Ny pengesedler er på vej til danskerne. Efter en designkonkurrence er en vinder kåret.
Kforum anmelder designet. Vinderen har dekoreret sedlerne med danske broer og oldtidsfund. Resultatet er et trist, bagudskuende udtryk, hvor pænheden og den klaustrofobiske nationalromatik vandt over kunstner Kaspar Bonnéns langt bedre og vildere bud.

De nye pengesedler, som de fremstilles på Nationalbankens
hjemmeside.
Pengesedlens evige opdatering
Selvom vi alle har dankort og køber mere og mere på
nettet, er der alligevel brug for pengesedler - gode gamle
papirpenge, som man kan tænde sin cigar med eller have som en
stor rulle i inderlommen som i en gammel amerikansk film. I gamle
dage var det meget svært at lave falske penge - det
krævede håndelag og specialværktøj - i dag
skal man bare have en farveprinter eller en kopimaskine for at
kunne lave en vellignende kopi af de fleste pengesedler.
Altså skal vores sedler regelmæssigt opgraderes for at
blive yderligere falsknerisikrede. Det er ligesom kampen mod doping
i sportens verden: Myndighederne er i et evigt kapløb med
mørke kræfter om snedigere kontrol og snedigere
måde at snyde på.
Derfor skal vi allerede i år til at have nye
pengesedler.
En 10'er holder 20 år
Den nuværende seddelserie er ikke mere end 12 år gammel
og skal over de næste tre år skiftes ud. Det virker som
meget kort tid, men det er faktisk normen, at en seddelserie holder
15 til tyve år. De ældste pengesedler, jeg personligt
kan huske, var dem med H.C. Andersen og storkereden på
10'eren. Denne seddelserie blev introduceret i 1952, men allerede i
1964, da den sidste seddel var sat i omløb, begyndte
mændene bag serien, tegneren Ib Andersen og grafikeren Gunnar
Biilman Pedersen, at arbejde på en ny serie. Denne nye serie
kom i 70'erne og havde danske dyr som motiver. Alle over
teenagealderen husker 20'eren med gråspurvene, 50'eren med
fisken, 100 krone-sedlen med natsværmeren osv., osv. I 1997
fik vi den gældende serie, som greb tilbage til kendte
danskere som motiver samt en masse romansk ornamentik fra gamle
danske kirker. Kvalitetsmæssigt et trin nedad i forhold til
dyreserien. Jeg tænker stadig på 1000 krone-sedlen,
hver gang jeg ser et egern. Man kommer nemlig til at holde af
pengesedler. Og ideelt set holder man af dem for mere end deres
pålydende værdi - hvis de er vellykkede, er de
små kunstværker i sig selv.

Den nuværende serie
Farvel til Karen Blixen. Goddag til Sallingsundbroen
I år siger vi altså farvel til Karen Blixen og goddag
til - Sallingsundbroen. En komite nedsat af Nationalbanken valgte
broer som gennemgående tema for de nye danske sedler - og
udskrev så fornuftigt nok en konkurrence blandt udvalgte
danske kunstnere om, hvordan de nye sedler skulle se ud. Da
konkurrencen var slut, stod Nationalbanken og vaklede mellem to
forslag, som blev sendt til videre bearbejdning: Kaspar
Bonnéns funky og flippede farveeksplosioner med både
broer, opvask og Eamesstole, der ville have gjort danske
pengesedler til samtaleemne viden om på kloden - og en lidt
pigeforsigtig bleg serie af Karin Birgitte Lund med douchefarvede
broer og oldtidsfund. Man valgte den sidste model - og nu ser vi
den første færdige seddel i den nye serie.
Og med fare for at blive beskyldt for at være negativ
må jeg desværre sige, at denne anmelder er ikke
begejstret. Karin Birgitte Lunds lavmælte og forsigtige
tegnestil lader sig dårligt oversætte til gravure, og
resultatet er en seddelserie, der kun er ganske lidt mere
mindeværdig end et blankt stykke papir.

Kaspar Bonnéns alt andet end kedelige bud nye danske
pengesedler. Et modigt andenpladsforslag forkastet af en alt for
forsigtig Nationalbank.
Karin Birgitte Lunds oprindelige vinderforslag, som siden blev
modificeret.
Broer - hvor kedeligt
Men lad os tage det fra en ende af: Først er der valget af
broerne som overordnet tema. Jeg
synes, det både er banalt og fortærsket. Broen som
symbol på alt muligt er mildt sagt set før - og
figurerer endda på Eurosedlerne, hvilket burde være
grund nok til at fravælge dem. EU har aldrig haft en heldig
hånd med symboler. Men når nu broerne er givet fra
Nationalbankens side, kunne man i det mindste vise dem på en
interessant måde. Det er desværre ikke tilfældet
- alle motiver præsenteres på en banal måde som
postkort fra en kedelig fortid. Det er, som om holdet bag
seddelserien har fået gummiarme i løbet af arbejdet
med sedlerne. I hvert fald kan man se, at det oprindelige
konkurrenceforslag havde langt mere saft og kraft end det resultat,
vi nu præsenteres for. Kompositorisk er det, som om sedlen
skøjter i alle retninger uden at kunne samle sig om at blive
en helhed. Man har valgt et åbent og udetaljeret udtryk, der
med en præcis komposition KUNNE byde på et moderne
udtryk som modvægt til pengesedlernes historiske
filigrannatur - men desværre: Den asymmetriske komposition
savner spænding, og de to hovedelementer - broen og tallet -
står lidt forkølet og hoster til hinanden uden at
få gang i en "broduktiv" samtale, så selv Limfjorden
med den dejlige ø Mors virker lige så kedelig som en
søndag eftermiddag i gråvejr. Bagsiden med oldtidsfund
og et umådeligt blegt kort, hvor man er i tvivl om
figur/grund-forholdet er om muligt endnu mere trist. Geografisk er
der ingen mennesker, der ikke er danskere (og fra den tid hvor man
stadig havde geografi i skolen), der kan placere, hvor
kortudsnittet er fra. Og endelig mangler sedlen fuldstændig
detaljer, der kunne løfte den ind i værdipapirenes
sfære. Man har således droppet den traditionelle
guillocheornamentik - selv som en hilsen til fortiden, der ellers
er så stærkt til stede i seddelserien.
Men bevares. Der er da også pæne ting at sige: Den er
flot trykt, de sikkerhedsgrafiske tricks er imponerende, og den
specialtegnede skrift ved Steen Ejlers og tegnestuen Pleks er
nydelig - en ærkedansk skrift med hilsner til
skrifttegningens oldnordiske kæmper og et listigt
bølgemønster. Ærgerligt, at man ikke har kunnet
mønstre den samme formvilje i arbejdet med sedlens
komposition og øvrige udtryk.
En bro indad og bagud
Man sidder tilbage og ærgrer sig over, at komiteen ikke havde
modet til at bearbejde Kaspar Bonnéns forslag, der
bogstavelig talt kunne have dannet en bro til nutiden. Som
seddelserien ser ud nu, repræsenterer den en tidslomme, hvor
alt peger indad og bagud - en lidt deprimerende status her ved
afslutningen på det første årti i
globaliseringens tidsalder. Hvis denne seddelserie også
holder de ti til tyve år, der er normen, bliver det sikkert
den sidste danske serie, inden vi går over til Euroen. Og
hvis det holder stik, er den gode nyhed, at Nationalbanken med de
nye sedler har gjort sit til, at savnet til den tid ikke bliver for
stort.