordi hun forstår, hvordan den nye organisation fungerer. Hun kender forretningsmodellen i detaljer og forstår, hvordan hun ved hjælp af kommunikation kan løfte forretningen. K-chefen har frontrunner-potentiale og er med til at forme virksomhedens fremtidige strategi på højeste plan.
 
K-chefen skaber ny forretning ved at skabe sammenhæng
K-chefen bevæger sig ud i forretningen og har altid fingeren på pulsen. Opbygger et stærkt internt netværk og relationer til forretningens gamle og nye kerneområder og nye nøglemedarbejdere. De helt store virksomhedsudviklere kommer fortrinsvis fra IT, Marketing og virksomhedens eget kerneområde. K-chefen vil i fremtiden kombinere kerneområdets strategier med IT og marketing og skabe et nyt momentum for virksomhedens kontakt til kunderne. 
 
Hvis K-chefen skal overleve, må hun vise, at hun kan trække viden ud af kerneområderne og skabe nye og bedre kunderelationer. GettyImages.
 
K-chefens nye virtuelle forretningsmodel inkluderer alt fra sociale medier til virtuelt samarbejde
K-chefens indsigt i alt fra kommunikation via sociale medier til nye former for virtuelt samarbejde og kundepleje skaber en effektiv og bedre kommunikation mellem medarbejdere og eksternt med kunder og samarbejdspartnere. Derfor er K-chefen også bedste ven med virksomhedens CEO - fordi hun forstår at oversætte det IT-chefen har prøvet at fortælle de sidste 10 år. Nemlig at IT er virksomhedens bedste konkurrenceparameter, hvis man forstår at koble det til et forretningspotentiale.
 
K-chefen henter budgetter, der batter
Det nye fokus på forretningspotentiale skaber selvsikkerhed og behov for større budgetter, da hele forretningen skal tænkes ind i samarbejde med andre afdelinger. Det skaber behov for at tænke stort og ruste afdelingen til den mere dynamiske elektroniske tidsalder, og til at løfte de nye k-opgaver, der løfter forretningen. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også