En guide til coolness

Det er det, de unge vil ha' !
af Observer

Det kan være rasende svært for annoncører at vide, hvad der er cool hos de unge. Derfor giver Troels Evold Winding, chefredaktør for Chili Group, nogle retningslinjer for, hvordan man kan finde de unges smag - også før den rigtig slår igennem. Troels Evold Winding giver som eksempel tøj- og skoproducenten Puma, der for nylig er blevet kåret som verdens mest cool varemærke. Dette er sket ved at benytte 250 såkaldte cool-hunters fra Asien, USA, Europa og Sydamerika, der har rapporteret tilbage, hvad der er cool i deres område. Troels Evold Winding sporer Pumas succes tilbage til, at firmaet ikke reklamerer lige så voldsomt som konkurrenten Nike, der endte længere nede på listen. For meget markedsføring kan være et minus, da det nedsætter varemærkets coolness, og på længere sigt gør det varemærket mindre attraktivt, også hos de forbrugere, der ikke definerer andres stil. De unge er nemlig imod McDonalds-effekten, hvor alting er ens, skriver Troels Evold Winding. Deres produkter skal afspejle deres personlighed, og derfor er det vigtigt, at en mobiltelefon eksempelvis kan fås med mange forskellige covers og skærmbilleder. Dette ses også på de mange t-shirts med personlige statements trykt på. Det gør brugerens t-shirt til en del af hans eller hendes personlighed, og det er dette, man skal holde sig for øje, når man laver varer til de unge: Valgmuligheder nok til at de selv kan sammensætte deres stil.
Børsen 11-02-2004

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job