Rekruttering 2.0: Mød mig på Facebook

Den traditionelle virksomhed sidder på sin flade under en jobmesse og deler trykte brochurer og kuglepenne ud til unge jobsøgende. Den nytænkende virksomhed rekrutterer også via sociale medier, hvor millennial-generationen hænger ud 12 timer om ugen. Her er fem gode råd til, hvordan virksomheden bruger Facebook og andre sociale medier på den rigtige måde – uden at sætte sit omdømme over styr.
af Jane Meldgaard Johansen, Ivana Lamy Zulcakova

På trods af finanskrise og i takt med internationaliseringen vil virksomhedernes kamp om de unge talenter intensiveres i de kommende årtier, da flere og flere fra Baby Boomer-generationen skal på pension. Millennials er navnet på generationen født efter 1980, som er vokset op med internettet og netop nu er ved at gå ind på arbejdsmarkedet. Det er dem, kampen vil stå om.

Da millennials i gennemsnit er online 12 timer om ugen, mister traditionelle envejs-kommunikationskanaler pusten i rekrutteringskampen. Virksomheder skal altså blive gode til at fange millenials, hvor de er. Men hvordan bevarer virksomheden sit corporate image, når den går på Facebook? Og hvordan udnytter man de sociale medier på den bedst mulige måde, når der skal hentes forstærkning til virksomheden?

Disse spørgsmål har vi besvaret i vores speciale, som analyserer rekrutteringskanalerne for en stor dansk international virksomhed. Efter aftale med virksomheden er det ikke muligt at offentliggøre selve specialet, men fem gode råd til, hvordan sociale medier - i samspil med de traditionelle kommunikationskanaler - kan anvendes i rekrutteringen, vil vi gerne dele ud af.


1. Lad medarbejderne gå online
Det er vigtigt at have en strategi, som viser, at virksomheden deler de unges interesser og værdier. Ifølge det globale PR-bureau Edelmans Troværdighedsbarometer er den mest troværdige talsmand, en virksomhed kan have, en person, som de unge kan identificere sig med, og som deler de samme interesser. Altså en, hvorom de kan sige: "Her er en person som mig".

Lad medarbejderne frem for alene HR-afdelingen kommunikere til de kommende medarbejdere. Det er ikke kun virksomheden, der er vigtig for millennials, men også kollegerne og arbejdsmiljøet er af stor betydning. Derfor tager flere og flere virksomheder medarbejdere med på jobmesser. Medarbejderne personificerer arbejdspladsen og skaber troværdighed som virksomhedsambassadører. På den måde ender præsentationen ikke som et portræt af en kunstig og overfladisk virksomhed.

Der er beviser for, at det kan laves særdeles kreativt. Det er Deloitte (som af Business Week i 2007 blev kåret til den bedste arbejdsplads at starte en karriere i) et godt eksempel på. Deloitte lancerede en intern videokampagne, hvor medarbejderne i USA frit kunne udtrykke deres personlige billede af Deloitte som arbejdsplads. Videoerne blev publiceret internt og på YouTube. Andre medier fik også hurtig færten af projektet, og sådan fik Deloitte oven i købet gratis medieomtale. Videoerne er underholdende og meget originale. Dette må siges at være den mest troværdige employer branding, en virksomhed kan opnå: Glade medarbejdere, som har lyst til at vise deres virksomhed frem på en online markedsplads med hele verden som tilskuer.


2. Gå i Googles fodspor - indkald til webinar
Som opfølgning på en jobmesse eller andre rekrutteringstiltag kan virksomheden vælge at anvende online events (kaldet webinars) for at bevare den personlige kontakt. Ved at udarbejde webinars kan en virksomhed kommunikere direkte med potentielle kandidater og i sidste ende også modtage deres ansøgninger online. Det kan endda gøres til adgangskrav for deltagerne at skulle uploade CV'et inden webinarets start.

Det er vigtigt at vælge medarbejdere, som er tændte på opgaven, til at chatte et par timer med fremmede om deres job og arbejdsplads. Online events er ikke omkostningstunge, da det kun kræver 1-2 medarbejdere at være aktivt online med kandidaterne inden for et specificeret antal timer på en bestemt dag. Inden da er der produceret videoer og tekst om virksomheden, så kandidaterne også kan tilegne sig information uden for live sessionerne. Virksomheden kan undgå frustration, både internt og eksternt, ved ikke at vente til sidste øjeblik med at se udfaldet af rekrutteringskampagnen, da den kan få direkte respons via webinars.

Google, som i 2008 fik en førsteplads på Fortune Magazines liste over de 100 bedste arbejdsgivere, er et godt eksempel på, hvordan man kan bruge online events, hvor flere forskellige sociale medier spiller sammen. Deltag erne skal registrere sig med e-mail samt fremsende deres CV. Dagen igennem er det muligt at se præsentationer, chatte med medarbejdere og lytte til webcast-profiler, som fortæller, hvordan det er at arbejde for Google. Hele webinaret er styret professionelt, og kandidaterne får personlige svar på deres spørgsmål og kan følge med i chatten uden selv at deltage aktivt. Ved at modtage CV'er fra deltagerne har Google også mulighed for at screene kandidaterne og følge deres aktivitet, mens de er logget på. Sluttelig kan de deltagende efter live-eventen søge de job, som er blevet opslået gennem eventen.

I og med, at millennials tilbringer så meget tid online, ved de også, at virksomhederne kan finde på at google dem. Men det samme foregår også den anden vej rundt.


3. Hold vågent øje med nettet
Det er ikke kun sig selv, en millennial har høje forventninger til. Også en kommende arbejdsgiver bliver i den grad vurderet, og der bliver googlet og søgt på Twitter og forskellige blogsøgemaskiner, inden de unge tager til jobsamtalen. For at fastholde en positiv og troværdig profil online kræver det, at virksomheden engagerer sig online og sætter tid og penge af til dette.

Virksomheder skal holde vågent øje med fora og blogs, hvor de kan blive kritiseret og klædt af til skindet. Hvis man for eksempel googler medieovervågningsvirksomheden Meltwater News, kan man allerede på forsiden linke til flere negative samtaler, som vedrører virksomheden. Ikke så heldigt og slet ikke, når virksomheden er en medieovervågningsvirksomhed, som burde være ekspert på området. Det er derfor vigtigt at gøre sig klart, hvad der er af information ude på nettet, og deltage i eventuelle diskussioner for at belyse virksomhedens standpunkter. Millennials forstår nuancerne og sætter pris på virksomheder, der kan formodes at have en mening og anerkende andre synspunkter.

4. Del viden med kandidaterne
Kandidaterne vil altså gerne have viden om virksomheden - og denne skal gerne være nem at tilegne sig. Det er fint at fortælle om virksomheden på en corporate hjemmeside, men det er også en god idé at kigge efter andre websider. Her kommer wikis ind i billedet. Wikis er websider, hvor det er muligt for brugerne at opdatere, slette eller rette i indholdet. Wikipedia er den mest kendte wiki-side. Selvom troværdigheden ved Wikipedia ofte bliver kritiseret, så er det vigtigt, om og hvordan en virksomhed er præsenteret på siden, da Wikipedia er en af de 10 mest besøgte hjemmesider.

Wikis er også til internt brug, nemlig til at skabe og forme en vidensbank. På denne måde kan både virksomhed og medarbejdere have en andel i at opbygge virksomhedens videndatabase til brug for mulige kolleger. Dette er et godt værktøj at benytte sig af, når rekrutteringen har fundet sted, da det er muligt for den nye medarbejder at gå ind og hente den nyeste viden om virksomheden og jobbet.

5. Brug Facebook i rekrutteringen
EU-Kommissionen har netop udgivet nogle tal, der viser vigtigheden af at inddrage sociale medier i rekruttering - blandt andet "mødes" 73 % af de unge europæere online i dag. I Danmark har hele 34 % af befolkningen for eksempel en Facebook-profil.
Det er muligt at designe en gruppe, hvor man kan fortælle om virksomhedens deltagelse på jobmesser, eller skabe en åben event, som alle kan tilmelde sig. Det er også muligt at lægge videoer og links til artikler og hjemmesider på Facebook, så virksomheden kan anvende alle former for employer branding materiale. Dog er det set, at virksomheder er blevet ivrige og har kastet virksomheden ind på Facebook uden nogen strategi og overvågning. Der skal først og fremmest være en hovedansvarlig for selve gruppen eller siden.

It-virksomheden Cisco har forstået at udnytte Facebooks mange muligheder, blandt andet har de tilføjet en liste med deres nyopslåede stillinger, som man kan søge direkte.

Et ansvarligt brand er på nettet
Sociale medier kan hjælpe med at bygge et ansvarligt brand, som medarbejderne kan være stolte af og stolte af at blive associeret med. Virksomhederne kan roligt interagere med sociale netværk, da medarbejderne gerne vil være og allerede er medlemmer af forskellige netværk, hvor de viser, hvor de er ansat.

Ved at engagere virksomheden i sociale netværk vil man på længere sigt øge virksomhedens sociale kapital. Virksomheder, som tager sociale medier til sig, er frontfigurer. Hvis virksomheden er bange for at anvende sociale medier, har den således to muligheder: Enten at følge, hvad andre virksomheder allerede har testet og implementeret. Eller at lægge et større arbejde i online kommunikation og få en konkurrencefordel.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også