En stensikker vej til succes er en fiasko

Reklamebranchens Grand Old Lady Hanne Feldthus er aktuel med en bog om fiaskoer. En lille bog, der samler op på de mange succesrige år hos Danmarks mest succesrige reklamebureau Wibroe, Duckert & Partners. I bogen fortæller hun ganske læseværdigt om egne og andres fiaskoer. Alt sammen, fordi fiasko er en evig kilde til visdom. For at spænde ben for reklameoraklet bad Kforum hende skrive en lille tekst om den stensikre vej til succes. Fiasko er vejen til succes, hævder reklamebranchens mest succesrige og berømte planner skråsikkert. For løsningen ligger altid i problemet.
af Hanne Feldthus
Succes får man, hvis man overvinder sine naturlige, men beklagelige modvilje mod at beskæftige sig med fiasko og problemer. Når du kan konstatere, at du har et problem, så bliv ved med at undersøge, hvad problemet består i, og hvordan det er opstået, indtil du er sikker på, at du har forstået, hvad det går ud på. Lad dig ikke affeje af overfladiske symptomer, kom til bunds i sagen, for når man har forstået, hvad det virkelige problem er, så ligger løsningen lige for. Lad mig komme med to eksempler:

Eksempel 1
En virksomhed har problemer med salget. Det falder måned for måned, og salgschefen og marketingchefen beskylder gensidigt hinanden for ikke at gøre deres arbejde godt nok. Marketingchefen bliver hånet for at køre for dårlige annoncekampagner uden opmærksomhedseffekt. Salgschefen får skyld for ikke at sælge varerne igennem til detailhandlen. Ingen af delene er imidlertid rigtigt, men det finder man ikke ud af, før den øverste chef sætter gang i en hurtig undersøgelse, der viser, at det hverken skyldes salg eller marketing, men at det handler om, at indkøbsafdelingen ikke sørger for at have tilstrækkelige mængder på lager af de varer, der er på kampagne. Det burde salgs- og marketingchefen med en minimum af indsats have kunnet finde ud af, men da de var mere optagede af at forsvare deres arbejde og smøre aben af på hinanden, undlod de at komme til bunds i problemet. Af respekt for læsernes intellekt vil jeg undlade at nævne, hvad løsningen var. Den giver, som påstået ovenfor, sig selv.

Eksempel 2

De ansatte i en afdeling er jævnt hen utilfredse og påpeger til den årlige personalesamtale, at de synes, der er for lidt liv i afdelingen. De foreslår selv, at man spiller noget mere musik. Ledelsen går straks i gang med at finde ud af, hvordan man kan sætte rumopdelinger op, så der kan spilles musik uden at forstyrre tilstødende afdelinger. En dejlig uforpligtende og håndgribelig løsning. Musikken hjælper dog lige fedt.

Først da man en dag får sat sig ned og talt om, at medarbejderne savner deres chefs involvering i afdelingens daglige arbejde, får man løst problemet med medarbejdertilfredsheden.

Før i tiden var det et kompliment at blive kaldt en problemknuser, i dag skal man være løsningsorienteret, men hvad hjælper løsninger, der ikke har noget med problemet at gøre? Hvad skal man med høj musik, hvis man savner sin chef?



Den stensikre vej til fiasko udkommer på Gyldendals Business den 27. februar 2009. Bogen koster 249,00. Bogen kan købes i boghandlen fra den 27. februar.

Køb den her


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også