Google Glass er død eller...

Google annoncerede forleden at de lukker og slukker for Google Glass. Sådan blev det i hvert fald fortolket i medierne. Det er rigtigt at prototypeversionen nu stopper, men det er kun for at genopstå som et ”rigtigt” produkt. I mellemtiden har Glass været en isbryder for andre produkter. På baggrund af et mindre forskningsprojekt præsenteres her et bud på fremtiden for intelligente briller.
Foto: Getty images
 
Personligt er jeg ligeglad med Google Glass. Jeg er ikke teknologifetichist men interesserer mig blot for nye trends der påvirker adfærd og relationer. Om Google Glass dør eller lever, er i sig selv ikke interessant. Derimod er det interessant at vurdere hvad der sker med udviklingen af produktkategorien. Men lad os til en start gøre Google Glass-historien færdig. Følgende er beskeden fra Google: 
 
Beskeden fra Google
Hvis du vil booke en aftale hos Google Glass Store i London, får du denne besked. Butikken lukkede for et par måneder siden.
 
 
Mange forskellige medier har primært udlagt det negativt at Google stopper deres projekt. Hvilket er ret forkert. Google stopper med at producere deres prototype-brille. Men de kører videre med samme platform og vedbliver at understøtte de eksisterende briller der bruges primært i erhverv (hospitaler og produktion). Udviklingen af Google Glass rykker ud af Googles eksperimenterede afdeling og ind i Nest hvor det bliver en rigtig afdeling. Der er altså tale om at gå fra prototype til rigtigt produkt. Nest er ledet af Tony Fadell der var ansvarlig for iPod’en, og der spås gode chancer for at han kan styre Glass frem mod et forbrugervenligt produkt.
 
 
Dataopbevaring er en skjult bombe
Google har brugt årene siden lancering i 2012 på at lære fra brugere (explores), og den viden skal nu omsættes i en ny Google Glass-version. Hvornår den kommer og hvordan den kommer til at se ud, vides ikke. De vigtigste pointer som de bør tage med i nyudviklingen, som jeg ser det, er:  
  • Glass er i øjeblikket blandt andet styret af tale hvilket er dybt problematisk i social interaktion. Andre former for input skal introduceres.
  • Google Glass har i øjeblikket størst anvendelighed i særlige erhverv, i sportssammenhænge (Health & Fitness) og for folk med funktionsnedsættelse af forskellig art (eksempelvis blinde).
  • Kamerafunktionen er et problem i forhold til at sikre tillid og tryghed i interaktion. Samtidig er det kameraet der muliggør nye, spændende funktioner (eksempelvis scanning af det nære miljø, AR).
  • Det er en udfordring at det som brugeren ser, alene er en privat oplevelse – så det skal blive lettere at kunne dele og have en fælles oplevelse i sociale sammenhænge.
  • Dataopbevaring er en tikkende bombe under produktkategorien der ikke er løst.
  • Mulige synsproblemer ved længerevarende brug er også en tikkende bombe.
  • Designet af brillen skal lægge sig så tæt op ad kendte æstetiske briller der rammer ind i modeindustrien. Det skal være cool før det bliver et hit.  
Se præsentationen fra Digitalebriller.dk.
 
 
Google Glass har været en isbryder
Google Glass har taget alle tæskene mens andre produkter i stilhed er fulgt i slipstrømmen. Variationen og designet vidner i sig selv om en fremtid der nærmer sig hastigt.
 
 
 
De mange produkter der kun lige er kommet på markedet eller kommer det i 2015, vidner altså i sig selv om en trend der er større end mange måske lige tror. Jeg har i samarbejde med analysebureauet OgTal undersøgt hvad danske studerende tænker.   
 
 
Der er allerede stort kendskab til produktkategorien.
 
 
Det er primært studerende fra de merkantile fag der kan se fidusen. 
 
Hvordan ser fremtiden ud?
Man skal aldrig spå om fremtiden. Men hvis man sammenkører surveys, big data-analyser af magasiners anmeldelser og twitter-aktivitet (foretaget sammen med OgTal), Gartners hypecyclus, Moors teknologilov, Googletrends og andre undersøgelser (eksempelvis Business Insider) samt Rogers Diffusion of Innovation, kan man tentativt foreslå følgende model:
Et forsøg på at forudsige hvornår smart glasses vil blive købt og brugt af brugere ud fra Rogers Diffusionsteori. Vi taler om syv til ti år før majoriteten vil bruge en variation af brillen.  
 
Hvordan vil udviklingen se ud?
Jeg har udviklet følgende model der beskriver hvordan udviklingen inden for smart glass-teknologien formentlig ser ud. 
 
 
Konklusion
Så jo, Google Glass som vi kender produktet, er dødt. Jeg har selv et par liggende til en købsværdi af 9.000 kroner som formentlig aldrig vil blive brugt igen. På den måde er Googles tilgang til produktlanceringen en smule træls. Det er simpelthen for lang tid at køre med et betaprodukt på markedet som folk investerer mange penge i, og så fuldstændig trække det tilbage. Men som sagt: platformen og supporteringen kører videre – og det voksende Glass at Work-program kører videre. Ligesom andre produkter kommer marcherende. Så når pris, design og funktion om fem til ti år rammer det gyldne spot, vil mange rende rundt med versioner af intelligente briller. Husk på at der fandtes smartphones fra midthalvfemserne, men at udviklingen først tog fart i 2010 med Android-styresystemet og iPhone 3G. Intelligente briller bliver ikke den nye smartphone, men kommer til at eksistere i en økologi med denne.
 
Personligt er jeg som sagt ligeglad med Google Glass. Men jeg kan se store potentialer i produktkategorien i en række sammenhænge. Og desværre vil vi også komme til at se Alone together- og Continous Partial Attention-bølgen brede sig yderligere og skabe mærkelige nye former for samtalekulturer og måske endda problematiseringer af evnen til empati. Derfor er tidlig ny kritisk viden så vigtig. 
 
 
Læs mere om google glass og smart glasses her:
 
 
 
 
 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job