En kulturanalyse af eventorganisationen World Outgames 2009

Balancens kunst – en kulturanalyse af eventorganisationen World Outgames 2009
af Mikkel Bechshøft
I disse dage er eventorganisationen World Outgames 2009 under hårdt pres fra medierne. Beskyldninger om misbrug af skatteydernes penge, for få sponsorkroner og mulige programnedskæringer er nogle af temaerne i pressen.

Det har aldrig været let, at stable en stor event på benene. Specialet om World Outgames 2009 undersøger derfor hvilken kultur- og ledelsesmæssig balance, der kræves i en eventorganisation. På den ene side er kreativitet et grundlæggende vilkår for eventorganisationer, men samtidig er der også krav til ordentlighed, kontrol og systematik. Hvordan hænger det sammen i den kultur og ledelsesstil der kan identificeres i World Outgames 2009?
Store internationale events spiller en central rolle i den omdiskuterede oplevelsesøkonomi. Danmarks regering har anerkendt betydningen af events som drivkraft for bl.a. turisme og nation branding, og har derfor formuleret et ønske om at professionalisere håndteringen af store internationale begivenheder i Danmark – specielt efter det katastrofale H.C. Andersen år. Konsekvenserne af fejlslagene events kan nemlig være særdeles omfattende. Dårlig økonomi, ringe programindhold, kaotisk planlægning, osv. er gode historier i både den nationale og internationale presse. Samtidig tager deltagerne hjem med en dårlig oplevelse, og spreder budskabet i deres omgangskredse. Skal Danmark en dag være vært for OL, så skal der være styr på håndteringen af store internationale events.
I 2009 afholdes verdens største sport-, kultur- og menneskerettighedsevent for homoseksuelle, World Outgames, i København. Eventen ledes af et sekretariat med direktør Uffe Elbæk i spidsen. Sekretariatet var i foråret 2007 genstand for min analyse af kultur og ledelse i en eventorganisation. Events er nemlig ikke som andre fysiske produkter. Ifølge professor Preben Melander er det en kompleks opgave med ofte uklare mål og kritiske produktionsvilkår at skabe en event. Der er en lang række af usikre ydre påvirkninger, der er sparsomme ressourcer af tid og penge og man må i høj grad improvisere sig frem. Disse vilkår må formodes at stille ganske særlige krav til kulturen og ledelsen i en eventorganisation.

Da organisationskultur er en særdeles svær størrelse at ændre, gælder det om fra starten at få etableret et hensigtsmæssigt organisationskultur fundament. Specialet behandler således to centrale spørgsmål i relation til kultur og World Outgames: Hvilken kultur kræves der for at skabe en succesfuld event, og hvordan matcher kulturen i World Outgames den optimale kulturmodel? Har World Outgames med andre ord fat om balancens kunst i organisationens kultur- og ledelsesmæssige fundament?


Læs hele specialet her.


Specialet blev bedømt med karakteren 10.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job