En totaloplevelse med Lego

Legokoncernen står overfor en omstrukturering af deres markedsføring.
af Marisa Moltke

Susanne Bæk Hansen fra Legos Shows & Events afdeling arbejder på at få meget mere aktivitet ud i butikkerne: "Lego ser eventen som en frugtbar mulighed for at kunne kommunikere direkte med kunderne i butikkerne. Det er ikke kun de fysiske rammer om Lego, der har brug for en ny iscenesættelse. Selve produktet er også under udvikling med henblik på konkurrencen fra den elektroniske underholdningsbranche. Og det er jo unægteligt sværere at zappe væk fra en live event end fra et reklamespot i fjernsynet. Dertil kommer den altoverskyggende trussel fra computerspil og lignende hvor børnene konstant stilles overfor nye fristelser."

 

Lego MindStorms er navnet på et af projekterne, hvor der arbejdes på at indbygge chips i Legoet, og på den måde skabe den såkaldte intelligente legoklods, der bl.a kan resultere i diverse Legorobotter. Men konkurrencen er hård, for en Legorobot skal være i rigtig god form, for at holde tempoet med den underholdning som computeren tilbyder. Og det er så her, Lego kan håbe, at iscenesættelsen ude i butikken gør sit til, at en robot bliver mere end bare en robot.

 

Legokoncernens Shows & Events afdeling søger i disse dage medarbejdere til udvikling af en ny global markedsføringsstrategi. Indkøbet af Lego skal gøres til en oplevelse, der kan konkurrere med mange af de underholdningstilbud, som de kære små ellers udsættes for. "Tiltaget bærer navnet Fun & Information. Filosofien er nemlig, at mediebilledet er så spækket med informationer og nærgående tilbud, at forbrugerne vil være meget positivt indstillede over for events, de selv aktivt opsøger. Eller i hvert tilfælde har oplevelsen af selv at vælge. Der skal med andre ord nyt liv ude på hylderne", siger Susanne Bæk Hansen. Man kan diskutere, hvor megen frivillighed, der er forbundet med pludselig at befinde sig midt i en intergalaktisk krig, når man bare skulle købe en uskyldig månescooter. Men hvorom alting er, skal købet af Lego i højere grad formidle en meroplevelse. De gammeldags legetøjsbutikker mister nemlig kunder til centre som Bilka. Her er vareudbuddet så varieret, at man som produkt skal råbe højere og højere for at blive købt. Skeler man til udlandet, er den fysiske iscenesættelse af varerne og den følgende meroplevelse allerede hverdag.

 

Tænk bare på den totaloplevelse det må være at købe sine løbesko i et af Nikes templer, en Nike Town, i U.S.A. Alene begrebet Nike Town signalerer et sluttet mikrokosmos med en dertil hørende vifte af muligheder.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også